تفکر شهروندی و اراده متولیان دو راهکار اصلی کاهش آلودگی هواست

شهر: آیین تجلیل از سفیران هوای پاک شهر تهران که به مناسبت ۲۹ دی (روز هوای پاک) امروز در تالار ایران زمین شورای شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر ، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: پویشی که در ابتدا توسط کنشگران محیط زیست در اراک شروع شد با حمایت فعالان محیط زیست گسترش یافت و دو سال است که در شهر تهران با حمایت تمام قد شهردار تهران هر هفته اجرا می شود.

انصاری درباره پیشینه روز هوای پاک گفت: این پیشینه به ۲۵ سال قبل بر می گردد و وقتی که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تصویب شد تلاش شد یک مناسبت تقویمی هم ایجاد شود . از نخستین هشدار جدی آلودگی هوا در سال ۷۴ که آن را بحران ملی اعلام کردند تا سال های بعد که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تصویب شد  اقدامات خوبی انجام شده است از جمله حذف سرب از سوخت ها و افزایش کیفیت سوخت .  اما این برنامه با تغییر مدیریت های شهری افت کرد و با وجود قوانین و احکام مشخص در برنامه سوم توسعه تداوم آلودگی هوا در تهران باز هم قانون هوای پاک در سال ۹۶ تصویب شد.

انصاری در ادامه گفت: این قانون ظرفیت های خوبی برای مقابله با آلودگی هوا دارد. اما هنوز آن طور که باید توسط نهادهای متولی اجرا نشده است. در حوزه خودرو، سوخت و حمل و نقل عمومی و سوخت مناسب در نیروگاه ها و صنایع اقدامات کافی نیست.

تجربیات موفق در شهرهای بزرگ دنیا در مقابله با آلودگی هوا نشان می دهد که عزم و اراده مردم در کنار دستگاه های حاکمیتی بوده که منجر به نتیجه مطلوب می شود. آگاهی بخشی و استفاده از ظرفیت های موجود برای پرسشگری منجر به نتایج خوبی شود و امیدوارم این برنامه نویدبخش افزایش شهروندان مسئولیت پذیر در محیط زیست شود.

او در ادامه گفت: راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا عزم و اراده متولیان و غلبه تفکر شهروندی و مسئولیت پذیری برای همه ما است.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 7966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =