۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 7535

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران:

امروز باید تصمیم عاجل برای تعطیلی تهران گرفته شود

استانداری می تواند با گفتگو با دولت و پافشاری بر ضرورت محافظت از سلامت شهروندان محدودیت های آمد و شد در تهران اعمال کند
امروز باید تصمیم عاجل برای تعطیلی تهران گرفته شود

شهر: رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: مسئولان همیشه صبر می کنند تا شرایط  به نقطه خطر برسد و بعد تصمیم گیری کنند. بهتر است برای پیشگیری از بدتر شدن هوای فردا و روزهای آینده همین امروز یک تصمیم درست، عاجل و منطبق با شرایط شهر تهران گرفته شود.  

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره آلودگی هوای تهران گفت: وضع آلودگی هوای تهران کاملا مشخص است. هم با چشم قابل مشاهده است و هم اینکه مرکز سنجش آلودگی هوای شهرداری تهران به صورت لحظه ای وضعیت هوا در همه مناطق تهران را نشان می دهد.  

او با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری به تصویر کشیدن وضعیت و اعلام آن در سامانه سنجش آلودگی هوا است که به روشنی این گزارش ها در دسترس عموم قرار دارد، ادامه داد: کاملا مشخص است که اکنون در شرایطی نفس می کشیم که شاخص آلودگی هوا در وضعیت خطرناک برای همه است بنابراین در حال حاضر نکته مهم، تصمیم گیری مسئولان است. در ماده ۳ قانون هوای پاک با شفافیت مشخص شده است که در زمانی که وضعیت اضطراری است (مانند وضع حال حاضر) وزارت کشور، استانداری و سازمان محیط زیست می توانند با کمک یکدیگر اعمال ممنوعیت هایی که قانون تعیین کرده است در مورد تعطیلی و محدودیت آمد و شد صنایع، مراکز اداری و تجاری تصمیم بگیرند.

خداکرمی با بیان اینکه تصمیم گیری های بموقع و فوری خیلی مهم است، گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد تعلل هستیم. مسئولان همیشه صبر می کنند تا شرایط  به نقطه خطر برسد و بعد تصمیم گیری کنند. بهتر است برای پیشگیری از بدتر شدن هوای فردا و روزهای آینده همین امروز یک تصمیم درست، عاجل و منطبق با شرایط شهر تهران گرفته شود.  

او گفت: اقدام در مورد تهران وظیفه ای است که به عهده سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت کشور گذاشته شده است و شورای شهر و شهرداری به جز پیشنهاد کار دیگری نمی توانند انجام دهند. وقتی به عنوان نمایندگان مردم  شرایط را رصد می کنیم و تمام اطلاعات به خصوص از وضعیت ذرات معلق و گوگرد در هوای تهران را در دسترس داریم به شرایط خطرناک هوای تهران بیشتر پی می بریم و چون سلامت شهروندان اولویت اول شوراست، بنابراین حساس تر هستیم.

خداکرمی گفت: توصیه و پیشنهاد ما این است که هر چه زودتر تصمیمی برای کاهش آلودگی هوا؛ اول برای تعطیلی تهران و دوم اعمال قانون برای واحدهای صنعتی و کارگاه هایی که تولید آلودگی می کنند و سوخت های آلاینده مصرف می کنند، گرفته شود. این واحدها طبق قانون باید جریمه و تعطیل شوند. یعنی هم باید منابع آلاینده هوا کنترل شود و هم اینکه در این شرایط برای پیشگیری از عوارض و آلودگی بیشتر محدودیت های رفت و آمد وسایل نقلیه و همین طور کسب و کارها را برای یک دوره موقت اعلام کنیم.

او گفت: اگر صبر کنیم زمانی که آلودگی هوا به ۲۰۰ برسد بخواهیم تصمیم بگیریم «همیشه زود دیر می شود» . به خصوص اینکه در شرایط اپیدمی به سر می بریم و کرونا با آلودگی هوا می تواند روی کسانی که مبتلا می شوند تأثیر فزاینده بگذارد. بنابراین لازم است که هر چه سریعتر تصمیم درستی در این باره گرفته شود.

به گفته این عضو شورای شهر، استانداری می تواند با گفتگو با دولت و توجیه آنها و پافشاری بر اینکه از سلامت باید با وسواس محافظت کرد محدودیت های آمد و شد را حداقل از فردا در تهران به صورت موقت اعمال کند و مراکز آلاینده هم حتما تعطیل شوند. پلیس وسایل حمل و نقل عمومی که معاینه فنی ندارند را متوقف کند. شهرداری هم به وظایف خود عمل می کند. وزارت صنایع هم نقش مهمی دارد که با همکاری سازمان محیط زیست کمک کنند که سوخت های غیر استاندارد در کلیه مراکز صنعتی اطراف تهران منع شود. به صورت بلند مدت نیز انتقال صنایع آلاینده اطراف تهران به خارج از شهر اجرایی شود.

او گفت: ضرورت اجرای قانون هوای پاک و عمل به وظایف توسط هر سازمان و نهاد می تواند شرایط را بهبود ببخشد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 7535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =