شهدا برکت کشور هستند

شهر: کسانی که سردار دلها را شهید کردند باید بدانند که شهدات ایشان برای آنها به مراتب بدتر از دوره زندگی اوست. ما اعتقاد داریم شهدا برکتی دارند که بعد از شهادت ادامه می یابد.

پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات اجرای بنای یادمان شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان گفت: بسیار خرسندم که فرصتی پیش آمد و در سالگرد سردار دلها شهید قاسم سلیمانی بنا به عهدی که با اعضای شورای شهر تهران داشتیم و طبق پیشنهاد ستاد عتبات این اقدام را انجام دادیم.

او افزود:  شهرداری تهران به واسطه این اتفاق ناخوشایند دو پروژه در حال انجام دارد، یکی ساخت یادمان و یادبودی به نام سرباز وطن دربالاترین نقطه تپه های عباس آباد و دیگری هم ساخت یادمان این شهدا در محوطه اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس انجام می شود.

شهردار ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بود و از همان جوانانی که امام در سال ۱۳۴۲  فرموده  بودند سربازان  من در گهواره اند. امثال او در فرصتی که انقلاب اسلامی داد از دورترین نقاط کشور به واسطه شرایط انقلاب و جنگ فرصت خدمت برایشان فراهم شد. در خاطرات آن شهید هست که  از کار کردن در زمین های کشاورزی تا چلوکبابی و سازمان آب و فاضلاب و نهایتا سپاه و جنگ به سرداری رسید.

حناچی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس ذخیره بی بدیلی بود که در کنار بسیاری از شهدایی که جایشان خالی است نیروهایی تربیت شود که ذخیره کشور هستند و اگر کشور امروز مشکلات خود را حل می کند به واسطه خود باوری است که از آن سال ها بنیانش گذاشته شد و خود شهید حاج قاسم سلیمانی هم محصول این تجربه بود.

شهردار تهران گفت:ایشان یک جمله معروفی داشتند  که در هر بحرانی یک فرصت نهفته است و می شود بحران ها را به فرصت تبدیل کرد به شرط این که نترسیم و نترسانیم و خودش این طور بود. ایشان مصداق بارز آیه مبارکه « اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم تَراهُم رُکَّعًا سُجَّدًا» بود .  دل نازک و رحیم  در مقابل فرزندان و خانواده شهدا و نیروهای تحت امر ایشان بود و از همه مهمتر بی توجهی به دنیا از خصوصیات ایشان بود.

او افزود: واکنش مردم ایران نسبت به شهادت حاج قاسم عادی نبود. روز تشییع در میدان انقلاب جمعیت خیلی زیادی آمده بودند و این اتفاق نادری است علت این علاقه چیست؟ به نظر من یکی ازاین دلایل احترام و اقدامی بود که ایشان برای حضرت فاطمه (س) با ساخت رواقی به نام آن حضرت در کنار  مضجغ شریف امیرالمومنین (ع) انجام دادند و این کار بزرگی بود. همچنین کسانی که دوران دفاع مقدس را یادشان است می دانند که تمامی شهدای ما به آرزوی دیدار عتبات عالیات از دنیا رفتند و باز کردن و امن کردن این راه و فراهم کردن زیارت که احترام به سیدالشهدا و اصحاب با وفای ایشان است؛ آرزو و افتخاری بود که ایشان این سهم عظیم را فراهم کردند.

حناچی ادامه داد: فروتنی و ادب به همه افراد و اطرافیان از خلقیات بارز ایشان بود. نقل است که در زمان جنگ تا مطمئن نمی شد که به همه افراد غذا رسیده لب به غذا نمی زد. فروتنی و ادب ایشان در برابر پدر و مادر هم زبانزد بود. کسانی که ایشان را شهید کردند باید بدانند که شهدات ایشان برای آنها به مراتب بدتر از دوره زندگی اوست. ما اعتقاد داریم شهدا برکتی دارند که بعد از شهادت ادامه می یابد. ما وظیفه داریم برای کسی که شخصیت ملی است این کارها را با کمک هم انجام دهیم.

در پایان مراسم شهردار تهران دستور آغاز عملیات ساخت یادمان در محوطه دریاچه شهدای خلیج فارس را صادر کرد.

شهردار تهران در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی بنای یادمان شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان در جمع خبرنگاران گفت: در سالگرد شهادت شهید سلیمانی شهرداری تهران دو اقدام را در دستور کار قرار داده یکی یادمان سرباز وطن است که به مسابقه بین المللی گذاشته شده و در تپه های عباس آباد بنا می شود و دیگری یادمانی است که در اطراف دریاچه خلیج فارس در پهنه جنوب غربی دریاچه مکان یابی شده است و با همکاری ستاد عتبات عالیات انجام می شود و همزمان در تهران و بغداد صورت می گیرد . این یادبور معماری خاصی دارد و طراح آن از معماران بنام ایرانی است و قرار است در کمتر از یک سال به اتمام برسد.  برای این ساخت این سازه در حدود ۲ هزار متر فضا در نظر گرفته شده و مساحت سازه متناسب با مقیاس و سطح اشغالش در حدود ۷۰۰ تا یکهزار متر خواهد بود.

اوج آلودگی هوا در دی ماه است

حناچی درباره آلودگی هوای تهران هم گفت:به هر صورت در شرایط وارونگی دما آلودگی هوای تهران  را حادتر حس می کنیم وقتی که سرعت بادهای محلی زیر دو متر بر ثانیه می شود که اوجش در دی ماه است  اگر آلوده سازی آلاینده های ثابت و متحرک  حالت عادی بیشتر شود جای نگرانی است.

او افزود : در حال حاضر در تهران با افزایش SO۲ مواجه ایم که علت آن سوخت ناقصی است که در خودروهای شخصی صورت می گیرد، وقتی خودروها معاینه فنی نداشته باشند، خودروهای سنگین و گازوئیلی با گازوییل غیراستاندارد کار و صنایع از مازوت استفاده کنند آلودگی هوا تشدید می شود .اگر صنایع بزرگ این کار را بکنند میزان آلایندگی چند هزار برابر می شود شهرداری تهران  آلودگی هوا را باید به صورت دائمی رصد و پیمایش کند. همانطور که می دانید آلودگی ها از مرزهای استانی تبعیت نمی کند حتی نیروگاه های استان های البرز و قزوین هم اگر آلاینده شوند آلودگی آن را در تهران حس می کنیم.

او در ادامه گفت: باد غالب تهران جنوب غربی به شمال شرقی است و تمامی آلاینده های جبهه غربی تاثیر گذار است. تلاش هایی صورت گرفته تا اطلاعات و اقدامات لازم در اختیار قرار گیرد تا کنترل و پایش هوای تهران را انجام می دهیم در حال حاضر شاخص صبحگاهی pm۲.۵ حدود ۱۵۷ است که جای نگرانی دارد چون تا شب خیلی بیشتر می شود.

تلاشهای شهرداری باید حمایت شود

او درباره انتقادهای فراوان به  تاکسیرانی درباره تسهیلات کم خودروهای فرسوده گفت: بضاعت شهرداری در این زمینه محدود است و ما از سپرده های خودمان در نوسازی ناوگان تاکسیرانی استفاده می کنم. تلاش های شهرداری اگرمورد پیشتیبانی قرار نگیرد و تسهیلات با بهره کم در اختیار شهرداری قرار نگیرد کاری نمی توان از پیش برد. درباره اعتبارات مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از سازمان برنامه و بودجه پیگیر هستیم تا اعتبارات مورد نیاز را بدست بیاوریم.

شهردار تهران درباره خرید اتوبوس های جدید برای ناوگان اتوبوسرانی گفت: خط اتوبوس سازی ایران خودرو دیزل را مجددا راه اندازی کردیم و برای ساخت ۲۵۰ دستگاه قرارداد بسته ایم .

شهردار تهران درباره نصب فیلتر دوده در اتوبوس ها هم گفت: تلاش می کنیم برای اتوبوس های موجود فیلتر دوده نصب شود، اتوبوس های جدیدی که می خریم این فیلتر را دارند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 7608

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =