سرمایه اولیه «شهروند» برای ورود به بورس ۴۵۰۰ میلیارد تومان است

شهر: به زودی قرار است بخشی از دارایی شرکت شهروند به ارزش چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بازار سرمایه عرضه شود؛ پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که «شهروند» به دلیل زیرساخت‌های مناسب، دارایی‌ها و نوع کسب و کاری که دارد، جزو سهام های خوب در بازار باشد و قطعا مورد استقبال واقع شود.

وحید کریمی، مدیرعامل شرکت «شهروند» در گفتگو با خبرنگار شهر، از قطعی شدن ورود شرکت شهروند به بازار سرمایه خبر داد و بیان کرد: پیش‌نیازهای ورود به بازار سرمایه طی شده است و اگر برخی در مجموعه خانواده شهرداری درباره این موضوع کمی تردید داشتند به دلیل دور بودن آنان با بنگاه‌داری و بازار سرمایه است.

او افزود: ورود به بورس علاوه بر کسب منافع مالی ناشی از افزایش ارزش سهام شرکت، معافیت‌های مالیاتی، تامین منابع مالی برای پروژه‌های پیش رو، سرمایه‌گذاری بهتر، شناخته شدن نام و برند پس از ورود شرکت به بورس و کسب اعتبار بیشتر در جامعه را به همراه خواهد داشت.

او معتقد است: «شهروند» یک شرکت صنعتی است و تنها شرکت اقماری شهرداری که با سایر شرکت ها و ماموریت ذاتی شهرداری همخوانی چندانی ندارد. در واقع این شرکت در یک رقابت جدی با سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و لازمه حضور و پیروزی در این رقابت هم شفافیت در عملکرد، چابکی و چالاکی است.

بخشی از املاک به «شهروند» منتقل شده است

مدیرعامل شرکت «شهروند» به لازمه‌های ورود به بازار سرمایه اشاره کرد و یکی از مهم‌ترین الزامات را شفاف سازی دارایی‌های این شرکت دانست و گفت: در نخستین اقدام مرداد امسال توافقی با سازمان املاک شهرداری تهران انجام و املاک «شهروند» شناسایی شدند؛ به این ترتیب آن بخش از املاک که قابلیت انتقال دارد با ارزش‌گذاری کارشناس رسمی منتقل می‌شود و املاک منتقل شده به مجموعه، در نهایت به عنوان مطالبات شهرداری و افزایش سرمایه در حساب‌ها منعکس خواهد شد.

او با بیان اینکه در طی فرآیند انتقال املاک و تبدیل آن به دارایی‌ها و افزایش سرمایه، «شهروند» را از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود، گفت: بخشی از املاک که از لحاظ اسنادی قابلیت انتقال ندارد، به شکل سرقفلی و یا به شکل استیجاری برای مدت حداقل پنج سال بر اساس توافق بین شهروند و شهرداری تهران در اختیار شرکت قرار می‌گیرد. فرآیندهای این کار هم طی شده و دستور شهردار تهران هم مهر تایید در تسریع روند جاری است.

آنطور که وحیدکریمی گفته است؛ از مجموع املاک فروشگاهی «شهروند» هشت مورد قابلیت انتقال دارد که هم اکنون چهار مورد کارشناسی شده و بقیه هم در دست اقدام است. اگر هم از نظر رسمی روند نقل و انتقال طولانی شود قرار شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اسناد معتبر مالکیت خود را تثبیت کنیم و معطل فرآیندهای تشریفاتی نقل و انتقال نخواهیم بود.

این مقام مسئول به شفافیت صورت‌های مالی شرکت «شهروند» اشاره کرد و گفت: راستی آزمایی و شفافیت همیشه در شهروند بوده است اما؛ جزو معاهدات و الزمات بازار سرمایه، ارائه گزارش‌های مستمر فصلی و افشای وقایع در بازار است و هر نوع قرارداد و درآمد موثر که ایجاد شود و یا اگر شرکت با تهدیدهایی روبرو شده، همه باید در بازار سرمایه شفاف باشد و عنوان شود. در واقع هر شرکتی که به بازار سرمایه ورود پیدا می‌کند خواسته یا ناخواسته باید تمامی عملکردها و شاخص های مالی را در کدال ثبت و عنوان کند و هر یک سهامدار جزء هم این امکان را دارد که از سهامدار عمده مطالبه‌گری کند، در واقع بهبود ساختار مالی و اقتصادی شرکت با رعایت الزامات پذیرش در بورس به وقوع می‌پیوندد.

مدیرعامل شرکت «شهروند» بیان کرد: اینها الزاماتی است که بنگاه‌ها را خواسته یا ناخواسته به سمت شفاف سازی و عملکرد مثبت سوق می‌دهد. با این حال باتوجه به زیرساخت‌ها، روند رو به توسعه و داشته‌های شرکت «شهروند» فقط یک تحرک مضاعف لازم است.

زمان ورود «شهروند» به بازار سرمایه

او ورود «شهروند» به بازار سرمایه را سبب ایجاد تحول در این مجموعه فروشگاهی عنوان کرد و گفت: پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال و یا نهایتا سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در بازار سرمایه حضور داشته باشیم.

به گفته وحیدکریمی؛ در ۹ ماهه امسال به میزان ۱۷۵ درصد سود ویژه شرکت (قبل از کسر مالیات) نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است، همچنین فاصله خرید و فروش از ۱۳.۶ به ۱۵.۷ رسیده است، یعنی ۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در واقع این نشان می‌دهد مدیریت و کنترل هزینه سیر نزولی را آغاز کرده است و سودآوری را بهبود می بخشد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 8099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =