شاخص آلودگی هوای تهران در پاییز به ۲۰۰ خواهد رسید

شهر: راهکار صحیح ترافیکی در شرایط فعلی نه اصرار به اجرای طرح ترافیک بدون فراهم کردن تمهیدات مناسب است و نه آزاد کردن خودروی شخصی از محدودیت‌ها و بی توجهی به راهکارهای همه شمول و افتادن در دام بحران‌های قریب الوقوع دیگر.

شهاب الدین کرمانشاهی، کارشناس ترافیک و عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در گفتگو با شهر، با بیان اینکه با توقف طرح ترافیک نمی‌توان در نیمه دوم سال با شرایط فعلی وضعیت را گذراند، افزود: باتوجه به پیش بینی‌های وزارت بهداشت مبنی بر اوج بیماری کرونا در فصل پاییز، اگر مسئولان به نزاع اجرا یا عدم اجرا طرح ترافیک بپردازند، فرصت کوتاه سه ماهه برای تصمیم گیری هم از دست خواهد رفت.

این کارشناس با اعلام اینکه در پاییز علاوه بر بحران کرونا، بحران آلودگی هوا و ترافیک گریبانگیر تهران خواهد شد، توضیح داد: وزارت بهداشت درست می گوید که اگر مترو شلوغ شود گسترش ویروس کرونا در شهر تهران هم بیشتر می‌شود. البته شهرداری هم درست اظهار کرده چرا که پایتخت در نیمه دوم سال با وقوع پدیده وارونگی هوا که خود سالانه به مرگ زودرس ۵ هزار تهرانی منجر می‌شود، مواجه خواهد شد.

او در ادامه تأکید کرد: تابستان فرصتی است تا وزارت بهداشت و شهرداری به یک تصمیم واحد در این باره برسند.

کرمانشاهی با بیان اینکه دیگر از ابتدای پاییز، فرصت آزمون و خطا برای مسئولان وجود ندارد و باید راه حل اساسی در این سه ماه پیش رو پیدا شود، یادآور شد: درصورت توقف طرح ترافیک، ممکن است که تهران به وضعیت اضطرار آلودگی هوا یعنی شاخص بیشتر از ۲۰۰ برسد و شهر تخلیه اضطراری شود.

او درباره راه‌ حل‌های اجرایی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که می‌توان در وضعیت فعلی انجام داد، شناور شدن ساعات کاری و ساعات اجرای طرح ترافیک است.

این کارشناس با بیان اینکه باید راهکارهای پایدار را با استفاده از تجارب بین المللی و توان داخلی بررسی و اجرا کرد، افزود: نزدیک به سه هزار دستگاه اتوبوس خالی در تهران وجود دارد چرا که مسافران اتوبوس در بخش‌هایی غیر از خطوط تندرو ویژه، کاهش یافته‌اند. اتوبوس‌های خالی می‌توانند به عنوان سرویس کارمندان به کار گرفته شوند.

عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: همچنین رزرو صندلی در اتوبوس‌های دربستی اقدام بسیار خوبی است که دو ماه گذشته یک شرکت استارتاپی در این راستا فعالیت خود را آغاز کرد. درضمن توسعه تسهیلات پیاده روی و دوچرخه سواری از جمله راهکارهای محتمل هستند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =