روش آموزش نما نیازمند اصلاح است

شهر: رییس کمیسیون معماری و شهرسازی کلانشهرها معتقد است که تعدد مراکز نظارتی باعث شده است که اجرا کنندگان نمای ساختمان ها برای کسب مجوز دچار سرگردانی شوند.

به گزارش خبرنگارشهر، محمد عزتی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی کلانشهرها در دومین نمایشگاه سالانه نما با محوریت طراحی ، اجرا ، مصالح و صنایع وابسته گفت: در گذشته آنقدر نما بی اهمیت بود که وقتی کسی خانه ای می ساخت در صدور مجوز پایان کار از او تعهد می گرفتند که نما را اجرا کند.

او به قوانین و ضوابط اجرای نما در کشور اشاره کرد و گفت: با این همه قانون و ضابطه مشکل کجاست؟ الان رشد شهری فروکش کرده است و دیگر جمعیتی نیست که به شهرها بیاید پس چرا همچنان در نما مشکل وجود دارد؟ به نظر من یکی از مشکلات این است که نهادهای متعددی نما را کنترل می کنند که باعث سرگردانی مجریان نما می شود .سازندگان یکی از مشکلات را دستوری بودن نما می دانند.

او بر تغییر سیستم آموزشی در معماری تاکید کرد و کفت:من فکر می کردم این ساختمان های بسیار زیبایی که در شهرهای تاریخی ساخته شده است توسط معماران سنتی دهه های قبل ایجاد شده اند. این روش معماری از طریق استاد - شاگردی انتقال داده شده اند. ولی امروز با مدرک گرایی مواجه هستیم. تنوع مصالح زیاد شده است و اغتشاش هم زیاد شده است. یعنی باید روش آموزش را اصلاح کنیم .

عزتی افزود: نمای ساختمان به اندازه خود معماری اهمیت دارد. نمای درونی مال خود شهروند است. اما نمای بیرونی حقوق عمومی است. نماسازی باید یک تخصص  شود چون مفاهیم آن پیچیده است.

او با انتقاد از این که در تمام قوانینی که تصویب می شود سعی می کنیم حاکمیت را حفظ کنیم این را باید اصلاح کنیم. گفت: باید مردم را همراه کنیم و به سازنده ها آموزش بدهیم و در عین حال طرح هایی تهیه کنیم که همسو با مدیریت شهری باشد.

خبرنگار:اکبر بیاتی

۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 7640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =