حمایت مدیریت شهری از صنایع‌دستی باید نهادینه شود

میبد یکی از شهرهای جهانی صنایع دستی ایران با تولید زیلو است که شهرداری آن متولی دبیرخانه شهر صنایع دستی زیلو به شمار می رود که به تازگی گواهی شهر جهانی زیلو از سوی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به شهردار این شهر اهدا شده است.

علیرضا نقوی شهردار میبد در این باره به خبرنگار شهر گفت: از سال ۱۳۹۶ که شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد، خون تازه‌ای در هنری که قدمت آن ریشه در پیش از اسلام دارد و رو به فراموشی بود، جاری شد. پس از کسب برندهای جهانی نباید شهر را رها کنیم چرا که در نبود عملکردی مثبت، این اعتبار از ما اخذ می‎شود.

او همچنین در ادامه گفت: جای خالی مستندسازی و تاریخ شفاهی در این هنرصنعت احساس می‎شود و لازم است این مبحث از سوی هنرمندان، علاقمندان و دوستداران واقعی زیلو دنبال شود.خوشبختانه در مورد زیلو، اتفاقات بسیار خوبی را به بهانه جهانی شدن برای این هنرصنعت شاهد هستیم به طوری که زیلو با ترفیع جایگاه خود در اذهان عمومی و نگاه جامعه، بیش از پیش معرفی شده است.

نقوی با بیان این که بعضاً شهرهایی به دنبال رقابت با این شهر هستند، گفت: خواستگاه و زادگاه زیلو، میبد است و باید برای توسعه اقتصاد ناشی از هنرصنعت زیلو تلاش ویژه‌ای انجام شود.

او به ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها را باید در دوران کرونا به خدمت گرفته و برای زیلو تولید محتوای غنی انجام شود چرا که معرفی زیلو منجر به رونق این هنرصنعت خواهد شد.

شهردار میبد با بیان این که در حین مشکلات تهیه مواد اولیه و عرضه محصولات، جهانی شدن، انگیزه‌بخش فعالیت در این هنرصنعت بود، گفت: تعریف کاربری‌های جدید و مدرن با زیلو منجر به توسعه بازار و تنوع بخشی به محصولات این دست‌بافته جهانی شد و توانست دوباره زیلو را در سبد خانوار قرار دهد.

او به فعالیت‌های خوشه زیلو و اداره کل میراث فرهنگی در برندسازی و کسب نشان اصالت اشاره کرد و گفت: جای خالی مستندسازی و تاریخ شفاهی در این هنرصنعت احساس می‌شود و لازم است این مبحث از سوی هنرمندان، علاقمندان و دوستداران واقعی زیلو، دنبال شود.

شهردار میبد از حمایت‌های صندوق کارآفرینی امید در این هنرصنعت نیز یاد کرد و گفت: خوشبختانه بافندگان این هنرصنعت با کاهش سنین فعالان بافنده زیلو، افزایش یافته‌اند.

نقوی به لزوم همبستگی و هم افزایی دستگاه‌ها با فعالیت مشترک و همپوشانی به جای موازی‌کاری تاکید کرد و گفت: باید در رابطه آسیب‌شناسی شود و با در نظر گرفته برنامه‌ای درازمدت جهت افق چند ساله برای توسعه این هنرصنعت، شبکه‌سازی کنیم.

او درباره اقدامات شهرداری برای توسعه این هنرصنعت، گفت: ایجاد دو باغ زیلو در میبد و ایجاد بستری برای تجربه و درک حس به زیلو، از مهمترین برنامه‌های شهرداری در این رابطه است.

نقوی با بیان این که باید با اقداماتی مانند اختصاص تسهیلات خرید صنایع دستی در کشور، برای زیلو فرهنگ‌سازی شود، گفت: با توسعه فرهنگ‌هایی مانند خرید زیلو و احیای سنت‌هایی مانند تحویل زیلو به عروس و دامادها، می‌توانیم دوباره شاهد توسعه این هنرصنعت باشیم.

دبیر شهر جهانی زیلو در پایان از برگزاری نشست مشترک شهرداران شهرهای جهانی برای تدوین و بررسی شهرها و برنامه‌ها و اهداف این حوزه یاد کرد و گفت: باید صنایع دستی بزرگ و پرفروش کشور نیز در این شبکه‌سازی و مارکتینگ همراهی کند و فرصت جهانی شدن عاملی برای توسعه شبکه فروش صنایع دستی شود.

او در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته طی دو سال اخیر در زمینه‌های علمی و ایجاد رشته دانشگاهی زیلو اشاره کرد و به شهر گفت: این اتفاق موجب تشویق و ترغیب جوانان به این هنرصنعت شد و در برندسازی استان و قرار گرفتن زیلو در سبد خانواده اتفاقات خوبی افتاد. هنر ایرانی قابلیت عرضه در سطح جهان را دارد و باید این کیفیت را حفظ کنیم. بهترین دستاورد ثبت شهرهای ملی دمیده شدن روح امید میان هنرمندانی بود که سال‌ها برای زنده نگه داشتن صنایع‌دستی شهرشان همت گماشتند که تنها به دلیل عشق و علاقه بود

او با اشاره به احداث مجموعه فرهنگی بام میبد با وسعت ۱۵۰ هکتار افزود: فاز یک این مجموعه که پردیس خانوادگی است و می‌تواند پویش مناسبی برای گردشگران باشد احداث شده و باغ هنر زیلو و سفال نیز با تأثیر از تاریخ کهن میبد در دستور کار قرار دارد.

نقوی با اشاره به اهمیت حمایت مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری‌ها از صنایع‌دستی بر نهادینه شدن این موضوع تأکید کرد.

اهمیت شبکه ارتباطی شهرهای جهانی صنایع‌دستی ایران از دیگر نکات مورد اشاره شهردار میبد است که پیش از کرونا قرار بر برگزاری آن به میزبانی میبد بود.

۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 7689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =