آنچه بر ۰۶ گذشت

شهر: در توافق نهایی سه جانبه ارتش، شهرداری و وزارت راه بر سر واگذاری زمینهای پادگان۰۶، سهم شهرداری از این پادگان معادل ۳۵هکتار محاسبه شده که این زمین تبدیل به یک بوستان عمومی به نام ارتش خواهدشد

زمینی به وسعت بیش از ۵۲ هکتار در شمال شرق تهران جا خوش کرده که از یک سمت به پاسداران و از طرف دیگر به بزرگراه شهید صیاد شیرازی منتهی می‌شود، درخت‌های نسبتاً بلندی دارد که البته یکی درمیان خشک شده‌اند و در کنارشان عمارت‌های قاجاری با سقف‌های شیروانی پوسیده زیر سایه نمور درختانی شاید صدساله هنوز زنده‌اند.

اینجا پادگان ۰۶ ارتش است. «کاخ سلطنت آباد» قدیمی‌ترین بنای این پادگان است، این کاخ در سال ۱۲۶۵ هجری خورشیدی به فرمان ناصرالدین شاه، در شرق تهران قدیم جایی نزدیک به روستای رستم آباد ساخته شد. قسمتی از این کاخ در دوران رضاشاه برای ایجاد کارخانه مهمات سازی تخریب شد درواقع روند شکل گیری پادگان از زمان پهلوی اول آغاز و ساختمان‌های بخش میانی در همان زمان و بخش شمالی در زمان پهلوی دوم ساخته شد.

حالا اما، از «کاخ سلطنت آباد» عمارت حوضخانه، تالار آینه و برج سلطنت آباد به جای مانده تا همین یک دهه پیش کارهای تشریفاتی ارتش در آنجا انجام می‌شد. این همان ویژگی است که عنوان ارزش تاریخی را به پادگان صفر ۰۶ می‌دهد. جایی که روزها و ماه‌ها و سال‌هایی را به خود دیده که شاید بستر برخی تحولات تاریخی هم بوده است.

آغاز دهه ۹۰ و تخلیه پادگان

همه چیز از تخلیه کامل این پادگان در سال ۱۳۹۲ آغاز شد و البته رخدادهایی که یکسال پس از آن اتفاق افتاد. در آذر سال ۱۳۹۳ بود که گفته شد، پادگان ۰۶ تهران که خیلی از نظامی‌های پایتخت و حتی کشور و همچنین بسیاری از جوانهای تهرانی دوره آموزشی خود را در آنجا گذرانده از سوی نیروهای مسلح تبدیل به برج‌های بلندمرتبه و تجاری می‌شود تا پازل ساخت و ساز در تهران تکمیل شود و همین یک جای باقی مانده هم از قافله ساختمان‌سازی‌های بلندمرتبه پایتخت عقب نماند. این موضوع اما قرار شد در کمیسیون ماده پنج بررسی شود. جایی که پیروز حناچی به عنوان دبیر وقت شورای عالی معماری و شهرسازی مخالفت رسمی خود را با این طرح اعلام کرد. در این جلسه قرار شد ۳۰ درصد اراضی کاربری مسکونی، خدماتی، فرهنگی و تجاری داشته باشد اما در شورای شهرسازی و کمیته‌های آن، ‌ این سرانه‌ها و سطح و سطوح پذیرفته نشد.

پرونده برج‌سازی در پادگان صفر ۶ نزدیک به یک دهه محل چالش بوده است، شهردار وقت تهران برای خروج همه پادگان‌ها از تهران با ارتش توافق کرد و در این میان قول و قرارهایی هم میان دو طرف رد و بدل شد. درباره پادگان ۰۶ اما، قرار شد ۷۰ درصد پادگان سهم شهرداری تهران و ۳۰ درصد هم سهم نیروهای مسلح باشد، اما نکته اینجاست که ۷۰ درصدی که سهم شهرداری تهران بود در محوطه بین برج‌ها و ساختمان‌ها قرار داشت که عملاً قابلیت استفاده نداشت، بلکه به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری بدون اینکه مراحل قانونی را طی کند به این معنا که در ابتدا حدود را تعیین کند، با ارتش معامله کرد و متأسفانه این معامله به تعهد تبدیل شد. یعنی ارتش مدعی بود که در دوران گذشته شهرداری پول پرداخت کرده و به سهامداران خود تعهد دارد و به دنبال تحقق قانون انتقال پادگان‌ها و مصوبه کمیسیون ماده پنج در زمان سابق است.

توافق ۳ جانبه به نفع شهروندان

به گزارش مهر، حالا اما با وجود اینکه ارتش بخشی از ساخت و سازهایش را در پادگان صفر ۶ آن هم به دلیل تعهدی که سابق بر این به ارتش داده شده بود، آغاز کرده، توافق سه جانبه شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و ارتش توافقی برد- برد، است که نتیجه آن تغییر توافق قبلی و یکپارچه شدن سهم ۷۰ درصدی شهرداری که معادل ۳۵ هکتار بود، است. بر اساس این توافق قرار است باغ قاجاری سلطنت‌آباد که اکنون بخشی از تسلیحات ارتش و پادگان ۰۶ هم جزئی از آن بود در قالب یک بوستان در اختیار مردم قرار گرفته و یکصد هزار مترمربع ساختمان‌های این پادگان هم حفظ شده و کاربری مناسب برای آن تعریف شود.

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =