۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 7949

پلاسکو ؛ پس از حادثه /۲

آغاز زندگی تجاری پلاسکو؛ ۱۴۰۰

پلاسکو نقطه عطف ایمن سازی ساختمان های کشور است
آغاز زندگی تجاری پلاسکو؛ ۱۴۰۰

شهر: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در بازدید اختصاصی شهر از پلاسکو زمان بازگشت به کار کسبه این مجموعه را از ابتدای ۱۴۰۰ عنوان کرد و حادثه پلاسکو را نقطه عطفی در حوزه ایمن سازی ساختمان های کشور دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، دیوارهای پلاسکوی سوخته به اصطلاح اهالی فن به «نازک کاری» رسیده است. با این حال هنوز راه پله ها را که به همان سبک ساختمان پلاسکوی قدیم ساخته شده است بوی سوختگی انگار به مشامت می رسد و رد پای آتش نشان های که در راهروها می دویدند تا شاید حتی یک نفر بیشتر نفس بکشد در راهروها و میان خاک سفید گچ کاری ها دیده می شود.

۴ سال گذشت و امروز ساختمان دوباره سرپا شده است. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که در بازدیدی اختصاصی از ساختمان دوباره سر پا شده از بازگشت مغازه دارها به پلاسکو از ابتدای سال ۱۴۰۰ خبر می دهد.

سالاری به همراه علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ و با حضور خبرنگاران مجموعه شهر به مناسبت چهارمین سالگرد از ساختمان پلاسکو بازدید کرد تا در این روزها در جریان آخرین مراحل کار در این ساختمان که کارگرانش می گویند این روزها در سه شیفت مشغول کار هستند قرار گیرد.

جانمایی مغازه ها انجام شده و در همان نگاه اول لوله های مخصوص اطفاء حریق به چشم می خورد. هنوز نمای ساختمان تا پایان کار راه درازی دارد اما به هر حال پلاسکو سرپا شد.

سالاری در گفتگو با شهر گفت: در آستانه سالگرد بروز حادثه تلخ و دردناک پلاسکو برای چندمین بار در جریان عملیات ساخت بنای پلاسکو قرار گرفتم. ذینفعان این ساختمان که بیش از ۳۰۰ واحد کسب و پیشه هستند.آنها از سال ۹۵ بلاتکلیف هستند. این کسبه در این فضای سخت اقتصادی و معیشتی همواره از سوی نمایندگانشان در شورای شهر و مابقی نهادها و سازمان ها پیگیر اتمام ساختمان بودند خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاده است.

او ادامه داد: امروز که از طبقات ساختمان بازدید کردم دیدم بنیاد مستضعفان و جانبازان در ایفای مسئولیت قانونی که به عهده داشت و حتی فراتر از آن توانسته استانداردهای لازم را در احداث ساختمان پلاسکو به کار گیرد. هم از نظر طراحی سازه و اجرای آن و هم از نظر استاندارهای ایمنی اعم از اعلام و اطفای حریق، فضاهای  امن، راه پله های استاندارد و  آسانسورهای قابل توجه که در اینجا تعبیه کرده و هم از نظر تأمین فضاهای مشائی و استانداردهای شهرسازی و معماری.

سالاری گفت: خوشبختانه نمای ساختمان نیز در داوری که کمیته مسابقات داوری مستقر در وزارت شهرسازی انجام داده در همان فضا تأییدیه نما گرفته و در حال اجرا است.

استاندارد دو گانه شورای عالی در تامین پارکینگ

سالاری ادامه داد: مهم ترین دغدغه مربوط به پارکینگ ساختمان پلاسکو است که متأسفانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در این مورد دوگانه برخورد کرد و برخلاف اینکه در مجاورت این ساختمان پارکینگ اکبر متعلق به بنیاد جانبازان و مستضعفان بود و در فضای زیر سطحی ساختمان نیز امکان تامین پارکینگ وجود داشت ولی به تفاهم نامه ای که به غلط شهرداری تهران و بنیاد در خصوص پارکینگ پروانه نوشته بود اتکا کرد و برای پلاسکو پارکینگی تأمین نشد.

او ادامه داد: این یک استاندارد دوگانه است که در شورای عالی شهرسازی و معماری حتما تصمیم گیران و تصمیم سازان مواخذه خواهند شد.

سازمان بازرسی کشور ورود کند

سالاری توضیح داد: باید سازمان بازرسی کل کشور به نحوه تصمیم گیری رئیس و اعضای شورای عالی شهرسازی ورود کند. بارها و بارها به عنوان کمیسیون شهرسازی این موضوع را پیگیری کرده ایم. متاسفانه اعلام کردند شهرداری تهران در این منطقه ساختمانی به نام پاساژ پروانه دارد که تعدادی از طبقات آن به پارکینگ اختصاص پیدا کرده است. در صورتی که در خود این ساختمان بیش از ۳۰۰ واحد تجاری دارد که نیاز به پارکینگ دارند.

او ادامه داد: این یک بهانه ای بود که بتوانند از روی موضوع پارکینگ پلاسکو عبور کنند و به هیچ وجه برای ما پذیرفتنی نیست. من چندین نامه به دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری و حتی معاون حقوقی رئیس جمهور نوشتم. لعیا جنیدی نیز نامه بنده را به همراه یادداشت به شورای عالی شهرسازی فرستاد اما آنها بهانه هایی آوردند که این کار را انجام ندهند و از این منظر اعتراض جدی به تصمیم گیری شورای عالی شهرسازی و معماری کشور داریم و قطعا پیگری خواهیم کرد.

آغاز کار کسبه در پلاسکو از ابتدای سال آینده

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در خود ساختمان همه استانداردهای لازم رعایت شده و در یک فرصت بسیار مناسب کار پیش می رود. امروز مدیران و مهندسان این پروژه اعلام کردند که برنامه ریزی کرده ایم که تا آخر سال صاحبان سرقفلی و کسب پیشه که بلاتکلیف هستند برگردند و کارشان را از ابتدای سال آینده آغاز کنند.

او ادامه داد: این خبر خوبی بود و با مشاهده طبقات دیدیم که بسیاری از کارهای نازک کاری به اتمام رسیده است. البته نمای ساختمان هنوز کار دارد و ممکن است تا چند ماه بعد از پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

او ادامه داد: همزمان، خوشبختانه کار ایمن سازی بخش شمالی ساختمان پلاسکو نیز انجام شده است. در مورد این بخش تصمیم بر تخریب و نوسازی آن گرفته شده بود که شورای شهر مخالفت کرد و گفتیم که مبتنی بر استانداردهای ایمنی از سوی ذینفعان برای ایمن سازی آن اقدام شود که این اقدام نیز انجام شده است و به نحو مطلوبی مقاوم سازی شده است. اکنون صاحبان کسبه مستقر شده اند.

او ادامه داد: برنامه زمان بندی که رییس بنیاد مستضعفان تعیین کرده این است که تا آخر سال باید کار به اتمام برسد و تا حد زیادی این کار انجام شده که کسبه از ابتدای سال آینده مشغول به کار شوند.

تأیید ایمنی در پلاسکوی جدید

سالاری درباره استانداردهای رعایت شده نیز گفت: بر اساس استعلام ها، سازمان آتش نشانی همه استاندارهای ایمنی ائم از اعلام و اتفاء و فضاهای امن و بازشو ها را تأیید کرده است. سازمان نظامی مهندسی نیز در جلسه ای که داشته ایم گفتند که کلیات را تأیید کرده اند. البته هنوز در حال انجام بررسی هستند. آنها اصل سازه را تأیید کرده اند و هیچگونه مشکلی از منظر رعایت استانداردها مشاهده نکردیم که از این منظر بنیاد کار خوبی انجام داده است.

او بیان کرد: ساختمان پلاسکو حادثه دردناکی را تداعی می کند. در دی ماه سال ۹۵ اتفاق بسیار تلخی افتاد که ۱۶ تن از آتش نشانان و ۵ تن از شهروندان را از دست دادیم. اموال مردم در معرض دید عموم از بین رفت. قطعا در تاریخ استانداردهای ایمنی کشور این موضوع ثبت شد.

پلاسکو نقطه عطف ایمن سازی ساختمان های کشور

این عضو شورای شهر افزود: حادثه پلاسکو نقطه عطفی در حوزه ایمن سازی ساختمان های شهرهای کشور بود. همچنان حادثه تلخ بم یک نقطه عطفی در تاریخ توجه به مقررات زلزله و آیین نامه های مربوطه شد.

او ادامه داد: بعد از موضوع پلاسکو ، ایمنی به یکی از دغدغه های جدی تصمیم گیران و تصمیم سازان تبدیل شد. ما به عنوان مدیریت شهری دوره پنجم توانستیم موضوع ایمن سازی را پیگیری کنیم. در مناطق مرکزی منطقه ۱۲ و ۱۱ با پیگیری های بسیار خوبی که شهرداران مناطق، سازمان آتش نشانی،  معاونت خدمات شهری و معاونت شهرسازی و معماری انجام دادند همه ساختمان های نا ایمن به خصوص ساختمان های نا ایمن عمومی شناسایی شدند و بخش عمده ای از آنها در حال ایمن سازی هستند.

سالاری گفت: در بازدیدهای میدانی برخلاف اینکه ذینفعان این پاساژ ها و امنای انها هزینه های قابل توجهی برای ایمن سازی تقبل کردند به شدت از اینکه جان و مالشان حفاظت و صیانت می شود رضایت داشتند. دارایی مادی و اقتصادی آنها هم مابه ازایی پیدا کرده است. چون این دارایی ها را کسی خرید و فروش نمی کرد. با قیمت بسیاری پایین از آنها می خریدند ولی اکنون با  ایمن سازی قیمت افزایش پیدا کرده و قاعده برد- برد باعث شده که امیدوار شویم مساه ایمن سازی پیگری شود.

او ادامه داد: علاوه بر این در شورای شهر تهران مصوبه ای را گذراندیم و سازمان آتش نشانی را مکلف کردیم که نسبت به شناسایی همه ساختمان های نا ایمن و دسته بندی در ۴ گروه پر خطر، میان خطر و کم خطر اقدام کنند و اطلاعات آنها را افشا کنند تا مطالبه گری باعث شود آنها ایمن شوند.

سالاری گفت: البته حواسمان به دغدغه های بسیار درست نهادهای امنیتی هست که افشای اطلاعات طوری باشد که باعث سوء استفاده برای خرابکاران نباشد. ضمن اینکه به لحاظ منابع اعتباری اعتبار بسیار بالایی برای سازمان آتش نشانی و حوزه ایمن سازی درنظرگرفته شده که مسئولان آتش نشانی می گویند وضع خوبی در این فضای مشکلات درآمدهای شهرداری داریم.

 آخرین تصاویر پلاسکوی جدید را اینجا ببینید.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 7949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =