همه موانع در عملیات بهسازی ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه، حذف می‌شوند

شهر: تقریباً ۱۰۰ درصد موانع در عملیات بهسازی ۵۰۰ کیلومتر مسیر پیاده راه‌ و ساخت دوچرخه، حذف می‌شوند. اما گاهی اوقات موانعی وجود دارند که حذف آن‌ها زمان بر است.

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفتگو با شهر، درباره پروژه «بهسازی پیاده راه‌ها و ساخت مسیر دوچرخه» توضیح داد: طراحی پروژه «عملیات بهسازی پیاده راه‌ و ساخت مسیر دوچرخه» نزدیک به ۱۰ ماه زمان برده است. هزار ۴۰۰ کیلومتر مسیر طراحی شده است که به نوعی این عدد نشانگر ورود به سال ۱۴۰۰ است.

او ضمن اشاره به هدف گذاری ۵۰۰ کیلومتر مسیر برای عملیات اجرایی سال ۱۳۹۹، گفت: این پروژه بزرگ از چهار پروژه کوچک (طراحی مسیر دوچرخه، بهسازی مسیر پیاده راه، مناسب سازی پیاده راه، طراحی مبلمان شهری و مسیرهای سبز) تشکیل شده است. این داده‌ها تبدیل به یک نقشه بزرگ هزار و ۴۰۰ کیلومتری شده است.  این نقشه به عنوان استراتژی شهرداری تهران در ساخت هزار و ۴۰۰  کیلومتر مسیر است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر پیاده راه در تهران وجود دارد، افزود: براساس حرکت شهروندان با دوچرخه، پیاده، تفریحی و .. هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر طراحی شده است. این میزان مسیر در فاز نخست، ظرف سه سال ساخته می‌شود که پس از تکمیل، نیاز بیشتر پیاده روی شهروندان تهرانی فراهم خواهد شد.

صبوری دیلمی معتقد است که پیاده روی باید به معنای دسترسی، پیوستگی مسیر، جذابیت، امکان خرید و .. باشد. همچنین مسیر ورود و خروج از ایستگاه‌های مترو بسیار مهم هستند که می‌بایست استانداردهای لازم در آن رعایت شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام بهسازی بیش از ۲۵۰ کیلومتر تا ۱۵ آذر ۱۳۹۹، بیان کرد: امکان دارد که بخشی از پروژه با تأخیر مواجه شود که علت آن شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا که درآمدهای شهرداری را به شدت کاهش داده، است. البته تلاش می‌شود که در کمتر از سه ماه باقی مانده، به هدف ۵۰۰ کیلومتر نزدیک شویم.

او ضمن اشاره به فرهنگ طراحی پیاده راه شهری در تهران، گفت: باید پیاده راه‌های شهر عریض‌تر و انسان محورتر شود. جامعه جهانی نیز همینگونه به شهرها نگاه می‌کند. میل و اشتیاق به پیاده روی و دوچرخه سواری در سراسر دنیا افزایش یافته است. باید از مسیر خودروها به پیاده راه‌ها اضافه کرد. معاونت فنی و عمران تا ۱۴۰۰ این عملیات را با سرعت و شدت بالا انجام می‌دهد.

به گفته صبوری دیلمی؛ دوره بعدی مدیریت شهری باید این طرح را ادامه دهد چرا که یک پروژه هدفمند در شهر تهران است.

او درباره مناسب سازی ۵۰۰ کیلومتر مسیر پیاده راه، توضیح داد: تمامی موانع در ۵۰۰ کیلومتر مسیر پیاده راه‌ برطرف خواهد شد. تقریباً ۱۰۰ درصد موانع در عملیات بهسازی پیاده راه‌ها، حذف می‌شوند. اما گاهی اوقات موانعی وجود دارند که حذف آن‌ها زمان بر است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تأکید براینکه براساس طراحی انجام شده تمامی موانع باید در پیاده راه‌ها برداشته شوند، افزود: باید پیاده راه‌های برای معلولان دسترس پذیر باشند و عبور ویلچر و نابینا در آن لحاظ شده باشد. آموزش مناسب سازی به پیمانکاران شهرداری با همکاری جامعه معلولان آغاز شده است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 7496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =