نفع اقتصادی برقی کردن موتورها، لازمه تداوم طرح است

شهر: شهردار تهران معتقد است در پروژه برقی کردن موتورهای در حال تردد در پایتخت اگر نفع اقتصادی در نظر گرفته نشود طرح ادامه دار نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار تهران یکشنبه-۲۱ دی- در حاشیه مراسم تنفیذ موافقت نامه و همکاری اجرایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل پیشرفته و پلتفرم برقی سازی وسایل نقلیه گفت: بر اساس گزارش های مرکز کنترل هوای تهران، حدود ۶۰ درصد آلاینده ها در حوزه ذرات معلق مربوط به خودروهای متحرک است. سهم سواری ها ۱۳ و تاکسی ۲.۱ و موتورسیکلت ۱۰ وانت ۱.۸ مینی بوس ۴ و اتوبوس های واحد ۵.۷ و کامیون ها ۱۵.۷ درصد است. سهم موتورسیکلت های بنزینی هم اندازه سواری هاست و بخش عمده ای از این میزان مربوط به موتورهای کار است که در سطح شهر به طولانی مدت تردد می کنند. 

حناچی به پروژه برقی کردن موتورهای در حال تردد در پایتخت اشاره کرد و گفت: پاسخگویی اقتصادی به این موضوع خصیصه توافق امروز ماست و استفاده از همه بضاعت های داخلی و حمایت قانونی و مالی برای انجام این ماموریت نتیجه این موافقت نامه خواهد بود. 

حناچی ادامه داد: کاری که انجام می دهیم اگر اقتصادی نباشد ادامه دار هم نخواهد بود. روش سوآپ باتری در این شرایط قابل قبول است که توسط سرویس باتری های لیتیمی قابل انجام است.  ما ظرفیت لازم را در مدیریت شهری داریم و آماده هستیم از طریق محدودیت هایی که برای تردد خودروهای آلاینده در سطح شهر اعمال می کنیم این کار را منطقی و اقتصادی پیش ببریم. 

او ادامه داد: مطمئنا برداشتن وزن سنگین قیمت باتری از هزینه تمام شده موتورها  باعث استقبال از آن می شود و اگر این موضوع حل شود که تقریبا حل شده است می توانیم سراغ خودروهای سواری برقی هم برویم.  ما ابزارهایی مثل طرح ترافیک داریم و می توانیم به عنوان مشوق خودروهای برقی را در داخل طرح مجاز بشماریم. 

خودروهای اسمارت هم جایش در کشور ما خالی است و شاید روش های ماشین های اجاره ای بدون راننده را تعقیب کنیم در داخل طرح ترافیک این تقاضا هست اگر این معادله را حل کنیم در مقیاس کلان این کار قابل انجام خواهد بود. 

شهردار تهران اضافه کرد: این آینده ماست  با این وضعیت که داریم و حجم آلاینده ها و افزایش آن راهی جز حرکت به سمت خودروهای برقی نداریم و هر روز که می گذرد خسارت بیشتری متحمل می شویم.  امیدواریم در بهمن ماه نمایشگاهی همزمان با واگن قطار ملی که قول داده بودیم برپا کنیم و نتیجه این توافقات را ببینیم و زمینه صنعتی سازی آن را به موازات فراهم کنیم.

او همچنین در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران گفت: اصلی ترین راهبرد ما در شهر تهران، کنترل آلاینده هاست و به ترکیب آلاینده  های تهران که شرکت کنترل هوای تهران اعلام می کند نگاه کنیم متوجه می شویم که یکی از منابع شدید آلاینده،موتورهای کاربراتوری هستند که به اندازه سواری ها آلاینده تولید می کنند.

به گفته او توافق امروز هدف گذاری این است که بتوانیم برقی کردن موتور سیکلت کار را برای اقتصادی و ارائه سرویس جوابگو باشیم. سواپ باتری در دستور کار است که قیمت تمام شده بدون موتور پایین می آید و انشاءالله با همکاری هم  قیمت باتری را از تمام شده بر می داریم.

او افزود: با همکاری بخش خصوصی این معادله را حل خواهیم کرد به گونه ای که اقتصادی باشد و قدم های بعدی برای برقی کردن خودروهای سواری هم برداشته می شود. 

حناچی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلاتی هم در نظر میگیریم ؟ گفت: یکی از بندهایی که نوشته شده تسهیلات را به این سمت هدایت می کند و هم عوامل بازدارنده هم ایجاد می شود ایجاد ممانعت در مراکز شهرهای بزرگ از بندهای این توافق است که توسط دولت انجام می شود.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 7790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =