۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 7885

کارگاه ملاقات با خیابان/۱۰

خیابان ولیعصر نمود ارزش‌های فرهنگی-تاریخی تهران است

نخستین کارگاه عکس با عنوان « ملاقات با خیابان» برگزار شد
خیابان ولیعصر نمود ارزش‌های فرهنگی-تاریخی تهران است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خیابان ولیعصر (عج) را یکی از خیابان‌هایی دانست که اهمیت اجتماعی، تاریخی و فرهنگی بالایی برای تهران دارد و طبقات اجتماعی مختلف را به هم پیوند داده است.

به گزارش شهر، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره اهمیت خیابان ولیعصر (عج) گفت: اگر موضوع فضای فیزیکی شهر را به بستر محیطی و مصنوع دسته بندی کنیم، خیابان‌ها اصلی‌ترین فضای دست ساخت بشر در شهرهای امروزی هستند. خیابان ولیعصر یکی از خیابان‌هایی است که اهمیت اجتماعی، تاریخی و فرهنگی بالایی برای تهران دارد. خیابان ولیعصر که از میدان راه‌آهن آغاز و به میدان تجریش ختم می‌شود، خیابانی است که طبقات اجتماعی مختلف را به هم پیوند داده است.

او با اشاره به ویژگی‌های معماری جداره این خیابان گفت: وقتی به نوع معماری ساختمان‌ها در این خیابان نگاه می‌کنیم، سیر تحول اتفاقات کالبدی شهر را می‌توانید در این موزه خیابان ببینید. خیابان ولیعصر متصل به ریشه تاریخی خیابان باغ ایرانی است. مسیر مستقیمی که در باغ‌ها ساخته می‌شد، دو طرف درخت داشت و جویی در میانه آن قرار داشت. خیابان ولیعصر با چنارها و نهر آبش شکل و شمایل خیابان باغ ایرانی را دارد. این ارزش‌های فرهنگی در خیابان ولیعصر نمود ارزش‌های فرهنگی و تاریخی همه تهران است. کاری که قرار است در خیابان ولیعصر انجام شود، بازنمایی این ارزش‌ها، برداشتن گرد فراموشی از روی ویژگی‌های خیابان ولیعصر است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره کارگاه‌های ملاقات با خیابان و تلاش‌هایی برای معرفی قصه‌های این خیابان گفت: همچنین قرار است مکان‌ رویدادهای خیابان ولیعصر به مردم بازشناسی شود. شهرداری تهران در ۴۰ نقطه قصه‌های هر بخش از خیابان ولیعصر معرفی کرده‌ایم. کارگاه‌هایی ملاقات با خیابان نیز در جهت بازشناسایی ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خیابان ولیعصر برگزار شده اما با این سیاست که قرار نیست همه این کار را مدیریت شهری انجام دهد بلکه این کار با کمک علاقه‌مندان به فرهنگ، جامعه‌شناسان، معماران، عکاسان، نویسندگان، هنرمندان و ساکنان ولیعصر و همه شهروندانی که دغدغه زیبایی‌های پایتخت را دارند، صورت می‌گیرد.

جمعه گذشته کارگاه ملاقات با خیابان با موضوع فرصت‌های طراحی در خیابان ولیعصر برگزار شد. این کارگاه‌ها به صورت دوره‌ای تا پایان سال برگزار می‌شود. خیابان ولیعصر تهران یکی از گزینه‌های ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو است و دربرنامه تهران ۱۴۰۰ نقش محوری دارد.  موضوع این کارگاه خیابان ولیعصر است و کارگاه در ژانر عکاسی شهری برگزار می‌گردد. کارگاه ملاقات با خیابان: مجالی برای بیان عکاسانه‌ی خیابان ولیعصر.

پایگاه میراث شهری و موزه خیابان ولی‌عصر(عج) با مشارکت، دبیرخانه تهران ۱۴۰۰، مرکز ارتباطات و امور بین‌المللی شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در شکل گیری این سلسله کارگاه ها را برگزار می کند. دبیر این رویداد وحید قاسمی مدیر پایگاه  میراث شهری و موزه خیابان ولیعصر و  دبیر شورای راهبری این کارگاه حسین گنجی است. شورای راهبری در کارگاه نخست عکس؛ مهرداد افسری، سجاد باغبان، نوید پورمحمدرضا، فردین علیخواه و مصطفی کاظمی است و راهبران کارگاه اول بهنام صدیقی، هوفر حقیقی و تهمینه منزوی هستند.  

با در نظر گرفتن فراگیری عکس در ابعاد مختلف حرفه‌ای، نیمه‌ حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای، این رسانه جایگاه بسیار مهمی برای بیان‌های شهری دارد. تنوع زندگی شهری، فرصت‌های کالبدی متفاوت، حیات اجتماعی، مناظر شهری و فرصت‌های دیگری از این دست بیش از هر بیان دیگری با بیان بصری عکس قابلیت ایجاد گفتگو را در حوزه‌ی شهر فراهم می‌آورد.

و این‌بار، پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر، در ادامه مجموعه رویدادهای شهری خود، رسانه‌ی عکس را برای بیان ارزش‌های ملموس و ناملموس خیابان ولیعصر برگزیده است. خیابان ولیعصر که از مهمترین و پویاترین فضاهای عمومی شهر تهران و محلی برای تبلور ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی زندگی در این شهر است.

کارگاه در ژانر عکاسی شهری و با محورهای زندگی روزمره، عکاسی خیابانی، معماری و مناظر شهری، مستند اجتماعی، پرتره، مسائل زیست محیطی و هر آنچه که موضوع شهر باشد برگزار می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه کنید:

https://valiasr.tehran.ir/events

۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 7885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =