۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 7595

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد:

فرار رو به جلوی مجلس یازدهم با تحقیق و تفحص از شهرداری

تحقیق و تفحص باید از زمان احمدی نژاد شروع و در زمان ۱۲ سال شهرداری قالیباف ادامه داده شود و سپس به شهرداری کنونی برسد
فرار رو به جلوی مجلس یازدهم با تحقیق و تفحص از شهرداری

شهر: عضو شورای شهر تهران گفت: چنانچه مجلس در آستانه بررسی بودجه ۱۴۰۰ که یکی از دستورکارهای مهم مجلس است به دنبال تحقیق و تفحص از مدیریت شهری است باید بداند که این اقدام بدون تحقیق و تفحص از دوره مدیریت ۹۳ تا ۹۶ به نتیجه نخواهد رسید.  به نظر می رسد نمایندگان مجلس برای فرار رو به جلو قصد دارند تحقیق و تفحص از مدیریت شهری را مطرح کنند.

شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری گفت: تحقیق و تفحص یکی از ابزارهای در اختیار مجلس و حق مجلس است. اما این تصمیم در حالی که هنوز یک سال از عمر تشکیل مجلس یازدهم نگذشته است و کشور و مدیریت شهری با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کند که بسیاری از درآمدهای پیش بینی شده بودجه به خاطر شرایط کووید ۱۹، وضع اقتصادی و تحریم های ظالمانه هنوز تحقق پیدا نکرده است، بسیار عجیب است.

او ادامه داد: شهروندان و نمایندگان مجلس بویژه نمایندگانی که در شورا بوده اند و نزدیک به ۱۲ سال در مدیریت شهری حضور داشتند قطعا اعتراف خواهند کرد که با بارش های بسیار زیادی که بوده حتی یک معبر، آبگرفتگی نداشته است، یک روز زباله ها در شهر رها نشده است و نگهداشت شهر با تمام مشکلات رضایتبخش بوده است.

امانی با اشاره به اینکه در مجلس دهم تحقیق و تفحص از مدیریت ۱۲ ساله شهری محقق نشد، بیان کرد: چنانچه مجلس در آستانه بررسی بودجه ۱۴۰۰ که یکی از دستور کارهای مهم مجلس است به دنبال تحقیق و تفحص از مدیریت شهری است باید بداند که این اقدام بدون تحقیق و تفحص از دوره مدیریت ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ به نتیجه نخواهد رسید.  به نظر می رسد نمایندگان مجلس برای فرار رو به جلو قصد دارند تحقیق و تفحص از مدیریت شهری را مطرح کنند.

این عضو شورای شهر توضیح داد:  حال اگر مجلس مصمم است که تحقیق و تفحص انجام دهد از کارشناسان نظر خواهی کند و اگر این اقدام، سیاسی و فرار به جلو نیست و در واقع هدف آن سالم سازی و گزارش دهی شفافیت عملکرد شهرداران به مردم است باید از زمان احمدی نژاد تحقیق و تفحص را شروع کنند و در زمان ۱۲ سال شهرداری قالیباف ادامه دهند و سپس به شهرداری کنونی برسند.

او ادامه داد: در این حالت، شرایطی حاصل می شود که می توانند مقررات گذاری شورای پنجم و عملکرد شهرداری نسبت به گذشته  را مقایسه کنند و مشخص شود که چقدر شفاف بوده و چه اندازه از حیف و میل پیشگیری شده و تا چه حد به سالم سازی شهرداری کمک شده است.

امانی درباره لوایح و طرح هایی از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مدیریت یکپارچه شهری که در مجلس بلاتکلیف مانده است، بیان کرد: متاسفانه هم دولت و هم قوه مقننه تلاش می کنند شوراها را که پایه و اساس دموکراسی و نظارت مردم بر عملکرد مدیران هستند تضعیف کنند. از ۱۴ فصل قانون اساسی یک فصل (فصل هفتم) به شوراها اختصاص دارد و اگر شوراها نهادینه شده بود امروز شفافیت و همچنین سلامت مدیریت کشور می توانست قابل قبول باشد.

امانی توضیح داد: این طور نیست که درنهاد شورا یا نهاد شهرداری مشکلاتی وجود ندارد اما اگر شوراها تقویت می شد می توانست در نهادینه کردن نظارت مردم برعملکرد مسئولان بسیار کم هزینه و پرفایده باشد.  

او افزود:  در مدیریت یکپارچه شهری، دولت باید ۲۳ وظیفه تصدی گری را به شهرداری ها واگذار کند. دولت مرکزی تکالیفی نسبت به سرمایه گذاری های زیربنایی دارد. در حال حاضر لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس بلاتکلیف است و اگر این لایحه مورد توجه و رسیدگی قرار می گرفت می توانست تمرکز زدایی کند. در دنیا در بسیاری از کشورها تجربه شده است که هر اندازه تمرکززدایی شود اثربخشی و کارآمدی اجرایی تقویت می شود.

این عضو شورای شهر درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: جای تعجب است که دولت و وزارت کشور در آخرین سال استقرار در ارتباط با لایحه مالیات بر ارزش افزوده، با نگاه تمرکز گرایی کار درستی انجام نداده است. امیدوار بودم که مجلس به خصوص رئیس و نمایندگان تهران که اکثر آنها در شورا و شهرداری بودند توجه کنند که همیشه قوانین نباید در رقابت با  جریان رقیب سیاسی نوشته شود. قانون باید پایدار، دراز مدت و به نفع آحاد مردم باشد. قوانینی که مجلس یازدهم در کمتر از یک سال تصویب کرده است تنها برای محدود کردن منافع اکثریت بوده و خیلی جناحی و جزمی کشور را اداره می کنند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 7595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =