۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 7741

معاون اول رئیس جمهور:

تراکم فروشی به معنای واقعی شهرفروشی و قانون فروشی بود

توجیه جهانگیری از اختصاص ندادن بودجه حمل و نقل شهرداری از سوی سوی دولت
تراکم فروشی به معنای واقعی شهرفروشی و قانون فروشی بود

شهر: معاون اول رئیس جمهور درباره کمک دولت به شهرداری ها در بحث حمل و نقل عمومی گفت: دولت مبلغ زیادی کمک کرده است اما عدد آن را در اختیار ندارم. به هر حال دولت هم با کمبود بودجه مواجه است.

به گزارش خبرنگار شهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در افتتاح فاز دوم بزرگراه نجفی رستگار در جمع خبرنگاران درباره اینکه دولت تاکنون در پروژه های شهرداری حضور نداشته و این نخستین حضور نماینده دولت و در پاسخ به این سوال که دولت برای تأمین بودجه شهرداری چه اقداماتی انجام داده است، گفت: توفیقی بود که خداوند نصیب کرد و آقایان هم دعوت کردند که ما از طرح های شهرداری بازدید کنیم. هم در دوره قالیباف برای برخی از طرح های شهرداری حضور داشتم و هم در دوره حناچی. البته این حضور نسبت به وسعت شهر تهران کم بوده است.

او با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز چندین بار در مراسم ها بوده اند، افزود : هر وقت دعوت کنند حتما حضور پیدا می کنیم. شهرداری تهران آنقدر مهم است و مسائل آن آنقدر زیاد است که باید در جریان مسائل شهر تهران بود.

جهانگیری گفت: امروز هم دوستان زحمت کشیده و قصد شروع کارهای جدیدی  داشتند که برای مردم تهران به خصوص منطقه جنوب تهران و شارباغ مهم است و می تواند فرصت خوبی برای مردم منطقه جنوب تهران ایجاد کند و هم اینکه بزرگراه هایی که در دست اجرا دارند کمک می کند.

او ادامه داد: در مورد بودجه شهرداری یک بحث در مورد مدیریت شهری داریم که بخشی از مدیریت شهری طبق قوانین موجود کشور در اختیار شهرداری هاست و بخشی از مسائل شهری همچنان در اختیار دولت است. به طور مثال بحث آب و فاضلاب یک موضوع شهری است که می تواند به شهرداری واگذار شود ولی فعلا در اختیار دولت است و دولت مخصوصا در تهران سالیانه میلیاردها تومان هزینه می کند که  بحث آب و فاضلاب تهران را تأمین کند و حتی سدهایی در تهران بزند که آب را تأمین کند. شاید یکی از دلایلی که این بخش ها به شهرداری واگذار نشده این است که مدیریت شهری را در این حد از آمادگی نمی بیند که همه اینها را یک جا به شهرداری واگذار کند.

او ادامه داد: از طرف دیگر شهرداری منابع محدود دارد و در شرایط عادی هم محدود بوده است. آقایان دو رویکرد در پیش گرفته اند که یکی روش تراکم فروشی بود که به معنای واقعی شهر فروشی و قانون فروشی بود. این طرح با وجود آنکه منبع درآمد مهمی برای شهرداری بود متوقف شده است. خیلی از مشکلات شهر تهران به دلیل همین روش کار بوده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید دولت کمک هایی می کرده که یکی از آنها اوراق مشارکت بوده است. اکثر کلانشهرهای کشور از آن اوراق استفاده کرده اند. آقای شهردار هم یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و هم یک میلیارد و ۲۰۰ در سال گذشته استفاده کرده است. خود من به این موضوع ورود کردم و با کمک بانک مرکزی حل شد. برای سال جدید نیز به تازگی به ما منتقل شده است که یک مشکلی با تأمین اجتماعی و بانک رفاه وجود داشته که آن هم حل شده است. لذا مطمئن هستیم که اوراقی که در قانون برای شهرداری تعیین شده، به طور کامل تأمین خواهد شد و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد حتما کمک می کنم که حل شود.

جهانگیری توضیح داد: وضع بودجه دولت هم خیلی بهتر از شهرداری نیست. بالاخره نفت از ارکان اصلی درآمد دولت بوده است که یک رقم مستقیم در بودجه و یک رقم غیر مستقیم دارد. وقتی صحبت از عوارض ورود کالا می شود و ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور کم شده به این معنا است که ۱۰۰ میلیارد دلار کالا وارد کشور می شده است.

او در پاسخ به این سوال که موضوع توسعه حمل و نقل عمومی مربوط به شرایط کنونی نیست و دولت در ۸ سال گذشته یک ریال به شهرداری پرداخت نکرده است، گفت: قبول دارم وضع حمل و نقل خوب نیست. دولت مبلغ زیادی پرداخت کرده البته من حالا عددش را نمی دانم. نمی دانستم شما سوال می کنید که عدد بیاورم. در زمینه متروی تهران و ۷ کلانشهر دیگر به محض اینکه تحریم ها برداشته شد و امکان استفاده از منابع خارجی وجود داشت دو میلیارد دلار از منابع چین را به متروها اختصاص دادیم که یک میلیارد دلار خاص شهرداری تهران بود.

او ادامه داد: متاسفانه به تحریم های جدید برخورد کرد و چین خیلی قوی جلو نیامد. بحث دیگر مربوط به دو سری واگن ۶۳۰ تایی و ۳۳۰ تایی بود که آنها هم وارد شد و همه اینها مربوط به کمک دولت است. دو میلیارد دلار عدد کمی نیست.

جهانگیری درباره گلایه شهروندان از حمل و نقل عمومی گفت: حق مردم است و در زمینه حمل و نقل عمومی تهران تراکم در مترو و اتوبوس زیاد است و من نیز به عنوان یک مسئول از این شرایط مردم ناراحت هستم و فکر می کنم باید اقدام جدی تر انجام بگیرد. ستاد مقابله با کرونا نیز تصویب کرد تا اواخر امسال بتوانیم نفت بدهیم و اتوبوس ساخته و نیم ساخته وارد کنیم. این در حالی است که بخشی از آهنگری اتوبوس می تواند در داخل کشور انجام شود اما شرایط امروز تهران ایجاب می کند این کار انجام گیرد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 7741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =