۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 8028

ممیزی املاک شهر تهران /۴

ممیزی املاک شهرداری؛ از شناسایی تا به روزرسانی

در ممیزی املاک تمام تخلفات ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی شناسایی می‌شود
ممیزی املاک شهرداری؛ از شناسایی تا به روزرسانی

شهر: ششمین دور ممیزی املاک شهر تهران پس از چهار سال تاخیر آغاز شده است. این طرح نتایجی را در پی دارد که به موجب به روزرسانی بانک اطلاعات شهر تهران هم خدمت رسانی شهرداری به شهروندان را بهتر و دقیق‌تر می‌کند و هم اطلاعاتی را به دست می‌آورد که برای سایر نهادها و وزارتخانه‌ها ضروری است.

یدالله کاظمی، رییس ستاد راهبردی ممیزی املاک مرحله ششم و مجری طرح در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه فلسفه ممیزی املاک به قانون نوسازی و عمران شهری مصوب سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد، توضیح داد: مجلس شورای اسلامی با تصویب این قانون شهرداری را مکلف کرده تا هر پنج سال یکبار از طریق ممیزی املاک، املاک سطح شهر را شناسایی و ممیزی کند.

به گفته او؛ نخستین ممیزی املاک در سال ۱۳۴۷ انجام شد و آخرین نوبت هم در سال ۱۳۸۷ آغاز و در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید. دوره ششم ممیزی املاک؛ با دستور شهردار تهران در آبان ۱۳۹۸ آغاز شد و علاوه بر الزام قانون که برای شهرداری‌ها ایجاد شده، سبب خدمت‌رسانی بهتر خدمات شهرداری به شهروندان می‌شود چرا که اطلاعات و نیازهای شهر را به روز می‌کند. بنابراین نیاز است که شهرداری هر پنج سال یکبار بر اساس اختیاراتی که قانون مشخص کرده است ممیزی را در دستور کار خود قرار دهد.

کاظمی بر لزوم انجام به موقع ممیزی املاک در زمان مشخص شده قانونی تاکید کرد و گفت: ششمین دوره ممیزی با چهار سال تاخیر در حال انجام است، این تاخیر سبب می‌شود تا شهرداری نتواند اطلاعات را به موقع برداشت کند و برای شهر برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود. با گسترش شهر تهران از نظر وسعت و جمعیت و تغییر کاربردها و کاربری‌ها توزیع خدمات شهری به امری تخصصی و پیچیده تبدیل شده که نیازمند برنامه‌ریزی‌های فنی و اصولی است و در این راستا مهم ترین ابزار مورد نیاز در اختیار داشتن اطلاعات جامع شهری و دسترسی به آمار به روز است.

مجری طرح و رییس ستاد  راهبردی ممیزی املاک مرحله ششم، درباره نتایجی که قرار است از ممیزی املاک به دست بیاید، بیان کرد: در ممیزی املاک قرار است بانک اطلاعاتی کاملی نسبت به املاک شهر تهران (مسکونی غیرمسکونی، اراضی اعم از بایر، دایر، متروکه، اراضی که از طرح باقی مانده) به دست بیاید. علاوه بر اینها در این طرح، تمام تخلفات ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی (بدون پروانه کسب و فعالیت‌های تجاری در پهنه مسکونی) شناسایی می‌شود. در کنار تخلفات ساختمانی اطلاعات به روز حرف و مشاغل موجود سطح شهر، معابر بدون نام، اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت مالکان و بهره‌برداران، برداشت می‌شود. برای تمامی املاکی که ممیزی می‌شود و برداشت میدانی صورت می‌گیرد، ابعاد و مساحت عرصه و اعیانی، اطلاعات پلاک ثبتی کاربری‌ها و کاربردهای وضع موجود، پارسل املاک و ایمنی ساحتمان ها هم به دست میاید.

به گفته کاظمی؛ توزیع عادلانه سرانه‌های خدماتی در نواحی، محلات و مناطق ۲۲ گانه نیازمند داشتن بانک اطلاعات به روز است که در این راستا با برداشت میدانی و ممیزی املاک می‌توان سرانه موجود سطح شهر را شناسایی و برنامه‌ریزی دقیقی نسبت به برخورداری مناطق و محلات کم برخوردار برای مدیریت شهری فراهم شود.

او اطلاعات و دستاوردهای ممیزی املاک را مربوط به دو بخش دورن سازمانی شهرداری و برون سازمانی برشمرد و گفت: اطلاعاتی مربوط به کارهای درون سازمانی به سازمان املاک شهرداری، معاونت‌های معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک و اجتماعی فرهنگی، خدمات شهری، سازمان آتش نشانی، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و همینطور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری و ...ارتباط دارد. در بخش برون سازمانی هم اطلاعات به دست آمده از ممیزی املاک به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت راه و شهرسازی، شرکت پست، برق و آب و گاز و ... ارایه می‌شود.

این مقام مسئول یکی دیگر از نتایج ممیزی املاک را شناسایی املاک شهرداری تهران عنوان کرد و توضیح داد: سازمان املاک شهرداری تهران متولی سازماندهی و امور مربوط به املاک شهرداری است، بنابراین نیاز است شهرداری تهران اطلاعات جامعی از املاک خود داشته باشد. شهرداری شاید تاکنون موفق به تهیه بانک جامعی از املاک در همه مناطق نبوده حتی بعضی از املاک شهرداری در تصرف غیر باشد و شهرداری از این موضوع اطلاعات درستی نداشته باشد. اما با ممیزی املاک املاک شهرداری به روز می‌شود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 8028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =