مترو تهران از روز نخست راه اندازی دارای برق اضطراری نبوده است

شهر: یکی از مشکلات و خطراتی که بحران زلزله با خود به همراه می‌آورد، قطعی برق است. شبکه مترو تهران از زمان طراحی و ساخت مجهز به سیستم برق اضطراری نبوده و نیست. اما از زمان قطعی برق به مدت سه ساعت شبکه مترو دارای برق اضطراری خواهد بود.

به گزارش شهر، اخیراً محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران از نبود برق اضطراری شبکه مترو تهران سخن گفته است. او در این‌باره بیان کرده که درصورتی‌که در تهران زلزله رخ دهد امکان ارائه خدمات توسط مترو به دلیل نبود برق اضطراری غیرفعال می‌شود. از این‌رو راه‌اندازی برق اضطراری برای متروی تهران باید در دستور کار مجموعه‌های ذی ربط قرار گیرد.

در همین رابطه؛ علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفتگو با شهر، درباره اینکه شبکه مترو برق اضطراری ندارد، توضیح داد: سیستمی که برای تأمین برق خطوط مترو طراحی شده مبتنی بر وجود حداقل دو پست برق است. این پست برق‌ها، برق را در سطح ولتاژ چند کیلو ولت از برق منطقه‌ای تهران دریافت کرده و در پست‌های فشارقوی اختصاصی GIS (مبدل)، به کیلو ولت پایین‌تر تبدیل می‌کنند. درنهایت خطوط مترو برای فعالیت از این برق استفاده می‌کنند.

او درباره وجود حداقل دو پست برق، توضیح داد: علت اینکه حداقل دو پست برق در هر خط وجود دارد این است که اگر یکی از پست برق‌ها دچار قطعی شد، خط مذکور دچار قطعی برق کلی نشود و پست برق‌های جایگزین دیگری وجود داشته باشد.

امام در ادامه افزود: علاوه براین ایستگاه‌های مترو مجهز به سیستم UPS یا Uninterruptiple Power Supply -منبع تغذیه بدون وقفه هستند. نحوه عملکرد سیستم برق اضطراری UPS به این صورت  است که با قطع ناگهانی برق شهری، فعالیت اجزای برق اضطراری آغاز شده و به عنوان منبع تغذیه در دستگاه‌های مصرف کننده به کار می‌روند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با بیان اینکه اگر برق مرکزی شهر تهران دچار قطعی شود در دنباله آن برق مترو به همراه کل شهر نیز قطع خواهد شد، گفت: شبکه مترو تهران از روز نخست راه اندازی و بهره برداری دارای برق اضطراری در زمان بحران وقوع زلزله، نبوده و نیست.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 7604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =