افزایش آلاینده ها در اطراف ۴ نیروگاه +تصاویر

شهر:مقایسه تصاویر آلودگی ناشی از سوخت گوگرد دی اکسید نیروگاه های اطراف تهران در دو سال ۱۳۹۹ و ۹۸ نشان می دهد که به غیر از نیروگاه برق شهید رجایی قزوین که در سال گذشته نیز ۲۲۰۰ *mmol آلایندگی داشته در سال جاری ۴ نیروگاه دیگر نیز به فهرست نیروگاه های پرآلاینده افزوده شده است.

به گزارش شهر، یکی از اسنادی که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف شهر تهران را تأیید می‌کند، تصاویر زیر است. تصاویر زیر غلظت آلاینده گوگرد دیاکسید در بازه زمانی ۲۳ آذر ۲۳ دی ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای را نشان می‌دهد. در این تصاویر نیروگاه طرشت، نیروگاه بعثت، پالایشگاه تهران، نیروگاه شهرری، نیروگاه منتظر قائم، نیروگاه برق پرند، کارخانه سیمان آبیک قزوین و نیروگاه برق شهید رجایی قزوین مشخص شده‌اند. همانطور که در این تصاویر مشاهده می شود، در بسیاری از نقاط دارای صنایع شاخص، به ویژه در اطراف کارخانه سیمان آبیک و نیروگاه شهید رجایی غلظت نشان داده شده در سال جاری مقادیری به مراتب بالاتر از سال ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد.

نیروگاه برق پرند و پالایشگاه تهران از جمله مراکزی هستند که با رنگ قرمز در نقشه نشان داده شده‌اند. می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که میزان تولید آلاینده مذکور در سال جاری بسیار بیشتر از مقدار تولید شده در سال گذشته در همین بازه بوده است. با توجه به فرایندهای احتراقی در صنایع، می‌توان گفت افزایش قابل ملاحظه آلاینده تولید شده در سال جاری در اثر استفاده از سوخت نامناسب با محتوی گوگرد بالا است که می‌تواند بر کیفیت هوای مناطق پایین‌دست از جمله شهرستان‌های کرج و تهران تاثیر سوء بگذارد.

نقطه شماره ۸ در تصویر نمایانگر نیروگاه برق شهید رجایی است که در تصویر مربوط به سال ۱۳۹۸ تنها نقطه قرمز موجود است. این نقطه در تصویر سال ۱۳۹۹ گسترش یافته و به یکپارچگی با حوالی نقطه ۷(کارخانه سیمان آبیک قزوین) رسیده است.

بر اساس تصاویری ذیل در نقشه سال ۱۳۹۸ نقاط ۳ و ۴ که اطراف پالایشگاه تهران و نیروگاه شهر ری است غلظت آلاینده مذکور بین ۵۰ تا نهایت ۱۰۰ و به رنگ بنفش بوده است. این در حالی است که این نقاط در عکس سال ۱۳۹۹ به رنگ قرمز یعنی عدد ۲۲۰۰ رسیده است.

همچنین نقطه ۶ مشخص شده در عکس که نمایانگر نیروگاه برق پرند استبه رنگ آبی و بنفش است اما در سال ۱۳۹۹ به رنگ زرد و قرمز(محدوده آلودگی ۱۶۰۰ تا ۲۲۰۰) تبدیل شده است.

بر اساس همین تصاویر نقاط یک، ۲ و ۵ در تصویر که به ترتیب مربوط به نیروگاه طرشت، نیروگاه بعثت و نیروگتاه منتظر قائم است تفاوت قابل ملاحظه ای در آلایندگی نشان نمی دهد.

حسین شهید زاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید که مازوت تولیدی در ایران چندبرابر بیشتر از مازوت‌های خارجی، آلودگی دارد. مازوت تولید در ایران ۳۵ppm هزارگوگرد دارد درحالی که مازوت مورد استفاده در کشورهای پیشرفته دارای ۵۰۰ppm گوگرد است.

شاید استفاده از سوخت مازوت، موضوع جدیدی نباشد اما اولین جرقه تأیید استفاده از این سوخت، به روزهای خلوت و کرونایی پایان سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد. دقیقاً اسفند ماه بود که علی پیرحسین لو، مشاور معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حساب کاربری توییتر خود از سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران خبر داد. پس از آن، رسانه‌های بسیاری نسبت به این توییت واکنش نشان دادند و صحت و سقم این خبر را از مسئولان و مدیران مربوطه پرس و جو کردند. و سرانجام سازمان محیط زیست، مازوت سوزی در نیروگاه‌ها را تأیید کرد. مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه بر اساس آخرین آمار از روزهای ابتدایی دی تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند. به‌هرحال ما به دادستانی نامه زده‌ و خواسته‌ایم که به‌سرعت جلوی این اقدام گرفته شود.»

همچنین به تازگی ۱۳ دی ۱۳۹۹، نامه‌ای توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منتشر شده است که واحدهای مجاز به استفاده از سوخت مازوت را معرفی می‌کند. در بخشی از این متن آمده است: «توزیع نفت کوره ( مازوت) در  استان تهران از سوی این شرکت‌ها صرفاً برای تعداد ۷ واحد ریخته‌گری مستقر در شهرستان رباط کریم، دو کارخانه آجرپزی شهرستان جوادآباد ورامین، کارخانه سیمان شمال و فیروزکوه مصرف می‌شود و سایر واحدها و صنایع موجود در استان از سوی شرکت سهمیه نفت کوره تعلق نمی‌گیرد.»

* µmol/m2 (میکرومول بر متر مربع) یک واحد اندازه گیری است

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 8077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =