۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 8100
بنیاد مستضعفان به جبران پلاسکو در مناطق دیگر شهر پارکینگ بسازد

شهر: طبق مقررات باید پارکینگ برای هر تخریب و نوسازی تامین شود اما از آنجا که وضع کننده این مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری است و خود این شورا می تواند این ضوابط را بنا به شرایط و دلایلی تغییر و کم و زیاد کند، در مورد پلاسکو از این اختیار استفاده کرد تا بدون پارکینگ ساخته شود.

به گزارش خبرنگار شهر، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره وضعیت ساختمان جدید پلاسکو و مساله تامین نشدن پارکینگ در آن گفت: از لحاظ رویکردی، اعتقاد بر این است که نباید در همه شهر به صورت یکسان پارکینگ تامین کنیم بلکه در بعضی از عرصه های شهر لازم است به جای افزایش میل استفاده از خودروهای شخصی با اتخاذ سیاستهایی امکان استفاده از وسایل نقلیه همکانی را فراهم کنیم.

او با بیان اینکه در محدوده مرکزی و پهنه تاریخی تهران به دلیل بافت، شبکه رفت و آمدی و تراکم بالای ایستگاههای مترو الزام به اینکه در این پهنه نیز مانند سایر پهنه ها دنبال تامین پارکینگ برای همه پلاکها باشیم موضوعی است که نباید وجود داشته باشد بلکه باید شرایطی ایجاد کنیم که امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بیشتر فراهم شود، افزود: هر چند  در حال حاضر طبق مقررات باید پارکینگ برای هر تخریب و نوسازی تامین شود اما از آنجا که وضع کننده این مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری است و خود این شورا می تواند این ضوابط را بنا به شرایط و دلایلی تغییر و کم و زیاد کند، در مورد پلاسکو از این اختیار استفاده کرد.

گلپایگانی ضمن اعلام مخالفت معاونت معماری شهرداری  ا این موضوع اعلام کرد که به واسطه رعایت عدالت اجتماعی در شهر هر تصمیمی که برای همه قطعات در شهر گرفته می شود باید برای پلاسکو نیز در نظر گرفته شود. او افزود: شهرداری در شورای عالی شهرسازی اعلام کرد که اگر قرار است در این پلاک پارکینگ تامین نشود، می توان در فضاهای دیگر متعلق به بنیاد مستضعفان یا نقاطی که در شهر کمبود پارکینگ داریم، این کمبود جبران شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در راستای مسئولیت اجتماعی، بدون دریافت هزینه از سرقفلی داران اقدام به نوسازی ساختمان پلاسکو و تحویل آن به آنها کرد، یادآور شد: از همین رو شورای عالی شهرسازی به بنیاد در راستای انجام این مسئولیت اجتماعی کمک کرد و شورای عالی و پیشتر از آن شورای تامین استان در مصوبه ای  که به امضای شهردار وقت تهران در سال ۱۳۹۶ رسید پذیرفت که این ساختمان بدون تامین پارکینگ و حتی بدون دریافت عوارض ساخته شود.

او درباره دریافت عوارض ساختمان جدید پلاسکو توضیح داد: طبق قانون شهرداری این اجازه را ندارد که عوارض را تخفیف دهد و به همین دلیل به بنیاد اعلام کردیم که عوارض باید مطابق با مصوبات شورای شهر محاسبه و دریافت شود که البته این عوارض به صورت نقد و غیر نقد دریافت شد.

به گفته گلپایگانی، قرار شد پارکینگ پروانه در نزدیکی ساختمان جدید پلاسکو که به دلیل نداشتن ایمنی کافی از نظر سازه ای و مقررات آتش نشانی قابل استفاده نبود، توسط بنیاد مقاوم سازی و ایمن سازی شود تا پارکینگ برای مراجعین به آن محدوده تامین شود.

او درباره پروانه ساخت پلاسکوی جدید و تذکرات شورای شهر در این باره با بیان اینکه پروانه ساخت چند وجه دارد، توضیح داد: از وجوه مختلفی که در پروانه ساخت مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد یکی این است که از منظر فنی و انطباق با ضوابط و مقررات بنایی که قرار است ساخته شود را کنترل می کند. وجه دوم وجه حقوقی و مالکیتی است؛ یعنی کسی که می خواهد ساخت و ساز کند مالک است و هیچ مدعی دیگری وجود ندارد و سند مالکیت بدون خدشه است همچنین حقوق مکتسبه ملک واجد چه ویژگی هایی از نظر کالبدی و کاربری است.

گلپایگانی اضافه کرد: وجه بعدی صدور پروانه وجه مالی است که آیا عوارض مترتب بر ملک را صاحب ملک پرداخت کرده یا خیر و وجه بعدی آن نیز اصول ساخت است که تایید می کند بنا توسط یک دستگاه سازنده واجد صلاحیت ساخته می شود و تحت نظارت یک سازنده معتبر است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه یکی از دلایل طولانی شدن پروانه ساخت در نظام شهرداری کشور این است که پروانه ساخت تبدیل به گردنه ای شده که می خواهیم همه مشکلات را در آن، تصمیم گیری، کنترل و ارزیابی کنیم، عنوان کرد: مصوبه شورای تامین استان گود پلاسکو را خطرناک توصیف کرده بود و به همین دلیل بنیاد اجازه داشت که تا تراز صفر صفر بتواند حتی قبل از تهیه نقشه ها کار مقاوم سازی بدنه زیرزمین را انجام دهد. وقتی که زمان ساخت شروع شد از همان ابتدا به واسطه اینکه دوبار مسابقه برگزار شد و روند تهیه نقشه ها طولانی شد توافقی با بنیاد داشتیم که نقشه های سازه قبل از شروع باید به تایید نظام مهندسی برسد. همچنین فرایند صدور پروانه و پرده های آن را از هم تفکیک کردیم تا تعهد اجتماعی بنیاد و ساخت این ساختمان زودتر انجام شود.

او درباره انطباق ساختمان جدید پلاسکو با وجوه مختلف پروانه ساخت، گفت: از لحاظ نقشه ها، کلیت آن مورد تایید بود و در انطباق طراحی ساختمان با اصول فنی ، ضوابط و مقررات،  کنترل و نظارت لازم انجام شد. پیمانکار و سازنده دارای صلاحیت بود و و زیرنظر ناظر کارها انجام شد که از این نظر نیز مشکلی نداشت. علاوه بر این سند مالکیت بنیاد نیز کاملا محرز بود.

گلپایگانی با بیان اینکه طبق طرح تفصیلی باید در آن محدوده حداکثر تا ۶ طبقه ساخته می شد ولی بندی در ضوابط و مقررات طرح تفصیلی مبنی بر رعایت حقوق مکتسبه وجود دارد که به معنی حقی است که ایجاد شده و به استناد آن حق ایجاد شده می تواند بیشتر از این طبقات ساخته شود، افزود: مساله پیچیده بحث حقوق مکتسبه داخل ساختمان بود. باید پرونده ها و سوابق افراد زیادی  که ادعای حق مکتسبه داشتند رسیدگی می شد تا میزان حقوق و تجاری، کارگاه یا اداری بودن آن مشخص شود که این روند طولانی و پیچیده شد و زمان برد تا به برگه پروانه ساخت برسیم.

او درباره ویژگی ها و امکانات ساختمان جدید پلاسکو یاداور شد: پلاسکوی جدید سیستم اعلام حریق دارد و بعد از آن به صورت اتوماتیک اطفای حریق اتفاق می افتد. کل سازه در برابر حریق مقاوم است و موادی که از اسکلت فلزی محافظت می کنند حریق را تا حدود دوساعت به تاخیر می اندازند. همچنین به محض اینکه در یک قسمت ساختمان اتفاقی بیفتد علاوه بر سیستم اعلام و اطفای حریق، لوکال کردن و منفک کردن فضاها از هم انجام می شود. در واقع همه فضاها با هم ارتباط ندارند و شرایط با گذشته کاملا متفاوت است.

خبرنگار: علی سی پی

۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 8100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =