۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 8098

بزرگراه شهید نجفی رستگار پس از ۱۱ سال/۸

یک تغییر راهگشا

توقف ساخت بزرگراه در سال ۱۳۹۶ به دلیل مشکلات مالی بود
یک تغییر راهگشا

شهر: با افتتاح بزرگراه شهید نجفی رستگار در واقع حلقه ترافیک تهران که از بزرگراه آزادگان در غرب شروع شده بود، تکمیل شده و حالا مسافرانی که قصد گذر به سمت محورهای شرقی تهران را دارند می‌توانند با طی تنها ۶ دقیقه بدون اینکه در ترافیک محلات تهران توقف کنند، به مسیر خود ادامه دهند.

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفتگو با شهر، با اشاره به تسهیل تردد از تهران به سمت شرق کشور با تکمیل بزرگراه شهید نجفی رستگار، توضیح داد: برای حرکت به سمت شرق کشور از مسیر بزرگراه آزادگان در محدوده فعلی بزرگراه شهید نجفی رستگار، پیش از این هیچ خروجی به سمت محورهای شرقی کشور نبود و مسافران عبوری باید وارد تهران شده و بعد به مسیر خود ادامه می‌دادند. اما با افتتاح محور بزرگراه شهید نجفی رستگار، امکان عبور از تهران به سمت شرق کشور، بدون ورود به پایتخت فراهم شده است که از نظر زمانی هم تفاوت چشمگیری در مدت زمان گذر به سمت شرق ایران رخ داده تا جایی که ساخت این بزرگراه طی این مسیر که در ساعت اوج ترافیک حدود یک ساعت زمان نیاز داشت را با سپری کردن ۶ دقیقه ممکن ساخته است.

او درباره مشکلات موجود قبل از احداث این بزرگراه، بیان کرد: پیش از ساخت بزرگراه شهید نجفی رستگار، ترافیک خودروهای عبوری که اغلب ماشین‌های مخصوص حمل بار بودند، سبب آزردگی شهروندان و ساکنان محلات حاشیه این بزرگراه بود، چرا که روزانه صدها ماشین عبوری برای گذر از غرب کشور به سمت شرق و بالعکس باید از میان محلات مسکونی تردد می‌کردند اما ساخت بزرگراه شهید نجفی رستگار که بر اساس طرح تفصیلی تهران بخشی از کمربندی تهران را تکمیل می‌کند، سبب شد تا برای عبور از غرب به شرق نیازی به ورود به تهران در محدوده‌های مسکونی نباشد تا جایی که با طی کردن ۶٫۸ کیلومتر بدون هیچ ترافیکی بتوان از پایتخت عبور کرد.
 

تغییر سیاست راهگشا شد

صبوری دیلمی ضمن اشاره به آغاز احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار از سال ۱۳۸۸، گفت: پیچیدگی در تملک املاک و تأسیسات معارض در مسیر این بزرگراه سبب شد تا این پروژه با سرعت اندکی پیشرفت کند و در مقاطع زمانی متعدد اجرای آن متوقف شود. معارضین این طرح از نظر تعداد و حجم بیشتر از حالت معمول بود. به عنوان مثال برای ساخت بزرگراهی مانند شهید بروجردی در جنوب غرب تهران که تقریبا از نظر طولی و عرضی مشخصات یکسانی با بزرگراه شهید نجفی رستگار دارد، به اندازه طول بزرگراه، املاک معارض وجود داشت اما اغلب آن‌ها زمین‌های وسیعی بودند که با خرید یک پلاک از آن‌ها میزان زیادی از معارضین از مسیر پروژه آزاد اما در پروژه نجفی رستگار معارضین طرح، اغلب املاک خرد محله مشیریه و کاروان بودند که حدود یک هزار پلاک از این املاک باید برای ادامه حیات این پروژه خریداری می‌شد.

معاون شهردار تهران، پیچیدگی تملک معارضین طرح را علت توقف پروژه در سال ۱۳۹۶ دانست و افزود: همچنین به دلیل وجود مشکلات مالی امکان رفع معارض وجود نداشت اما با شروع دوره جدید مدیریت شهری، در شرایطی که حدود ۳۰۰ پلاک معارض در تمام مسیر این بزرگراه باقی مانده بود و امکان بهره برداری از هیچ قسمتی از پروژه وجود نداشته ایده‌ای تازه شکل گرفت تا بن بست ساخت پروژه شهید نجفی رستگار سرانجام باز شود. مدیریت تازه شهرداری تهران با وجود وضعیت نابه‌سامان بودجه در زمان تحویل این پروژه با تغییرات سیاست خود در مدل احداث این پروژه در مدت زمان حدود دو سال با فازبندی این طرح عظیم آن را برای استفاده شهروندان آماده کرد.

اتصال ارتباط محلات حاشیه این بزرگراه پس از ۱۰ سال

به گفته صبوری دیلمی؛ از افتتاح فاز نخست در پاییز ۱۳۹۶ تا پایان طرح در بهار ۱۴۰۰ فاز نخست پروژه شهید نجفی رستگار از بزرگراه آزادگان در غرب تا پل شهید مزینانی را شامل می‌شد. این بخش از پروژه به طول دو کیلومتر در پاییز سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. با افتتاح فاز اول این پروژه ارتباط محلات حاشیه این بزرگراه که حدود ۱۰ سال تحت تاثیر این پروژه قرار گرفته و قطع شده بود، بار دیگر برقرار و مشکلاتی که برای شهروندان ساکن در این محلات در پی اجرای این طرح رخ داده بود تا حد زیادی رفع شد. از سوی دیگر پل شهید مزینانی که حلقه اتصال محله مشیریه شمالی و جنوبی بود و از نقاط بسیار مهم در فاز نخست پروژه شهید نجفی رستگار به میرفت در فاز اول این پروژه تکمیل و ارتباط ماشین روی محلات با یکدیگر برقرار شد.

او درباره مشکلات رفع معارض توضیح داد: برای مثال نکته مهمی که در زمینه معارضین موجود در مسیر پروژه شهید نجفی رستگار باید به آن اشاره شود، این است که در این محور دو مجموعه دکل‌های برق معارض با قدرت ۲۳۰ کیلو ولت و ۶۳ کیلو ولت وجود داشت که جابه‌جایی آن بسیار هزینه بر بود از همین رو برای رفع مشکل این دکل‌ها تنها با اعمال چند تغییر مهندسی ساده در پروژه با حفظ
این دکل‌ها در جای خود و با افزایش ارتفاع آن‌ها با هزینه بسیار کمتری اقدام شد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه برای اجرای فاز دوم پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار تمرکز بر ساخت محورهای تندرو به طول ۴٫۸ کیلومتر قرار گرفت تا خودروهای عبوری به شهر تهران وارد نشوند، افزود: از همین رو تصمیم بر این شد که از افتتاح تمامی محور کندرو در این مرحله از پروژه صرف نظرشود. در این مرحله از پروژه کلید حل مشکلات معارضین این بود که پلاک های باقی مانده به صورت هدفمند خریداری شوند به طوری که با خرید هر پلاک از معارضین این طرح قسمتی از مسیر پروژه باز میشد. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که در مسیر تملک پلاک های معارض، تاکید شهرداری بر توافق با صاحبان املاک و پرهیز از برخورد قهری و ورود دادستانی بود. در مجموع در فاز دوم پروژه شهید نجفی رستگار، محورهای تندرو کل این مسیرو بخشی از کندروها افتتاح شد و در فاز چهارم این پروژه قراراست مشکلات محورهای کندرو هم حل شود. در فاز سوم پروژه شهید نجفی رستگارهم قرار است دو دستگاه پل در مسیر این پروژه ساخته شود که بیش از ۸۰ درصد آن انجام شده است. براساس آن در انتهای شرقی پروژه یک مجموعه پل طراحی شده است که تردد از مسیر شرق را با یک تقاطع غیرهمسطح ممکن می‌سازد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۶ یا ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۰ فاز سوم پروژه شهید نجفی رستگار افتتاح شده و در اختیار شهروندان قرار گیرد.
 

همدلی با شهروندان و شنیدن درخواست‌ها

او درباره چگونگی و اضافه کردن یک زیرگذر پیاده به پروژه، توضیح داد: در مرداد سال ۱۳۹۶ در حالی که فاز دوم پروژه شهید نجفی رستگار امکان افتتاح برای ماه شهریور را داشت با درخواستی از سوی شهروندان ساکن در محلات مجاور پروژه، افتتاح این بزرگراه به تأخیر افتاد. ساکنان این محلات خواستار ایجاد یک پیاده برای تسهیل در رفت و آمد خود میان محلاتی بودند که بزرگراه تقسیم کرده بود از همین رو با موافقت شهردار تهران،  ساخت این زیرگذر به طرح بزرگراه شهید نجفی رستگار اضافه شد. این زیرگذر که با عرض سه متر و در کمتر از دو ماه ساخته شد، علاوه برتردد ساکن عبور خودروهای امدادی و همچنین تردد معلولان قابل استفاده است.
 

وضعیت ایمنی و استاندارد بزرگراه شهید نجفی رستگار چگونه است؟

صبوری دیلمی درباره وضعیت ایمنی این پروژه، گفت: از اوایل آبان ۱۳۹۶ فاز دوم پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار، آماده بهره برداری بود و در مرحله کنترل نهایی قرار گرفت در این مرحله با نظر پلیس راهور برای جلوگیرمان تردد عابران پیاده در حاشیه بزرگراه دیوار بتنی نصب شد. همچنین دو دستگاه را عابر پیاده هم به این بزرگراه اضافه شد تا رفاه مردم کمی به آن‌ها بازگردد. از سوی دیگ سرعت تردد در بزرگراه شهید نجفی رستگار به سبب قرار گرفتن در محوطه مسکونی ان سوی پلیس راهور، ۸۰ کیلومتر بر ساعت درنظرگرفته شده است. لازم به توضیح است که تعداد پل‌های پروژه شهید نجفی رستگار، از متوسط بزرگراه سازی بیشتر است. برای این پروژه در فاز دوم ۱۳ دستگاه پل و دو زیرگذر ساخته شد که در هر کیلومتر به طور متوسط دو پل قرار داد. این پروژه بالاترین استاندارد ایمنی حرکتی را دارد. در تمام مسیر بزرگراه شهید نجفی رستگار به جای استفاده از گاردریل که سیستمی منسوخ شده است، با نیوجرسی مفصل دار ایمن شده است. همچنین روشنایی این بزرگراه هم در حداکثر مورد نیاز تأمین شده و در برخی نقاط که نیاز به روشنایی بیشتری بود از برج نور استفاده شد. از سوی دیگر طراحی فضای سبز حاشیه این بزرگراه هم از حدود یک ماه قبل شروع شده که می‌توان گفت در آینده یکی از زیباترین فضاسازی های بزرگراهی تهران را به خود اختصاص می‌دهد.

ارزش افزوده پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان، ارزش امروز پروژه کلان بزرگراه شهید نجفی رستگار را بیش از ۳۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: یعنی اگر قرار باشد رقم تمام معارضین و ارزش ساخت به قیمت امروز محاسبه شود، مبلغی حدود ۳ هزار میلیارد تومان ارزش امروز املاکی است که تاکنون برای حل معارضین این طرح خریداری شده و بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان هم ارزش روز ساخت این پروژه است اما باید توجه کرد که با صرفه جویی در زمینه سوخت، کاهش آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ترافیک که به دنبال افتتاح این پروژه اتفاق می‌افتد، هزینه اجرای پروژه در مدت زمان چند سال پوشش داده می‌شود. همچنین پیش بینی می‌شود اجرای این پروژه تا ۳۰ درصد ترافیک محلات اطراف کاهش پیدا کند بنابراین می‌توان گفت کاهش بار ترافیک تنها یکی از دستاوردها و ارزش افزوده این پروژه است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 8098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =