دیپلماسی ورزشی به کمک دیپلماسی شهری می آید

شهر: حوزه دیپلماسی ورزشی یکی از حوزه‌هایی است که به کمک دیپلماسی رسمی کشور مسیر رخدادها و ارتباطات را هموارتر می‌کند.

به گزارش شهر، نخستین دوره آموزشی  مجموعه ورزشی «دوستدار طبیعت» (Naturefriend) وابسته کشور اتریش با همکاری سازمان ورزش شهرداری، معاونت بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و فدراسیون کوهنوردی از امروز –یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹- با مشارکت ۸۰۰ نفر از کارکنان شهرداری برگزار شد.

زهیر صباغ پور، معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزش کوهپیمایی به دیپلماسی ورزشی اشاره کرد و گفت: حوزه دیپلماسی ورزشی یکی از حوزه‌هایی است که به کمک دیپلماسی رسمی کشور مسیر رخدادها و ارتباطات را هموارتر می‌کند.

به گفته او؛ ظرفیت‌های شهرداری تهران در همه بخش‌ها به خصوص در حوزه ورزش در دنیا بی نظیر است مصادق این موضوع، تعداد مجموعه های ورزشی است که متولی آن شهرداری است و به عنوان ظریفت‌های بزرگی است که باید بیش از گذشته از آن در جهت ترویج ورزش‌های همگانی و عمومی استفاده کرد.

صباغ‌پور با تاکید بر استفاده از دیپلماسی ورزشی توضیح داد: از سازمان ها و نهادهای بین المللی که در حوزه های مختلف فعالیت دارند باید استفاده کرد. مجموعه «دوستدار طبیعت» (Naturefriend) با وجود اینکه در زمینه کوهپیمایی است اما یک اندیشه و تفکر است که علاوه بر آموزش کوهپیمایی، موارد دیگری مانند حفاظت از محیط زیست را هم ترویج می‌کند.

معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، گفت: تهران از نظر منابع طبیعی شهر خاصی است و این نیاز وجود دارد که از این دست فعالیت ها، فکرها و سازمان ها برای رواج فرهنگ و اندیشه‌هایی مانند آنچه در مجموعه «دوستدار طبیعت» آموزش داده می‌شود را بین شهروندان رواج دهیم.

او با بیان اینکه یکی از مباحثی که در معاونت بین‌الملل وجود دارد دیپلماسی علمی است، توضیح داد: سعی داریم از طریق ارتباطات و بسترهایی مانند خواهرخواندگی شهرها و تفاهمنامه‌هایی که میان تهران و شهرهای دینا منعقد می‌شود، نیازهای نیروی انسانی را در سطوح مختلف شهرداری تهران پاسخ دهیم.

صباغ‌پور ادامه داد: متاسفانه تحریم‌های ظالمانه و تحمیلی علیه ایران سبب ایجاد برخی محدودیت‌ها در همه زمینه‌ها شده است. حتی با وجود دانش عمومی که در کشور وجود دارد؛ اما نیاز است از ظرفیت‌های دیگری هم استفاده کنیم. کرونا در همه جای دنیا به مثابه یک هشدار و فاجعه بود اما؛ زمانی که اقدامات انجام شده در شهرداری و شهر تهران و فعالیت‌های مدیریت شهری در مقام مقایسه قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد تهران، از بسیاری از شهرها در زمینه مقابله با پاندمی کرونا جلوتر بود و بهتر عمل کرد.

او با تاکید بر لزوم نیاز سنجی و پاسخگویی متناسب با آن، بیان کرد: سازمان ورزش شهرداری تهران ظرفیت بی نظیری دارد و امیدواریم با همکاری  فدراسیون کوهنوردی و رییس بخش فرهنگی سفارت اتریش در رسیدن به اهدافمان در توریج ورزش همگانی برای همه شهروندان موفق عمل کنیم.

لزوم توجه به چرخه اقتصادی ورزش کوهپیمایی

باربارا گلوسن، دبیر فرهنگی سفارت اتریش در تهران در این مراسم، به برگزاری نخستین دوره کوهپیمایی عمومی و سلامت شهروندی در تهران اشاره کرد و گفت: در تهران ثروت‌های بزرگی مانند کوه‌ها وجود دارد که در کنار منابع فرهنگی توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند.

به گفته او؛ ورزش های کوهستانی در اتریش به دلیل دارا بودن کوه های بلند طرفداران زیادی دارد، همین علاقه بین مردم ایران هم‌ وجود دارد و این علاقه مشترک امروز سب شد تا برای نخستین دوره ورزشی با همکاری شهرداری تهران انجام شود.

گلوسن از به اشتراک گذاری زمینه ها و علایق مشترک میان دو کشور صحبت کرد و توضیح داد: در سال‌های اخیر همکاری های بسیاری خوبی را سفارت اتریش آغاز کردیم به طوری که سال ۲۰۱۸ سمپوزیوم دماوند  و بعد از آن دوره گردشگری پایدار در سال گذشته برگزار شد و در سومین قدم همکاری با شهرداری تهران را آغاز می کنیم.

او گفت: مساله ای که ما و شهرداری تهران باید دقت کنند مساله چرخه اقتصادی ورزش کوهپیمایی است. در حالی که وظیفه ما درباره کوهنوردی فقط گذراند وقت و ورزش نیست، بلکه بحث اقتصادی را هم باید در نظر گرفت و نباید فراموش کرد که منبع اقتصادی بسیار خوبی هم کوهستان ها در اختیار ما می گذراند.

دبیر فرهنگی سفارت اتریش در تهران، با بیان اینکه همکاری های خوب میان دولت ها، سازمان ها و شهرداری تهران در حال شکل‌گیری است، افزود: به شهرداری برای همکاری با باشگاه ها و سازمان های ورزشی مهم باید تبریک گفت. البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که در دوره کووید-۱۹ از الان بایدبه فکر دوره پس از کووید-۱۹ هم بود، دوره هایی که شهرداری برگزار می کند روش خوبی است که بدانیم چگونه باید از محیط طبیعت استفاده کرد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 7776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =