زیست پذیری، اولویت تهران است

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در خشت طلایی تهران، علاوه بر اینکه تهران و مزیت هایش به دنیا معرفی می شود؛ شاید بسیاری از مزیت های نسبی سایر مناطق شهری هم مطرح شوند.

ابوالفضل مشکینی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: جهان امروز جهان شهری شده است و شهری شدن و شهر نشینی حرف اول را در دنیا می زند.  در میان این جهان شهری هم،  کلانشهر ها وشهرهای بزرگ نقطه آغازین هر نوع فعالیتی هستند؛  این کلانشهر ها در دنیا در قالب یک شبکه شهری با یکدیگر دو بحث دارند: ۱)  تعاملو ۲)  رقابت. 

مشکینی ادامه داد: هر کلانشهری برای اینکه در این شبکه شهر های جهانی،  به سیاه چاله تبدیل نشود؛  مجبور است هم رقابت کند و هم تعامل.  حال چگونه این تعامل و رقابت را به دنیا معرفی کند؟  در قالب مزیت نسبی ،  که این کلانشهر چه مزیتی نسبت به بقیه مناطق دارد. 

به گفته مشکینی؛  چگونگی این تعامل و رقابت در قالب برندینگ شهری مطرح می شود.  برندینگ همان مزیت های نسبی است که یک کلانشهر نسبت به مناطق دیگر دارد. 

او ادامه داد: رویدادهایی از این نوع که بین المللی هستند و در صحنه کلانشهر های جهان،  مطرح می شوند؛  می توانند به معرفی مزیت نسبی این شهر،  نسبت به شهرهای دیگر اقدام کنند. جایزه جهانی خشت طلایی را فرصتی می دانم که مزیت های نسبی کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای کشورمان و در نهایت شهرهای متوسط و کوچکمان را معرفی کنیم. 

او افزود: در همین خشت طلایی تهران،  علاوه بر اینکه تهران و مزیت هایش به دنیا معرفی می شود؛  شاید بسیاری از مزیت های نسبی سایر مناطق شهری هم مطرح شوند .این می تواند در قالب پروژه های سرمایه گذاری باشد؛  یعنی فرصت هایی که ما برای دنیا به پیش می کشیم را معرفی کند در قالب رفت و آمدهای علمی و پژوهشی باشد که دنیا با شهر تهران و مناطق شهری ایران، آشنا شود و ما بایستی فرصت هایی از این دست، مثل خشت طلایی تهران را پاس بداریم. 

او درباره ۷ محور تخصصی در جایزه جهانی توضیح داد: در کنار موضوع شهرهای جهانی،  یک بحثی در حال حاضر در دنیا،  تحت عنوان شهر زیست پذیر خلاق، مطرح می شود. شهر زیست پذیر شهری است که همه ابزار و عناصر زیست پذیری را داشته باشد؛  اعم از: آسایش،  آرامش،  کالبد،  اقتصاد و اجتماع.  همه این ها در دنیا در قالب بحثی به نام توسعه پایدار مطرح می شود. بنابراین اگر یک شهری یکی از پره های چرخه را اوج بدهد و بقیه پره ها را فراموش کند؛  مطمئنا این چرخ دچار نقصان و کاستی خواهد شد.  بنابراین ما نمی توانیم هیچ کدام از این محورها را اولویتی نسبت به محور دیگر قرار دهیم.  همه این ها در راستای یک اصل حرکت می کنند و آن، زیست پذیری شهر است که در راستای توسعه پایدار شهر قدم بر می دارد.

خبرنگار: سمیرا امیر چخماقی

۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
کد خبر: 7917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =