۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 7981

پلاسکو؛ پس از حادثه/۳

۱۰۰ پلاسکو در شهر

گلپایگانی: ۳۰ ساختمان شبیه پلاسکو پلمب شدند
۱۰۰ پلاسکو در شهر

شهر: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد که ۱۰۰ ساختمان به بلندمرتبگی پلاسکو با شرایط خطرناک در تهران وجود دارد که برای ۳۰ ساختمان حکم قضایی صادر و این ساختمان ها پلمب شده اند.

به گزارش خبرنگار شهر، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همزمان با سالروز حادثه پلاسکو گفت: بعد از حادثه پلاسکو، مصوباتی در نهادهای ناظر و قانون گذار گذرانده شد. در این مصوبات بر اساس آسیب شناسی که از وضع ساختمان ها و مقابله با آنها شده بود تکالیفی برای نهادها مشخص شده بود و تکالیفی به شهرداری تهران داده شد.

او ادامه داد: به نظر می آید برخلاف ناگواری و تلخی حادثه، زنگ هشدار کار خودش را کرده و برنامه ریزی دقیقی در این باره انجام شده است. بعد از حادثه این برنامه ریری انجام شد که همه ساختمان هایی که پروانه می گیرند ملزم باشند مبحث ۳ قانون ملی مقررات را رعایت کنند.

گلپایگانی با بیان اینکه مبحث ۳ مربوط به مقابله با آتش سوزی و حریق است، توضیح داد:  در این ماده ضوابط و مقرراتی مشخص شده که بر اساس آن ساختمان هایی که طراحی و ساخته می شوند ملزم به اجرای مقررات رعایت آنها هستند و به عبارتی مبحث ۳ مقررات برای آنها اجباری است. تقریبا از یک سال گذشته نقشه کل ساختمان ها بازبینی و بررسی می شود و اگر ایرادی  باشد اصلاح و سپس پروانه ساخت صادر می شود.

او گفت: در گذشته تنها این اجبار برای ساختمان های بالای ۶ طبقه وجود داشت اما در حاضر (در یک سال گذشته) برای همه ساختمان ها این دستورالعمل الزامی شده است.

۳۳ هزار ساختمان پایش شدند

معاون شهردار تهران افزود: کار دیگری که همکاران در سازمان آتش نشانی انجام دادند پایش از ساختمان های موجود بوده است که در این پایش نیز ۳۳ هزار ساختمان بررسی شده است. ساختمان های موجود به سه گروه کم خطر، میان خطر و پر خطر دسته بندی شده است. از این میان ۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان نیازمند رسیدگی بود و تقریبا یکهزار ساختمان پرخطر در شهر تهران وجود دارد و ۱۰۰ ساختمان بلندپایه مشابه پلاسکو است.  

او ادامه داد: در شهر تهران نزدیک به یک میلیون پلاک ثبتی داریم. از سال ۸۵ که خیلی از مقررات الزامی شدند دویست هزار ساختمان تخریب و بازسازی شده اند. حدود ۵۰۰ هزار ساختمان دیگر در شهر تهران وجود دارد که قبل از سال ۸۵ ساخته شده و عمدتا اجرای مقررات ملی ساختمان که مبحث مقابله با حریق هم در آن وجود دارد در آنها رعایت نشده است.

گلپایگانی گفت: با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران سامانه ای به نام سامانه پایش ایمنی ساختمان ها ایجاد کرده ایم که به صورت دوره ای کل اطلاعات مرتبط با ایمنی ساختمان وارد این سامانه شده است و آنهایی که در مرحله خطر هستند دائما اخطار دریافت می کنند.

۶ هزار ساختمان در سامانه پایش ثبت شده اند

او افزود: تا کنون ۶ هزار ساختمان در این سامانه بارگذاری شده اند و روند رو به افزایش اطلاعات به صورت لایه بندی در اختیار گروه های متولی قرار می گیرد که بشود از خطر جلوگیری کرد.

گلپایگانی توضیح داد: با ۱۰۰ ساختمان بلند شبیه پلاسکو مکاتبه کردیم و برای آنها حکم قضایی دریافت کرده ایم. حدود ۳۰ یا ۴۰ ساختمان در شهر تهران مشابه پلاسکو با حکم قضایی پلمب شدند و خیلی ها الزامات مقابله با آتش سوزی را رعایت کردند.

به گفته او؛ مالکان و ذینفعان این ساختمان ها  حتی در برابر پلمب کردن مقابله می کنند و دستگاه قضایی نیز به آسانی حکم نمی دهد.

معاون شهردار تهران گفت که شهرداری در چارچوب وظایف و اختیاراتی داشته  عمل کرده است. شهرداری اختیار پلمب کردن همه ساختمان ها را ندارد. پلمب کردن ساختمان با حکم قضایی انجام می شود.

او ادامه داد: علاوه بر ساختمان های معمولی ساختمان های دولتی و نهادها هم واجد ویژگی های کافی نیستند. تاریخ ساخت ساختمان خیلی از وزارتخانه ها مربوط به گذشته است. حتی ساختمان های صدا و سیما در مقابل حریق ایمن نیستند. به دلیل اینکه الزامات گذشته با امروز خیلی متفاوت است.

اعلام اسامی ساختمان های برای امنیت ملی مضر است

او گفت: لایحه ای برای ساختمان های دولتی تنظیم کردیم که به کمیسیون امور زیربنایی و کمیسیون کلان شهرهای دولت هم برده ایم و به زودی توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های دولتی ابلاغ می شود که آنها اقدامات جدی انجام دهند. ساختمان های با تعداد تصرف بالا و زیربنای بالا هستند و همچنین ساختمان هایی که گواهی ادامه فعالیت آنها منوط به مجوزهای دولتی است عمدتا دولتی هستند. به طور مثال بیمارستان ها منوط به مجوز دولتی هستند.

او درباره اعلام اسامی ساختمان ها نیز گفت: اعلام اسامی ساختمان ها از منظر امنیت ملی مشکلاتی دارد که نمی توانیم اطلاعات وضعیت موجود شهر را به صورت علنی اعلام کنیم.

آخرین تصاویر پلاسکوی جدید را اینجا ببینید.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 7981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =