لزوم جهت گیری بودجه بحران به سمت ارتقاء فرهنگ ایمنی

معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر این که رویکرد مدیریت بحران در دنیا به سمت افزایش تاب آوری است، تاکید کرد: در این صورت باید نگاه تمام عناصر موثر در حوزه بحران پایتخت به سمت پیشگیری، آموزش و ارتقاء فرهنگی ایمنی و مقابله باشد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فاطمه صالح با تاکید بر اینکه حرکت دنیا در حوزه مدیریت بحران به سمت افزایش تاب‌آوری است، عنوان کرد: سازه یک ساختمان به‌خودی‌خود نمی‌تواند منجر به ارتقاء یا احصاء تاب‌آوری شود بلکه فرهنگ ایمنی و رفتارهای فردی مردم هنگام وقوع بحران نیز تعیین‌کننده افزایش یا کاهش اثرات و تبعات بحران است.

او با تاکید بر اینکه تمامی حوزه‌ها در مدیریت بحران از اهمیت برخوردار است، گفت: اما اگر هدف ما افزایش تاب‌آوری باشد جهت‌گیری بودجه و تنظیم سیاست‌ها باید بر حوزه پیشگیری و آموزش متمرکز باشد.

صالح خاطرنشان کرد: حوزه پیشگیری و آموزش، حوزه‌ای ملموس نیست و ازآنجاکه در کشور ما سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بیشتر به سمت حوزه‌های قابل رویت و ملموس است، چانه‌زنی برای متمرکز کردن بودجه در حوزه‌های مذکور همواره با چالش مواجه بوده است.

 معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بابیان این‌که شهر تهران در تمامی حوزه‌های قابل پیش‌بینی مخاطرات در فاز پیشگیری به سر می‌برد، گفت: اما متأسفانه برخی ترجیح می‌دهند در این حوزه هزینه نکرده و بیشتر بودجه‌ها را در قالب امور اجرایی هزینه کنند. این در حالی است که اگر در حوزه مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها، پیشگیری و ارتقای فرهنگ ایمنی به‌درستی عمل کنیم تلاش‌های مدیران شهری در فاز مقابله و اضطرار کاربردی شده و از اتلاف هزینه های جانی و مالی به نحو چشمگیری جلوگیری خواهد کرد.

صالح با اشاره به اینکه برخی اقدامات پیشگیرانه‌ای که در دوره مدیریت جدید سازمان بحران شهر تهران صورت گرفت، شهر را از بحرانی بزرگ دور کرد، خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ پیگیری‌های متعددی برای انعقاد قرارداد سیلاب شهر تهران داشتیم. این تلاش‌ها باعث شد که در بارندگی و سیلاب نوروز ۹۹ تهران دچار مخاطره جدی نشود زیرا کارشناسان و متخصصان سازمان ما بر این امر واقف بودندکه دنیا با تغییرات آب و هوایی مواجه است و هر اتفاق در هر گوشه دنیا تاثیر متقابل بر دیگر نقاط جهان نیز خواهد داشت.

او در ادامه افزود: از دیگر از موارد پیشگیرانه که باید در سیاست‌های حوزه شهری جدی گرفته شود تهیه پیوست کاهش خطر برای پروژه‌های عمرانی است. ضروری است که این پروژه ها به‌دوراز نگاه به منافع شخصی یا کاربری آن‌ها با درک تغییرات جوی و مخاطرات احتمالی احداث شود.

صالح عنوان کرد: خوشبختانه در کشور ما کدهای استاندارد، آیین‌نامه و قوانین بسیار پیشرفته در حوزه ایمنی ساختمان وجود دارد اما از روش اجرایی و مصالح استاندارد خوبی برخوردار نیستیم و همین باعث می‌شود که هنگام وقوع بلایا با افزایش آسیب‌ها مواجه باشیم. زلزله کرمانشاه به‌خوبی این موضوع را نشان داد.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: هزینه کرد در حوزه پیشگیری برابر با سرمایه‌گذاری است که هیچ‌گاه دچار خدشه نمی‌شود. از سوی دیگر هزینه کرد در حوزه مقابله به معنی حفظ جان مردم و کاهش آسیب‌ها هنگام وقوع مخاطرات و بلایا است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: جهت‌گیری بودجه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به سمت توسعه آموزش و ارتقاء فرهنگ ایمنی و فاز پیشگیری است اما نباید از یاد برد که آمادگی در برابر بحران‌های شهر تهران تنها منوط به تلاش‌های سازمان مدیریت بحران نیست بلکه سایر حوزه‌ها و زیرساخت‌های شهری نیز باید همگرایی ویژه‌ای در فاز پیشگیری با سازمان مدیریت بحران داشته باشند.

او در پایان با اشاره به اینکه شهرداری تهران همواره در حد توان خود و حتی فراتر، تخصیص بودجه موردنیاز را برای حوزه مدیریت بحران پایتخت انجام داده است، نسبت به عملکرد دولت در این حوزه انتقاد کرد و گفت: مسئولین باید بدانند هر اتفاقی که در تهران رخ می‌دهد قابل‌تعمیم به سایر شهرها است لذا بهتر است دولت تخصیص نهایی بودجه به حوزه مدیریت بحران پایتخت را جدی بگیرد زیرا در این صورت است که می‌توان در حوزه افزایش تاب‌آوری اثرگذار بود.

۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 7880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =