۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 8089

خشت طلایی در تقویم بین المللی قرار گرفت

محمدی:آثار رویه ساز در اولویت دریافت جایزه اند

بیشترین آثار ارسالی در حوزه معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی است
محمدی:آثار رویه ساز در اولویت دریافت جایزه اند

شهر: در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی ۵۴۱ اثر را دریافت شده که ۲۴۵ داخلی و ۲۹۶ خارجی است . آثار خارجی از ۱۹۴ شهر و ۵۸ کشور دریافت شده است. بیشترین آثار و پروژه ها در محورهای معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی بوده است که نشان دهنده رویکرد امسال این جایزه است.

به گزارش خبرنگار شهر، غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رییس شورای سیاست گذاری جایزه جهانی خشت طلایی عصر یکشنبه -۵ بهمن-در نشست خبری پنجمین دوره این جایزه با گرامیداشت یاد مرحوم شیده لالمی-خبرنگار فقید- گفت: 

خشت طلایی از جمله جایزه هایی است که رفته رفته قوام می یابد .خوشبختانه موفق شدیم دوره پنجم را با وجود سختی ها برگزار کنیم و امید داریم که با برگزاری این برنامه ها آثار آن را در طبقه بندی های بین الملی برای تهران ببینیم.

محمدی افزود: این جشنواره قدردانی از بهترین دستاوردهای شهری برای تهران است. مثل این رویداد در دنیا در بخش های مختلفی انجام می شود مثل جایزه گوانجو. امسال برای اولین بار خشت طلایی هم در تقویم بین المللی قرار گرفته است.

او درباره داوری های این جشنواره گفت: نگاه داوران در این حوزه سخت گیرانه است و پروژه هایی مورد توجه هستند که رویه سازند و می تواند زندگی بشر در شهرها را تغییر دهد. به هر حال کلان شهرها مشکلات یکسانی دارند و راه حل های آن برای همه کاربرد دارد. ما در جشنواره می گردیم بهترین راه حل ها را به جهان معرفی می کنیم.  جشنواره ای برای پژوهش ها هم برگزار خواهیم کرد. کیفیت جایزه ها هم نسبت به قبل بیشتر شده است.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درباره میزان آثار دریافتی گفت: امسال ۵۴۱ اثر را دریافت کردیم که ۲۴۵ داخلی و ۲۹۶ خارجی است و آثار خارجی از ۱۹۴ شهر و ۵۸ کشور دریافت شده است و طبق محورهای هفت گانه بیشترین آثار و پروژه ها در معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی بوده است که نشان دهنده رویکرد خشت طلایی است. 

در حوزه کووید ۱۹ که محور ویژه بود ۴۴ اثر داخلی و ۱۶ اثر بین المللی دریافت شده است. بیشترین اثر داخلی از استان آذربایجان شرقی بوده و در مناطق تهران هم منطقه ۱۶ بیشترین اثر را داشته است.

محمدی با بیان این که رشد تعداد اثار نسبت به دوره های قبل قابل توجه بوده است، گفت: امیدوارم با توجه به اقداماتی که انجام شده است این جایزه و سایر برنامه ها موجب ارتقای رنکینگ تهران در حوزه بین المللی شود.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری درباره دیپلماسی عمومی شهرداری گفت: دیپلماسی شهری نقش بسیار اثرگذاری نسبت به دیپلماسی عمومی و غیرشفاف داشته است. به عنوان مثال ویدیومپینگ برای دانشگاه کابل تاثیر زیادی در روابط دو کشور ایران و افغانستان داشت، مورد تایید و تشویق نهادهای بین المللی و ملی نیز قرار گرفت. علاوه بر این در یک سال گذشته نمونه های متعددی داشتیم مثل یادبود کشته شدگان ووهان چین که منجر به قدردانی چینی ها از ما شد و آنها به پاس این اقدام کمک های خوبی برای مقابله با کرونا کردند.

او افزود: در ارتباط با سازمان های بین المللی اتفاقات خوبی رقم خورده است و بعد از سال ها به توافقاتی رسیدیم که بخشی الان اجرایی شده است و هزینه های مالی و غیرمالی را با ما پذیرفته اند و همکاری می کنیم.

محمدی اضافه کرد: در تفاهمنامه خواهرخواندگی با سایر شهرها هم  با ۵ شهر را مذاکره کرده ایم که یکی از آنها محقق شد. گفت و گو با شهرداران ابتکار عملی بود که تهران را از انزوا نجات داد و نشان دادیم که بدون سفر خارجی می توان ارتباطات دو سویه و چند سویه برقرار کنیم. اینها در نهایت به ارتقای رتبه بین المللی تهران انجامیده است و می توانیم از دانش و تجربه شهرها استفاده کنیم.

او افزود: اگر گشایش های اقتصادی رخ بدهد می بینید که این ارتباطات ایجاد شده چقدر به حل مسائل کلانشهر تهران کمک کند.

او در پاسخ به سوالی درباره  انتقال تجارب از طریق این جشنواره گفت: انتقال تجارب شاید برای مردم چندان محسوس نباشد اما فرآیندها تدریجی پاسخ می دهد .

محمدی درباره آلودگی اضافه کرد: بارها گفته شده است که هوای پاک و قانون نفس چندین ذینفع دارد و حدود ۱۸ ستگاه حقوقی باید اقدام کند همه آن دستگاه ها تلاششان کاهش آلاینده ها است. آلودگی تهران موضوع تخصصی است.

در این زمینه با ژاپن اخیرا مراوداتی داشتیم که دانش ما نسبت به آلودگی را خیلی زیاد می کند و تجهیزاتی هم از سوی آنها به ما ارائه شده است که به خاطر شرایط تحریمی در وارداتش به مشکل خورده ایم. 

او در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر اخیر شهردار در کمک به سارایوو برای مقابله با آلودگی گفت: شهردار سارایوو در حوزه ریزگرد و آلاینده های غیرخودرویی از ما کمک می خواست که شهردار تهران هم در پاسخ به او اعلام کرد که حاضر به کمک به سارایوو است.

اختتامیه خشت طلایی پنجم؛ ۷ بهمن 

در ادامه این نشست زهیر صباغ پور، معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز گفت: یکی از اصلی ترین کارکردهای رویدادهای بین المللی انتقال تجربیات و  ایجاد فضای همکاری و  مشارکت است. 
او افزود: خشت طلایی  با پشتوانه ای که از سال ۹۳ داشته است به برندی در حوزه بین الملل تبدیل شده است و امسال هم با وجود مشکلات کرونا برگزار می شود هر چند قرار بود آبان برگزار شود اما آن زمان نمی شد و اختتامیه آن سه شنبه ۲-۵ بعد از ظهر در برج میلاد برگزار می شود.
او افزود: برای پنجمین دوره تلاش کردیم با انجام مطالعاتی و فعالیت های آسیب شناسانه این رویداد را بهتر از قبل برگزار کنیم تا دستاوردهای بهتری داشته باشیم. 
معاون بین الملل مرکز ارتباطات اضافه کرد: در بخش فعالیت های بین المللی شهرداری تهران تلاش شده است که بتوانیم جایگاه شهر تهران را ارتقا بدهیم. شرایط خاص تهران قابلیت بین المللی شدن را دارد هم از نظر مذهبی و دینی و هم از نظر پروژه های انجام شده.
در این دوره به کمک مشاورانمان و بخش های اجرایی تلاش کردیم که بتوانیم محورهای جایزه را به نوعی به شکل جامع تر با رویکردهای مشخص تعیین کنیم و شعار ما شهر سالم با اقدامات محلی و اثرات جهانی است. 
با توجه به کرونا خیلی از پروژه ها در اجرا با مشکل مواجه شده اند با این وجود پروژه های خیلی خوبی را در رویداد ارائه کنیم. 

دستاوردهای تغییر رویکرد مدیریت شهری را برجسته کردیم

در ادامه میثم بصیرت، نماینده هیات داوران گفت: این جشنواره از روزگاری که نخستین دوره اش برگزار شد تلاش کرد زمینه ای برای اشتراک تجارب و دانش انباشته در شهرها را فراهم کند . امروز هم به پنجمین دوره رسیده است. 
او افزود: با توجه به تحریم ها حضور فعالانه مدیریت شهری در این دوره باعث می شود که دستاوردهای مدیریت شهری بیشتر دیده شود. در داوری با تجربیات شهرهای دیگر هم مواجه بودیم و این به سیستم مدیریت شهری ما کمک می کند. 
بصیرت گفت: داوران بر چند نکته تاکید داشتند؛ اصلی ترین آنها این بود که در عمل داوری ها به گونه ای باشد که دستاوردهای تغییر رویکرد مدیریت شهری در این دوره دیده شود.
او در پایان گفت: ۴۵ پروژه وارد داوری شد و ۳۰ داور آثار را مورد توجه قرار دادند و نتایج داوری ها در اختتامیه اعلام می شود.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 8089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =