۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 784

شهردار منطقه 12 توضیح داد

روشهای تشویقی نوسازی بافت فرسوده

چگونگی حل مشکل محدودیت تعداد طبقات و تسریع روند نوسازی بافت فرسوده
روشهای تشویقی نوسازی بافت فرسوده

شهر: جایگزینی نصب لوله های هیدرانت به جای ورود خودروی امداد به کوچه ها، برداشتن الزام تامین پارکینگ در ساخت و سازها و استفاده از محدوده پارکینگ و طبقه منهای یک به عنوان فضای سکونتی، می تواند ضمن حل مشکل محدودیت تعداد طبقات در بافت های میراثی، نوسازی بافت فرسوده را نیز تسریع کند.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ در گفتگو با شهر با اشاره به مشکلاتی که قانون ساخت ساختمان ها تا حداکثر دو و نیم طبقه در برخی نقاط این منطقه به واسطه ملاحظاتی که برخی نهادها تنظیم کرده اند به وجود آورده است، گفت: طبق قانون مجلس، هرنهادی که محدودیتی را برای شهروندان ایجاد می کند باید پاسخگوی عدم نفع و جبران محدودیتی که به صورت عام ایجاد می کند باشد. به عنوان مثال اگر وزارت میراث فرهنگی محدودیت هایی را در رابطه با ساخت و ساز در برخی نقاط ایجاد کرده است، باید در طرح تفصیلی مشخص شود تا با بعضی تغییرات در ضوابط و مقررات جاری این موارد اختصاصی تر دیده شود تا بتوان محدودیت های اعمال شده را تا حدودی جبران کرد.

او در ادامه با بیان اینکه در صورتی که در ساخت و نوسازی بافت فرسوده به ساختمان های بیش از دو و نیم طبقه مجوز داده نشود، سرمایه گذاران رغبتی برای مشارکت در منطقه پیدا نمی کنند و نوسازی بافت فرسوده با کندی صورت خواهد گرفت، افزود: راه حل هایی برای جبران این محدودیت وجود دارد. از جمله اینکه می توان موضوع تامین پارکینگ در بافت فشرده و بافت مرکزی منطقه ۱۲ به عنوان یک الزام در نظر نگرفت. نباید همه کوچه های این محدوده فشرده که جزو ویژگی های معماری و شهرسازی منطقه است را دستخوش تخریب و تعریض قرار داد و این کوچه ها می تواند با همین وضعیت وجود داشته باشد منتها باید ابزار امداد و زیرساخت های آن را در دل این کوچه ها گسترش داد.

سعادتی اضافه کرد: به عنوان مثال نیازی نباشد برای اطفای یک حریق ماشین آتش نشانی وارد کوچه ها شود. می توان شبکه ای از لوله های هیدرانت که در واقع لوله های انتقال آب هستند را در دل این بافت نصب کرد و در رابطه با حریق و یا امداد از ماشین آلاتی استفاده شود که کم عرض ترند و به صورت کلی اجازه ورود خودرو به داخل بافت داده نشود. وقتی خودرو وارد بافت نشود معضل تامین پارکینگ از جلوی پای مردم برداشته می شود. اگر الزام پارکینگ برداشته شود عملا آن فرد می تواند از طبقه همکف نیز به عنوان فضای سکونتی استفاده کند.

سعادتی در ادامه افزود: مورد دیگری که جزو معماری شهر تهران بوده و همچنان می توان مصادیق زیاد آن را در بافت شهر دید؛ استفاده از فضای طبقه منهای یک به عنوان فضای کاربری است. حیاط هایی که عموما از سطح کوچه پایینتر است یک فضای گودال باغچه ای را ایجاد می کند که مطبوعیت و درجه حرارت هوا نیز در آنجا می تواند مناسب باشد. بنابراین از فضای منهای یک نیز می توان برای کاربری های مسکونی استفاده کرد.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه این موارد باید در طرح تفصیلی دیده شود، گفت: با احتساب این دو مورد می توان فضاهایی که با محدودیت طبقات در ساخت مواجه اند را به چهار یا پنج طبقه رساند تا سرمایه گذار با رغبت برای حضور در این منطقه پا پیش بگذارد. طرحی که هم اقتصادی است و هم به لحاظ ارتفاعی ساختمان های مرتفعی در آن ایجاد نمی شوند.

او در پایان یادآور شد: با انجام این موارد، روند نوسازی بافت فرسوده تسهیل و تسریع می شود. همچنین در برخی از سر در خانه ها و جداره ها ارزش هایی وجود دارد که اگر بنا به تعریض سطح شهر باشد باید تخریب شوند ولی همین تغییر قوانین ساده، ضمن حفظ این ارزش‌ها، موضوع نوسازی در این بافت ها می تواند تسریع می کند.

خبرنگار: علی سی پی

۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =