تهران را معماران جوان باید بسازند

شهر: مراسم تقدیر از برگزیدگان مسابقه طراحی موزه علوم تهران با حضور شهردار تهران برگزار شد.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در این مراسم گفت: طراحی این موزه و برگزاری مسابقه برای آن فرصتی است برای جوانان که بتوانند هنر خود را در طراحی آن ارائه کنند.

او ضمن تشکر از خانواده ترکمان (خیرینی که این موزه را در نزدیکی برج میلاد خواهند ساخت) گفت: تجربه ای در ساخت پل طبیعت داشتیم که شرکت های معماری داخلی با همکاری و همراهی هم توانستند آن اثر برجسته را ارائه کنند. دیروز هم مراسم آغاز ساخت مجموعه فرهنگی شارباغ فاطمه زهرا (س) در محور راه آهن تهران - تبریز بود که امیدوارم فرصتی باشد تا معماران جوان و ناشناخته خود را مطرح کنند.

حناچی به همکاری شهرداری و دانشگاه تهران در ساخت موزه علوم تهران اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران نقش اصلی در ساخت این موزه را ایفا می کند و شهرداری در این پروژه حمایتگر است تا شکل یابد . دانشگاه پشتیبانی اقتصادی واجتماعی لازم را فراهم خواهد می کند.

او بر اطلاع رسانی ساخت موزه به خصوص در پیرامون محل ساخت آن تاکید کرد و گفت: با یک پهنه موجود سبز در حاشیه بزرگراه همت مواجه هستیم و با توجه به سابقه ای که مردم در ذهن دارند فکر می کنند که باز هم قرار است برجی ساخته شود باید از نظر اجتماعی روی  اطلاع رسانی پروژه کار شود. آنچه مهم است این است که ما از این فرصت ها برای آفرینش معماری استفاده کنیم و از هر فرصتی که دستگاه ها، خیرین و کسانی که آمادگی سرمایه گذاری در سطح شهر را دارند دعوت کنیم به این پروژه ها نگاه کنند.

شهردار تهران بی سروصدا ولی عمیق کار می کند

در ادامه این مراسم همچنین محمود نیلی دولت آبادی، رییس دانشگاه تهران گفت: به یاد دارم در سال ۱۳۹۳ خدمت آقای محمدعلی ترکمان رسیدیم و ایشان این نیت خیر را اعلام کردند که می خواهند موزه علوم بسازند .

او افزود: شاید بیشترین اثر خیرین را در مدرسه سازی می بینیم طبق آماری که اعلام شد، 30 درصد مدرسه ها بعد از انقلاب توسط خیرین ساخته شده اند، حرکتی که در دنیا بی مانند است. امروز خیرین فعالیت های خود را توسعه داده اند و در حوزه های مختلف هم وارد شده اند که یکی از بهترین آنها همین موزه علوم است.

نیلی گفت: شاید در نگاه عمومی وقتی موزه علوم مطرح می شود مکانی به ذهن می آید که آثار تاریخی علمی و حداکثر تاریخ علم را به نمایش می گذارد ولی موزه علوم دانشگاه تهران یک موزه علمی خواهد بود که همه افراد امکان تجربه کردن یک فرآیند علمی را خواهد داشت و با تمام وجود آن را فرا می گیرد و جای این موزه به شدت در کشور خالی است . لذا من افتخار می کنم که خیرین کشورمان  این قدر پیشرفته و به روز فکر می کنند و به دانشگاه اعتماد دارند و فکر می کنند این بهترین جاست که برای مردم سرمایه گذاری شود.

نیلی در ادامه گفت: دانشگاه سعی کرده به مسئولیت خود در این زمینه عمل و مطابق با خیرین عمل کند. دانشگاه تهران بهترین مرکز علمی ایران است و پرچم علم آموزی در ایران است و این افتخار را دارد که بهترین مکان خود را برای این موزه اختصاص داد . موقعیت ویژه از نظر دسترسی و در کنار نمادهای شهر تهران مثل برج میلاد است.

رییس دانشگاه تهران در ادامه گفت: فکر می کنیم شهر تهران در سال های گذشته توسعه بی رویه داشته است و باید با نگاه جدید علمی روند مدیریت شهر اصلاح شود تا شهر به جایی برای زندگی بهتر تبدیل شود. دانشگاه تهران از این نظر می تواند کمک کند.  شهر تهران از نظر آموزشی  بالاترین شهر تهران است و باید آن را به شهر علم و نوآوری تبدیل کنیم.

او گفت: حضور شهردارتهران که بی سر و صدا ولی عمیق کار می کند فرصت ویژه ای برای تهران است،  شرایط فعلی شهر مناسب نیست به طوری که گردشگرانی که از خارج به تهران می آیند تمایل بیشتری به حضور در شهرهایی مانند اصفهان و تبریز دارند در حالی که زیرساخت و فضا و امکانات فراوانی دارد.

او در پایان گفت: در رویداد امروز چند اتفاق می افتد یکی توجه خیرین به موزه سازی است دومین موضوع این است که موزه «علم» است و سوم فرآیندی است که برای طراحی و انتخاب صورت گرفت و ایده ای انتخاب می شود که با شهر و علم تناسب داشته است در اجرای این طرح همه متخصصان طراحی و معماری وارد شده اند و پشتیبانی شهردار تهران کمک بزرگی است.  دانشگاه تهران موزه های زیادی دارد که پراکنده هستند و شاید این فرصتی باشد که موزه های دانشگاه تهران در یک جا قرار گیرند. امیدوام با حضور آقای حناچی شاهد جشن افتتاح این موزه باشیم.

در انتهای مراسم به برگزیدگان طراحی موزه علم جوایزی اهدا شد، در این مسابقه محسن مریزاد رتبه سوم، علی نقوی رتبه دوم و حامد بدری احمدی حائز رتبه اول شد. همچنین در این مراسم به محمد علی ترکمان به نمایندگی از خانواده ترکمان به پاس این عمل خیر لوح تقدیر اهدا شد.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 7791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =