۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 793

به مناسبت روز جهانی محیط زیست

محیط‌زیست تهران توان پذیرش جمعیت بیشتر را ندارد

محمد درویش، عضو هیات‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور
محیط‌زیست تهران توان پذیرش جمعیت بیشتر را ندارد

تهران در دامنه‌های توچال، در ادوار گذشته هم از نظر آب و هوایی از مناطق برخوردار کشور به شمار می‌رفت و هم از نظر تنوع‌زیستی وضعیت قابل قبولی داشت، می‌توان گفت همین موضوع هم سبب شده امروز در جاجرود و سرخه‌حصار منطقه حفاظت شده وجود داشته باشد.

وضعیت مطلوب اقلیمی این مخروط ‌افکنه ۷۵۰ کیلومتری که امروز پایتخت ایران است، آنقدر مطلوب بود که در جنوب تهران، شکارگاه سلطنتی راه‌اندازی شده و حتی آهو و یوزپلنگ هم در آن دیده شود. اما در شهری که قرار بود بین دو تا سه میلیون نفر جمعیت ساکن شود، به مرور زمان ۱۰ میلیون نفر ساکن شد و حالا پیش‌بینی می‌شود که این جمعیت به ۲۰ میلیون نفر هم برسد، این موضوع سبب شد توان‌زیستی این شهر به مرور زمان از دست برود. شهری که روزگاری چاه و قنات داشت اکنون به مرحله‌ای رسیده که نیاز آبی آن  به کمک طرح‌های انتقال آب از سد طالقان، کرج و لار تامین می‌شود در نتیجه تمامی این موارد سبب شد تا تاب‌آوری این شهر از دست رفته و حیات‌وحش آن هم کم شود، روزگاری در تهران ۱۵۰ گونه پرنده دیده می‌شد که امروز رقم قابل توجهی از آن‌ها مهاجرت کردند. تهران حالا از وضعیت مطلوب زیستی خود فاصله گرفته و با انبوه مشکلات محیط‌زیستی مانند فرونشست خاک، بحران آلودگی آب و هوا، آلودگی صوتی و نوری و تهدید زلزله روبرو است که به دنبال آن حیات‌وحش پایتخت هم از زیستگاه خود رانده شدند.

در چنین شرایطی برای کمرنگ شدن تاثیر این مشکلات محیط‌زیستی باید به سمت توزیع عادلانه امکانات در تمامی مناطق کشور حرکت کنیم. نگاهی به وضعیت محیط‌زیستی تهران، نشان می‌دهد اکنون بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند تمرکززدایی از پایتخت هستیم تا بار اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی که به این شهر تحمیل شده است، کم شود. از سوی دیگر باید از رویکرد شهرفروشی فاصله گرفته و به جای آنکه شهر تهران را به کارگاه ساختمانی تبدیل کنیم به سمت یک شهرمعیارهای انسانی حرکت کنیم. آمارها نشان می‌دهد درشرایط فعلی، در نتیجه ساخت و سازهای بدون ضابطه در دوره‌های قبلی، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که همین امر سبب تشویق مردم به مهاجرت به سمت تهران می‌شود در حالیکه محیط‌زیست این شهر توان پذیرش جمعیت تازه را ندارد، بیشتر از هر زمان دیگر نیازمند پایان تراکم‌فروشی و حفظ خانه‌های ارزشمند شهر از گزند آپارتمان‌سازی هستیم تا تهران با هجوم بی‌رویه به قلمروی حیات‌وحش، بیشتر از این گسترش پیدا نکند.

از سوی دیگر علاوه بر تغییر نگاه مدیریتی در شهر تهران که پیش از این بیان شد، نیازمند آموزش عمومی به مردم هستیم تا به سمت داشتن شهروندان مسئول حرکت شود، شهروندان هم باید به این درک برسند که حفظ محیطزیست تهران از جمله حمایت از حیات وحش، با غذا دادن به حیوانات شهری میسر نمی‌شود بلکه زمانی که استفاده از حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه جایگزین وسیله نقلیه شخصی شود، تولید پسماند به حداقل برسد و تاثیر رفتار مسئولانه شهروندان بر محیط‌زیست شهری به رسمیت شناخته شود، می‌توان امیدوار بود که محیط‌زیست تهران از جمله حیات‌وحش حفظ شود در غیر این صورت غذادهی به حیوانات شهری جز آنکه اکوسیستم جانوری شهر را تغییر دهد، آورده دیگری ندارد.

۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =