قانونی که تهران را تضعیف کرد

شهر: رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تاسف نسبت به این‌که قانون جدید مدیریت بحران، پایتخت را در حوزه بحران تضعیف کرد، گفت: از دولت فعلی که با شعار تمرکززدایی بر سرکار آمد این انتظار نمی‌رفت؛ امیدواریم قانون بازنگیری شود.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه قانون جدید مدیریت بحران منجر به تضعیف این حوزه در شهر تهران شده است، خاطرنشان کرد: در قانون سابق، شهردار تهران مسئول مستقیم مدیریت بحران در پایتخت بود اما در قانون جدید وزیر کشور مسئول مستقیم این حوزه در تهران و کشور است. ازاین‌رو می‌توان گفت ۴۲ سال پس از انقلاب همچنان شاهد رویکرد بازگشت به عقب و تمرکز گرایانه هستیم.

 سالاری با ابراز تاسف نسبت به این‌که دولت نگاهی مبنی بر برون‌سپاری اختیارات حاکمیتی و دولتی به حوزه‌های پایین‌دست ندارد، عنوان کرد: بازگرداندن جایگاه مدیریت بحران به وزیر کشور که مسئول تامین امنیت داخلی کشور است و ماموریت های بسیار گسترده و آنی دارد، تصمیمی بسیار اشتباه بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: وزیر کشور برای شهر تهران اختیارات خود در حوزه بحران را به شهردار تهران واگذار کرده است. بااین‌وجود ساختاری که درگذشته به‌صورت سلسله مراتبی و با مشارکت تمام ذی مدخلان در طول سال‌ها شکل‌گرفته بود از دست رفت. این در حالی است که این ساختار آموزش‌دیده و زیر نظر شهرداری تهران به‌صورت واحد در حال ایفای مسئولیت بود.

او در ادامه افزود: همچنین با تصویب قانون جدید مدیریت بحران، کمیته‌های تخصصی ذیل شورای هماهنگی شهر تهران منحل شد. ازاین‌رو درحالی‌که دستگاه‌های زیرساختی به‌صورت قانونی به حوزه مدیریت بحران تهران پاسخگو بودند، اکنون شاهد یک رهاشدگی و بلاتکلیفی در این حوزه هستیم.

 سالاری خاطرنشان کرد: ارتقاء ساختاری صورت گرفته در تصویب قانون جدید فی‌نفسه اتفاق بدی نیست اما سازمان‌هایی همانند آب، برق، گاز و مخابرات دیگر به شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران پاسخگو نیستند و اگر در حال حاضر جلسه‌ای با حضور افراد مسئول در حوزه‌های ذکرشده برگزار می‌شود حالت تشریفاتی دارد نه قانونی. لذا می‌توان گفت این قانون یک بازگشت به عقب کامل را برای مدیریت بحران در شهری همانند تهران رقم زد.

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه حلقه مفقوده اداره تهران به‌عنوان پایتخت کشور ما همواره مدیریت یکپارچه شهری بوده است، گفت: پاسخگویی دستگاه‌ها و سازمان‌های موثر در حوزه بحران به شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران به شکل قانونی، تمرینی برای مدیریت یکپارچه بود که پس از تصویب قانون جدید این دستاورد نیز از دست رفت.

او با اشاره به ایجاد اقتدار مبتنی برافزایش ماموریت ها از سوی دولت خاطرنشان کرد: گویا این دیدگاه دولت برخلاف تمام شعارها در تمام دولت‌ها وجود داشته. این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست راهکار حل نظام تصمیم‌گیری در کشور برون‌سپاری و چابک سازی دولت‌ها و وزارتخانه‌ها است.

سالاری در ادامه افزود: دولت‌ها باید بیش از آنکه به تولی گری حوزه‌های شهر و روستا ورود پیدا کنند باید در مقام سیاست‌گذار و راهبر باشند؛ زیرا هنگامی‌که مجموعه گسترده‌ای از ماموریت‌های مبتنی بر تولی گری را بر عهده می‌گیرند از نقش اصلی و اساسی خود که سیاست‌گذاری، نظارت، ارزیابی و پایش روندها و فرآیندها است غافل می‌شوند. بدون شک دود چنین شیوه رفتاری به چشم مردم و شهروندان می‌رود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پایان گفت: از دولت فعلی که با شعار برون‌سپاری و تمرکززدایی در مصدر امور قرار گرفت، این انتظار وجود نداشت. ازاین‌رو با توجه به شرایط تهران و نیز اهمیت حوزه مدیریت بحران، امیدواریم بازنگری جدی در خصوص قانون جدید مدیریت بحران صورت گیرد.

 خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 7857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =