برگزاری دوره های آموزش تخصصی بین المللی جستجو و نجات

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه حوادثی که در محیط‌های شهری رخ می‌دهد، گاه با تلفات و خسارات سنگینی همراه است ودراین صورت امدادرسانی به آن نیازمند طیف وسیعی از امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص خواهد بود، از برگزاری دوره آموزشی ظرفیت سازی نفرات منتخب برای حضور در تیم های سنگین جستجو و نجات شهری بر پایه الگوهای بین المللی خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رضا کرمی محمدی با اشاره به  طرح تشکیل و سازماندهی تیم های جستجو و نجات شهری بر پایه الگوهای بین المللی گفت: هدف از اجرای این طرح، مدیریت سازماندهی شده مقابله با حوادث فاجعه بار، با الگوبرداری از  استانداردهای بین المللی است. در اینصورت، میتوان با استفاده از یک زبان مشترک و تجارب مستندسازی شده تیم های تخصصی سایر کشورها، میزان تلفات و آسیب های ناشی از زلزله یا سوانح مشابه را در زمان طلایی ۷۲ ساعت پس از وقوع این بلایا، به حداقل رساند.

کرمی محمدی حضور به موقع و موثر در حوادث فاجعه بار را در جهت ارزیابی سریع اولیه، تهیه گزارش های دقیق، تریاژ (اولویت بندی عملیات) و انجام اقدامات حیاتی و بالینی لازم جهت کاهش تلفات انسانی را از اهداف اصلی این طرح برشمرد.

او افزود: طرح تشکیل و سازماندهی دو تیم سنگین بین المللی جستجو و نجات شهری برای اولین بار در ایران، با ابلاغ سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان متولی اصلی طرح، همکاری دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، وزارت امور خارجه و سفارت کشور اتریش در تهران در حال انجام است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطر نشان کرد: در مرحله اول، ۱۲۰ نفر از نیروهای جمعیت هلال احمر استان تهران و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران که پس از انجام سنجش سلامت پزشکی، تست و آزمون آمادگی جسمانی و ارزیابی توانایی های مهارتی، براساس  فرآیند تعریف شده بین المللی انتخاب شده اند، آماده شرکت در دوره ها می باشند.

کرمی محمدی با بیان اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان مجری طرح، تعریف ساختار سازمانی، گزینش نیروها، تهیه لیست تجهیزات، برنامه ریزی برگزاری دوره های آموزشی و اقدام برای جذب کمک های خارجی را در دستور کار خود دارد، افزود، این سازمان تا کنون نسبت به خرید تجهیزات انفرادی برای شرکت  کنندگان در دوره های آموزشی، به کارگیری مشاوران خارجی برای تهیه برنامه کاری اجرای طرح تا سال ۲۰۲۳، برگزاری برنامه های تست و آزمون های آمادگی و برگزاری کلاسهای آموزشی تئوری و عملی،  اقدام نموده است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در این مرحله، دوره آموزشی ظرفیت سازی، جهت آماده سازی نیروهای منتخب برای حضوری قدرتمند در دوره های آموزش تخصصی بین المللی درنظر گرفته شده است. در این دوره که به مدت ۸۰ ساعت در پردیس آموزشی این سازمان و سالن آموزش های مهارتی پایگاه ویژه مدیریت بحران منطقه ۷ برگزار می شود، مدرسانی از جمعیت هلال احمر استان تهران، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران حضور خواهند داشت.

او اضافه کرد: این دوره شامل مباحث آموزشی نظیراصول جستجوونجات، برنامه ریزی و ارزیابی صحنه، ساختار و جانمایی مرکز فرماندهی، هدایت عملیات جستجو در آوار، ملاحظات پزشکی در آوار، سیستم های بالابر، دستگاه تنفسی، سرویس و نگهداری و کار با تجهیزات، عملیات میدانی، تجهیزات و کارگاه های نجات با طناب، جابجایی و انتقال مصدوم از سطح به ارتفاع، جابجایی و انتقال مصدوم از ارتفاع به سطح، جابجایی و انتقال مصدوم در فضاهای معلق و جابجایی افقی و شیب دار مصدوم در ارتفاع است.

او گفت: مأموریت تیم‌های جستجوونجات شهری عمدتاً آوارهای ساختمانی، فضاهای محصور و همچنین، ساختمان‌ها و تأسیسات مرتفع  است.

کرمی محمدی به ضرورت راه اندازی تشکیلات ملی جستجو و نجات شهری اشاره کرد و گفت: پس از وقوع یک زلزله مخرب یا حوادثی مشابه، مدت زمان رسیدگی به تمامی مجروحین و افراد گرفتار در آوار بسیار محدود است. در این وضعیت، به شبکه ای از تیم‌های جستجوونجات محلی، استانی، کشوری و بین المللی نیاز است که مرحله به مرحله برای عملیات مقابله وارد عمل شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن (۷۲ ساعت پس از وقوع) به نیاز حادثه پاسخ دهند. زیرا در این محدوده زمانی، تنها فرصتی است که می توان اکثریت مجروحین و افراد گرفتار در سناریوهای مختلف آوار را که شانس زنده ماندن دارند، نجات داد.

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 7735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =