۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 7805
بهره برداری از گوته تهران؛ بهار ۱۴۰۰

شهر: سه بوستان جدید با هدف مناسب سازی فضا برای سکونت شهروندان و پیشگیری از کوچ آنها در منطقه ۱۲ ساخته می شود. این بوستان ها بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

محمدرضا ندرلو معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری در گفتگو با شهر گفت: بخشی از باغ معیرالممالک* در کوچه کیهانی به متراز ۱۷۰۰ متر مربع باقی مانده بود که مالک قصد نوسازی داشت. این درخواست در کمیسیون تملک باغات شهرداری منطقه ۱۲ ارائه و در نهایت تصویب شد که این ملک با مبلغ ۲۵ میلیارد تومان تملک شود. در حال حاضر نیز کار بازسازی آن شروع شده و تا بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

او افزود: داخل این باغ، ملکی قدیمی وجود دارد که بازسازی آن در بودجه سال آینده دیده شده این ساختمان که به صورت متروکه است و از یک طرف به کوچه کیهانی و از طرف دیگر به قفل سازان می خورد.

ندرلو در ادامه گفت: باغ معیرالممالک یکی از باغهای بزرگ محله سنگلج بوده؛ محله ای که بخشی از آن به کارگاههای طلاسازی تبدیل شده است. و شهرداری به دنبال ساماندهی و رفع مزاحمت های آن است. در بخشی دیگر از محله، مردم هنوز سکونت دارند و با تملک این باغ و تبدیل آن به فضای سبز، سرانه در این محله افزایش خواهد یافت و جذابیت بیشتری برای مردم به وجود می آید تا مردم از محل کوچ نکنند و خانه های خود را به کارگاه و انبار اجاره ندهند.

 ندرلو همچنین درباره بوستان گوته هم در توضیحی گفت: بوستان ۲۵۰۰ متری گوته که در خیابان ۱۷ شهریور ، خیابان گوته قرار دارد در حال ساخت است. در این محل بوستان شهدای سلامت که پاتوق محله ۳۰۰ متری است تکمیل شده و در حال حاضر نقاشی دیواری آن در حال انجام است.

او ادامه داد: بوستان گوته که اراضی فوقانی تونل امیرکبیر است، سالهاست که رها شده بودند اما فاز یک ساماندهی این اراضی با احداث این بوستان شکل می گیرد بوستانی که شامل مسیر تندستی و زمین بازی کودکان است، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در بهار به بهره برداری خواهد رسید.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۲ افزود: در حوزه فضای سبز، لچکی های ترافیکی را تبدیل به فضای سبز کرده ایم مانند تقاطع سعدی با اکباتان و تقاطع خیابان یزدی با شوش، تقاطع مجاهدین با خیابان بهارستان و تقاطع ناصری با کفایی امانی.  جمع این فضای سبزها به ۱۴۰۰ متر مربع رسیده است و  با توجه به بافت فشرده منطقه ۱۲ ، اگر بخواهیم همین مقدار  فضای سبز اضافه کنیم باید زمینی به مساحت ۳ هزار متر اشغال شود. این کار یعنی سبز کردن فضاهای کوچکی مثل لچکی ها، سرانه فضای سبز منطقه بالاتر برده است.

او در ادامه گفت: در کنار این اقدامات جمع آوری کارگاه های مترو در بخش شمالی میدان شهدا که کارگاه مترو بود و چندین سال آن محدوده را اشغال کرده بود، جمع آوری شده است و آنجا را تبدیل به یک پاتوقش محلی کرده ایم و همچنین در حاشیه میدان قیام هم بوستانی ۷۰۰ متر مربعی است که بیش از این کارگاه مترو بود و بعد از جمع آوری ، به بوستان حوری تبدیل شده است.

*باغ معیر یکی از باغ‌های معروف تهران بود که در جنوب محله سنگلج قرار داشتاین باغ متعلق به خاندان معیرالممالک بود و به دست حسینعلی‌خان معیرالممالک آباد و احداث شد. در دوران دوستعلی خان نظام‌الدوله و سپس پسرش دوستمحمدخان معیرالممالک به تدریج به وسعت باغ افزوده شد تا مساحت آن به ۳۰۰ هزار مترمربع رسید. این باغ در شمال از بازارچه قوام‌الدوله و بازارچه معیر شروع می‌شد و از جنوب تا خیابان مولوی امتداد می‌یافت و دارای دو اندرونی و یک بیرونی بود. دوستمحمدخان پس از ازدواج با عصمت‌الدوله دختر ناصرالدین شاه، بخش وسیعی از بخش جنوبی باغ را به بستگان همسرش (خانواده جهانبانی) بخشید تا در جوارش زندگی کنند. بعدها نیز بخشی از زمین‌های بخشی شرقی را به پسرش دوستعلی معیری واگذار کرد تا در آن خانه‌ای جداگانه بسازد و پس از ازدواج با همسرش در آنجا زندگی کند. باغ در دوره پهلوی به تدریج تفکیک شد تا آنکه آخرین ساختمان باقیمانده آن در سال ۱۳۵۰ خورشیدی از میان رفت.

۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 7805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =