۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 7556
کارگاهی برای ملاقات با شهر به بهانه خیابان ولیعصر

شهر: کارگاه‌های ملاقات با خیابان ولیعصر (عج) نه کلاس معماری و طراحی است نه کلاس عکاسی بلکه بساط ملاقات با شهر است برای اینکه ارزش افزوده برای فرد و شهر داشته و پس از آن، فرد یک سرمایه اجتماعی برای شهر باشد.  

وحید قاسمی، مدیر پروژه خیابان ولی عصر (عج) در گفتگو با خبرنگار شهر با اشاره به جزییات برگزاری سه کارگاه با موضوع خیابان ولیعصر (عج) بیان کرد: امروز با مردمی روبرو هستیم که به دلیل رسانه‌ها و فضای مجازی دارای فهم عکاسی و گرافیک هستند و تصاویر را درک می‌کنند همین عوامل سبب شد تا از نظر اجتماعی خیابان ولیعصر (عج) را اسکن کنیم.

او با بیان اینکه با بررسی و مطالعات صورت گرفته ۳۶ نقطه در طول خیابان ولی‌عصر(عج) شناسایی شد که این نقاط فرصت‌هایی را برای طراحی جهت ارتقای کیفی خیابان در اختیار قرار می‌دهد، گفت: سه کارگاه ملاقات با خیابان مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولی‌عصر(عج)، سه کارگاه مجالی برای بیان عکاسانه‌ خیابان ولیعصر (عج) و ۲ کارگاه گرافیک برنامه اصلی «ملاقات با خیابان» است که از دی ماه آغاز شده است. بخشی از کارگاه‌ها مجازی و بخشی دیگری حضوری است.

قاسمی این کارگاه‌ها را حلقه‌های به هم پیوسته عنوان کرد که به گفته او از دل موضوع برآمده است و نیازی به داشتن تخصص طراحی یا عکاسی برای حضور در کارگاه‌ها نیست بلکه کافیست دلتان بخواهد با شهر زندگی کنید.

به گفته مدیر پروژه خیابان ولی عصر (عج)؛ کارگاه‌های ملاقات با خیابان ولیعصر (عج) نه کلاس معماری و طراحی است نه کلاس عکاسی بلکه بساط ملاقات با شهر است برای اینکه ارزش افزوده برای فرد و شهر داشته و بعد از این فرد یک سرمایه اجتماعی برای شهر باشد.  

قاسمی ادامه داد: وقتی درباره ملاقات صحبت می‌شود مساله دیدن و آشنایی است، درواقع در ملاقات فهم  به وجود می آید اما؛ ما عموما با شهر برخورد می کنیم ملاقات نمی‌کنیم درحالی که خیابانی مانند ولیعصر (عج) با این تجربه زیسته و با فرصت هایش باید ملاقات شود. زمانی که در این خیابان ۱۸ کیلومتری قدم میزنیم با گوشه های رها شده ای برخورد می‌کنیم که نادیده گرفته شده‌اند اما؛ می‌توان از آنها به عنوان فرصتی برای آشنایی استفاده کرد. بنابراین در کارگاه ملاقات با خیابان به جای اینکه از مشاور استفاده شود، اعلام شد هر شهروند با هر سطح تحصیلات و یا تخصص می تواند در کارگاه‌های طراحان شرکت و یکی از این گوشه‌های رها شده را ساماندهی کند.

قاسمی برگزاری این سه کارگاه را بهانه‌ای برای مشارکت همه در ساخت شهر، تصویرسازی از خیابان ولیعصر (عج)   و آشتی با شهر عنوان کرد و گفت: وقتی از درامی به نام ولیعصر که خود در درامی دیگر به عنوان تهران قرار دارد صحبت می‌شود، از یک کل واحد حرف نمی زنیم یا از یک کلان روایت گرچه همه این خیابان را به یک اسم می شناسیم اما؛ از مجموعه ای از خرده روایت هایی حرف میزنیم که خود یکسری سابقه‌های زیسته شده شهری دارند و خیابان ولیعصر (عج) را شکل دادند. این شخصیت‌ها می‌تواند مهدیه تهران، تئاتر شهر، راه آهن و... باشد اما؛ فقط اینها نیستند بلکه معماران و شخصیت‌های دیگر هم درام خیابان ولیعصر (عج) هستند که به دلایل گوناگون و کارگردان کارنابلد سبب شده یک چیزهایی دیده شود و یک چیزهایی دیده نشود.

مدیر پروژه خیابان ولی عصر (عج) برگزاری این کارگاه‌ها را تلاش در جهت این موضوع عنوان کرد که هر کس جمله خودش را به جا، به موقع و در شرایط خودش مطرح کند و گفت: مدیریت شهری یعنی کارگردان کار بلدی که می داند چه کسی در چه موقعی به چه شکلی جمله خود را بگوید.

به گزارش شهر، در کارگاه نخست که از دی‌ماه تا اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار می‌گردد، ۱۴ نقطه انتخاب شده است تا با حضور علاقمندان، حرفه‌مندان، دانشجویان و همه‌ کسانی که شهر برایشان دارای اهمیت است در همراهی با شورای علمی و راهبریِ راهبرهای کارگاه‌ها، این فرصت‌ها به شهر افزوده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس‌های زیر  مراجعه کنید:

http://valiasr.tehran.ir/events

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 7556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =