تاب آوری مهمترین محور در برابر پاندمی هایی مثل کروناست

رییس دانشکده شهرسازی دانشکده شهید بهشتی معتقد است که در جشنواره خشت طلابی مهمترین موضوع امروز تاب آوری شهر در برابر بحرانی مانند پاندمی کروناست که قبلا کمتر به آن توجه شده بود.

محمدرضا حافظی ریاست دانشکده شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با شهر درباره اهمیت و نقش جایگاه رویدادهای بین المللی از جمله جایزه جهانی خشت طلایی تهران، در حوزه های اجرایی و آکادمیک گفت: اساسا برگزاری این گونه جشنواره ها، که محل تلاقی افکار و برخورد آرا است؛ در حوزه های آکادمیک، اهمیت بیشتری نسبت به دستگاه اجرایی دارد. زیرا تمام این موضوعات، طبق روال باید در حوزه آکادمیک به دقت بررسی و راهکارهای جدید ارزیابی شوند و بتوانیم از عملکرد خود ارزیابی علمی داشته باشیم.

او افزود: جشنواره ها زمانی که جنبه بین المللی دارند؛ طبیعتا ارزشمندتر هستند. زیرا که محل مباحثه و مواجهه تجربیات، در مقابل هم هستند. بنابراین به نظر من، فضای آکادمیک ما در کنار این چنین موضوعاتی می تواند بهره زیادی بگیرد. بنابراین طبیعتا موافق این اتفاقات هستم و اساسا از هر اتفاق فرهنگی، استقبال جدی و با انگیزه ای دارم.

رییس دانشکده شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی درباره محورهای تخصصی جشنواره خشت طلایی(معماری، شهرسازی، تاب آوری، توسعه پایدار، زیرساخت ها، حمل و نقل، شهر هوشمند، نوآوری، فناوری، حکم روایی شهری، مشارکت شهروندان) و این که کدام واجد اهمیت و ارزش بیشتری است، گفت: ما امروز در شرایط ویژه ای قرار داریم و به همه ما نشان داده شد که از چه زوایایی چه ضعف هایی داشتیم که توجه چندانی به آن ها نکردیم.

او با بیان این که  "کووید ۱۹ شهر ما را تحت تاثیر قرار داده است" اضافه کرد: اگر وجود برخی از شبکه های خدمات اجتماعی نبود؛ چه بسا بسیاری از فعالیت هایی که امروز در این شرایط در حال رخ دادن است، اتفاق نمی افتاد. بنابراین محور اصلی، از دیدگاه بنده تاب آوری است. منتها از زوایایی که ما همیشه در مورد زلزله، طوفان و سیل صحبت کرده ایم و شاید کمتر توجه داشتیم، که یک پاندمی می تواند شهر را از کارایی بیاندازد و راندمان آن را پایین بیاورد. بنابراین آمادگی ما باید در آن محورها دوچندان شود ما نمی دانیم که این پاندمی چه زمانی از بین خواهد رفت. آیا پاندمی دیگری هم خواهیم داشت؟ بنده تا این سن، هیچوقت از بحران ها و تاب آوری شهری، از این دیدگاه مطالب جدی را نه شنیده ام و نه پیگیری کرده ام اما امروز به ما ثابت شدکه چقدر از این زاویه آسیب پذیر هستیم.  

حافظی با تاکید بر این که "فکر می کنم امسال بحث تاب آوری مهم ترین بحث است" ادامه داد: تاب آوری وجوه مختلفی دارد که اتفاقات طبیعی و دست ساز بشر است، که بسیاری از آن ها را تجربه کرده ایم. برای مثال از اتفاقات طبیعی مانند زلزله، کشور ما بارها تجربیات تلخی داشته است و توانسته ایم بخش هایی را بازسازی کنیم و راهکارهایی را برای آسیب کمتر پیدا کنیم و از اتفاقات دست ساز بشر، مانند جنگ، عملیات تروریستی و انواع شیمیایی، بیولوژیکی و ... است. ما ماجرای حلبچه را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

او در پایان گفت: نکته دیگر این که آیا شهر ما در مقابل اتفاقی مانند پاندمی کرونا که اکنون با آن مواجه هستیم به میزان کافی تاب آور هست و اگر خدایی ناکرده دو اتفاق این چنینی هم زمان رخ دهد ناگهان مصیبت دو چندان خواهد شد. آمادگی برای مواجهه با هر گونه بلا و گذار از آن به سلامت، بدون پرداخت هزینه های هنگفت، موضوعی بسیار جدی است.

۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 8068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =