۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 7995

پلاسکو ؛ متمایزترین خاطره ام

محمدباقر فرهند، سرپرست روابط عمومی منطقه ۲۰
پلاسکو ؛ متمایزترین خاطره ام

نخستین تجربه جدی روابط عمومی بحران ، یک خاطره متمایز تلخ، صبح از بی سیم منطقه ۱۲ زنگ زدند که پلاسکو دچار حریق شده ، پرسیدم اوضاع آن تا چه حدی ست و بی سیم اعلام کرد ، انشالله ختم به خیر می شود و آتش نشانی در محل مستقراست ، بر حسب تجربه فوری به همکاران روابط عمومی زنگ زدم که خودشان را به آنجا برسانند و بچه ها با تجهیزات مستندسازی به سرعت به محل رسیدند.

آزمون شروع شد؛ هم آزمون پایان ترم دکترا و هم آزمون سرشار از کابوس کاری ام ! از ناظر و استاد آزمون خواهش کردم به دلیل شرایط اجازه دهد موبایل کنارم باشد و قبول کرد ، استرس داشتم و بچه ها مرتب وضعیت را بحرانی تر گزارش می دادند و بی سیم هم اعلام وضعیت ؛ به سرعت برگه را نوشتم ، از همکلاسی های خوب آن دوران سردار آبنوش عزیز بودند که آن زمان هماهنگ کننده قرارگاه خاتم نیز بود و حسین عطایی که رییس سازمان سیما و منظر شهرداری کرج ، به کمک من آمدند و حسین عطایی به راننده اش گفت فوری من را به چهار راه استانبول برساند و سردار هم دستور دادند که بچه های سپاه در قرارگاه خاتم، آماده باش باشند . شک ندارم اولین دستور را سردار آبنوش دادند .

به پلاسکو رسیدم و هنوز ایستاده بود ! دقایقی بعد در حالیکه همکاران شهرداری ، پلیس و آتش نشانی و جمعیت تماشاگر همیشگی هم در صحنه در محل بودند، پلاسکو در درون خودش ریخت و چهارراه استانبول مملو از خاک و دود و آتش ، بچه های روابط عمومی هم زخمی شدند ، زخم های ظاهر و زخم هایی که هنوز در روان تک تک بچه ها مانده است !

دوره  تقریبا سه هفته ای و شبانه روزی یک تیم روابط عمومی بحران شروع شد، اقداماتی که تا آن روز اساسا تجربه نشده بود؛ تشکیل فوری ستاد بحران در حوزه اطلاع رسانی با مسئولیت رییس وقت روابط عمومی شهرداری تهران و پشتیبانی و همراهی تیم منطقه ۱۲ ، صدور کارت های تردد ، تولید محتوا ، توزیع و دروازه بانی اخبار حادثه ، نحوه مستندسازی حادثه در همه جوانب و جزییات عملیات ، ارتباط با رسانه های حاضر و پشتیبانی خبری ، استقرار اتوبوس ویژه جهت پذیرایی از خبرنگاران و اصحاب رسانه ، رصد و پایش مداوم اخبار و شایعات و پاسخگویی به موقع ، ایجاد تیم تحلیل محتوا و پاسخگویی مجازی ، نظارت بر روند فعالیت های رسانه ها و حضور مسئولین غیر مرتبط در محل و مستندسازی امورات ، برپایی نشست های خبری ، همکاری مستمر با نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های امنیتی ، هماهنگی انجام مصاحبه های مرتبط با مسئولین شهرداری ، ارایه خدمات به خانواده های آسیب دیده و شهدای گرانقدر ، ساماندهی کمک ها و نذورات مردمی برای همکاران آتش نشانی ، پلیس و سپاه و هلال احمر و دیگر بخش ها و ده ها فعالیت دیگر ، بخشی از اقدامات آن دوره ی تلخ توسط تیم خوب روابط عمومی منطقه ۱۲ بود که طی این چهار سال حتی مورد تقدیر ساده هم قرار نگرفت .

حضور شبانه روزی روابط عمومی کنشگر ، پویا ، خلاق و مسئولیت پذیر در این حادثه تلخ بسیار مهم بود که جا دارد در آستانه چهارمین سالروز وقوع حادثه پلاسکو و شهادت همکاران آتش نشانم از آن نیز یاد شود . یادنمای پلاسکو ، ساختمانی که روح عشق ، ایثار ، شجاعت و مسئولیت پذیری را در خود نگه داشته است.

۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 7995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =