در تهران شورا و شهرداری باید پاسخگو باشند اما اختیارات لازم را ندارند

شهر: در بحران کرونا شهردار نیویورک تصمیمات متفاوتی از حکومت ملی می گیرد اما در شهر تهران شورا و شهرداری همواره باید پاسخگو باشند اما اختیارات لازم را ندارند و وقتی یک عضو شورا در راستای دفاع از سلامت شهروندان آمار تفکیکی کرونای تهران را می خواهد عضو شورا به دادگاه احضار می شود.

به گزارش شهر، زهرا صدراعظم نوری،  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری مشترک که دوشنبه -12 خرداد- با  محمد سالاری،  رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر با موضوع تاب‌آوری شهر تهران و مدیریت بحران داشت در مورد تاب آوری شهر تهران گفت: اساسا سنجش ظرفیت تهران در برابر حوادث و رخدادهای طبیعی و انسانی یکی از چالش‌های جدی تهران است که باید به‌صورت دقیق به آن پرداخته شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان این که تهران فراتر از یک کلانشهر است و با داشتن جمعیت روزانه ۱۳ میلیون نفر و جمعیت ساکن حدود ۹ میلیون نفر به یک ابر شهر تبدیل شده است، افزود: تاب‌آوری یعنی ظرفیت مقابله با چالش و بازگشت از شرایط دشوار و ترمیم توانایی‌ها. برای این که بفهمیم تهران چقدر در مقابل حوادث و رخدادها تاب آور است باید بررسی دقیقی  داشته باشیم.

او با بیان این که شهر تهران با وجود داشتن جمعیت فراوان در زمینه‌هایی توانسته است، تاب آوری را افزایش دهد؛ اما در برخی ابعاد تاب آوری هنوز افزایش پیدا نکرده است، گفت: به همین دلیل است که می‌بینیم در شهرهای اطراف تهران زمین لرزه‌ای رخ می‌دهد اما اساسا شهر تهران به هم می‌ریزد و اضطراب، تنش، ترافیک و ... ایجاد می‌کند و به عبارتی دیگر شهر را دچار چالش‌های جدی می‌کند و به همین دلیل باید مدیران و متولیان اقدامات جدی‌تری برای افزایش تاب آوری شهر تهران داشته باشند.

نوری با بیان این که بحث داشتن حکمرانی خوب و محلی نیازمند مدیریت هماهنگ و یکپارچه است، گفت: در هیچ ابرشهری مدیریت و اداره شهر چند پارچه نیست و می بینید که در بحران کرونا شهردار نیویورک تصمیمات متفاوتی از حکومت ملی می گیرد. اما در شهر تهران شورا و شهرداری همواره باید پاسخگو باشند؛ اما اختیارات لازم را ندارند و می‌بینید که وقتی یک عضو شورا در راستای دفاع از سلامت شهروندان آمار تفکیکی کرونای تهران را می خواهد نتیجه این می شود که عضو شورا به دادگاه احضار می شود و باید پاسخ بدهد؛ در حالی که نماینده شورا به عنوان نماینده مردم، وکیل است و ما تنها درخواست داشتیم آمار فوت شدگان و مبتلایان در تهران به تفکیک اعلام شود؛ چرا که معتقد بودیم ارائه این آمارهامی تواند موجب تغییر رفتار مردم شود و می‌بینید که در یک موضوع ساده که پیچیده و استراتژیک نیست حتی مدیریت شهری نمی تواند سوال بپرسد.

او در ادامه با اشاره به ساخت و ساز در مجلس و پلاسکو گفت: اگر می‌خواهید عدالت در جامعه برقرار باشد و اعتماد عمومی را جلب کنیم باید همه آحاد جامعه و شهروندان در برابر قانون یکسان باشند و ملاک نیز اجرای قانون باشد. در تهران ملاحظات و الزاماتی برای ذینفعان حقوقی و سازمانی لحاظ می شود عضو شورای شهر تهران افزود: وقتی در شهر تهران مکانیزم برخورد برای ذینفعان حقیقی بازدارنده است و آنها نمی توانند ساخت و ساز غیر مجاز داشته باشند؛ اما ملاحظات و الزاماتی برای ذینفعان حقوقی و سازمانی لحاظ می شود مردم احساس می کنند که فقط قانون برای آنها است نه مابقی مسئولان و این برای اعتماد عمومی مردم که سرمایه اجتماعی است لطمه وارد می کند.

او در مورد ساخت و ساز پلاسکو و مجلس با بیان این که موضوع پلاسکو را باید از ساختمان مجلس جدا کرد، توضیح داد: پلاسکو به دلیل حساسیت‌های ویژه‌ای که دارد و از آنجایی که تعداد زیادی از کسبه شغل خود را از دست دادند، بنیاد مستضعفان و شهرداری اصرار دارند که این ساختمان با سرعت ساخته شود. از نظرکیفیت ساختمان وضع پلاسکو قابل دفاع است و می‌توانیم با مسئولان بنیاد مستضعفان صحبت کنیم تا مسائل ایجاد شده پیرامون پارکینگ هم حل و فصل شود.

نوری در ادامه مدعی شد که بحث مجلس تعرض به معبر و حریم عمومی است و افزود: در سایه توافق شهرداری و مجلس این اتفاقات رخ داده است و مشخصا شهرداری با مجلس توافقاتی داشته است و به همین دلیل باید توافق کلی را زیر سوال برد. شهردار وقت و رئیس مجلس وقت توافق کردند و حالا مدیران و کارشناسان نمی توانند کاری انجام دهند. او با بیان این که ما در شورای شهر پنجم تلاش می کنیم که از کارهای سطحی، شعاری و پوپولیستی پرهیز کنیم و تصمیماتی بگیریم که خیر و صلاحش به شهر و مردم برسد، گفت: این که امروز هیچ پروانه‌ای بدون عدم رعایت طرح تفصیلی صادر نمی‌شود و تراکم غیر مجاز نداریم همه در سایه مصوبات شورای شهر است؛ چرا که تلاش کردیم اقدامات زیر بنایی و استراتژیک در راستای اصلاح فرایندها داشته باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد تاب آوری شهر تهران نیز با بیان این که علاوه بر زلزله حوادثی همچون سیلاب، فرونشست، فروریزش، آلودگی هوا و غیره باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سیلاب یکی از خطرهای بزرگ تهران است که در راستای مهار آن تلاش کردیم و نوع ساخت و سازها در تهران را باید به گونه‌ای داشته باشیم که نسبت به مدیریت سیلاب و تکمیل شبکه جمع آوری آبهای سطحی اقدام شود.

او با بیان اینکه خوشبختانه در این دوره با انجام اقدامات عمرانی تمامی نقاط بحرانی که موجب آب گرفتگی در تهران شده رفع شد اما برخی از این فعالیت های عمرانی ناشی از نوع طراحی در ساخت وسازها بوده است، گفت: به گونه ای که در یک بزرگراه که با تعجیل ساخته شده بود یکسری از کانال ها قطع شده بود و موقع باران مشکل ساز شده بود که این نقاط شناسایی و با اولویت بندی رفع می‌شود.

نوری افزود: در حوزه خدمات شهری نیز لایروبی مداوم مسیل، نهرها و غیره را در دستور کار قرار دادیم و می بینید که در بارشهای شدید اخیر خوشبختانه مشکلاتی رخ نداد و این در حالی بود که تهران می توانست تبدیل به شیراز دوم شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اصلاح فرایندها و رویکردها در شهر تهران گفت: باید قبول کرد که در بسیاری از مواقع آنقدر پروسه صدور پروانه با چالش مواجه است که برخی ها تحریک می شوند بدون رعایت چارچوب‌ها، پروانه شان صادر شود. مثلا در مورد بیمارستانها لازم است که آنها توسعه یابند و از سوی دیگر نیز لازم است که شهرداری با آنها همراهی لازم را داشته باشد تا در سایه همکاری مانع از بروز تخلف شوند.

نوری در مورد وضعیت سوله های مدیریت بحران نیز با بیان اینکه درشرایط فعلی وضعیت سوله‌های مدیریت بحران بد نیست، تصریح کرد: البته این سوله‌ها برای آن است که در زمان مدیریت بحران از این مکانها ایجاد شود نه این که مردم در آنها اسکان یابند. عضو شورای شهر تهران در مورد لزوم توجه به سیلاب در شهر تهران گفت: ما در مدیریت شهری، مدیریت آب نداشتیم و بر همین اساس در برنامه سوم مصوب کردیم که طرح جامع مدیریت آبهای سطحی در راستای پیشگیری از سیلاب تهیه شود که در راستای این طرح جامع، شاهد یکپارچگی مدیریتی در حوزه منابع آبی باشیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت تاب آوری تهران نیز ادامه داد: وقتی در مورد تهران صحبت می کنیم باید تمام ذینفعان آن را در نظر بگیریم و مدیریت شهری بخشی از این ذینفعان است و همه دستگاهها در این امر دخیل هستند. تلاش مدیریت شهری برای افزایش توان تهران در مقابله با بحرانها نوری با بیان این که مدیریت شهری در دوره های اخیر به بحث ایمنی و تاب آوری توجه کرده است تا بتواند توان تهران در مقابله با بحرانها را افزایش دهد، گفت: شهرداری تهران در هنگام بحران به صورت مستقیم مسئولیتی ندارد و اداره بحران بر عهده وزارت کشور است هر چند که شورای شهر سعی کرده در قالب مصوبات، طرحها و لوایح، وظایف خود را انجام دهد و نقشه راهی در این خصوص تدوین کند و سعی کردیم به سمت دستورالعمل‌های افزایش ایمنی و استحکام گام برداریم و از ساخت و سازها در بستر و حریم رودخانه ها و مناطق بحرانی جلوگیری کنیم و اگر هم ساختمانی ساخته می‌شود اصولی باشد.

او با بیان این که سازمان آتش نشانی یکی از قوی ترین سازمانها است که نیروی انسانی متخصص و تجهیزات خوبی دارد، گفت: در سازمان آتش نشانی تلاش کردیم که اتفاقات خوبی رخ دهد چرا که ۵۰۰۰ نیروی متخصص آماده دارند که علاوه بر این که باید آموزشهایشان به روز باشد باید تجهیزات انفرادی خوبی نیز داشته باشند که بر همین اساس ۳۰۰۰ دست لباس حریق برای آنها خریداری شد و همچنین در تلاش هستیم که تعداد ایستگاههای آتش نشانی را برای کاهش زمان رسیدن به محل حادثه افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران افزود: حدود ۲۱ دستگاه نردبان نیز در دوره پنجم شورا وارد کشور شده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و تلاش داریم که با اقدامات انجام شده ضریب ایمنی شهر تهران را افزایش دهیم. به گزارش ایسنا، نوری  با بیان این که مصوبات شورای شهر یکی از نقاط قوت شورای پنجم است، گفت: یکی از این موضوعات پادگان صفر ۶ است که در هفته آینده افتتاح خواهد شد و به عنوان هدیه مدیریت شهری در اختیار مردم قرار می گیرد.

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =