۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 8104

لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران/۵

تهران، ترامپ و بودجه ۱۴۰۰

گفتگوی شهر با عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهردرباره بودجه سال آینده
تهران، ترامپ و بودجه ۱۴۰۰

شهر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که با سقوط ترامپ و تغییر فضای کسب و کار در حوزه بین المللی و منطقه ای، تهران بتواند قراردادها و توافقنامه های همکاری اقتصادی و توسعه ای امضا کند و برای سال ۱۴۰۰ به رقم بودجه بالاتر از ۵۰ هزار میلیارد برسد.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درگفتگو با خبرنگار شهر درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران گفت: بودجه ای که روز گذشته از سوی شهردار تهران به شورای شهر تقدیم شد، چهارمین بودجه ای است که در شورای پنجم در حال بررسی آن هستیم. اولین بار در سال ۹۶ اصلاحیه ای در بودجه داشتیم و میزان بودجه را به دلیل برآوردی که قبل از ورود به شورا از وضع منابع و هزینه ها داشتیم ۸۰۰ میلیارد کاهش داده و این پیام را به مدیریت شهری و مدیران دادیم که شرایط غیر عادی است.

او با اشاره به اینکه بدهی های گسترده باقی مانده از گذشته و روش تصمیم گیری و هزینه کرد منابع نیازمند بازنگری جدی بود، ادامه داد:  این پیام به خوبی در مدیریت شهری دریافت شد و یک انتقال سریع از آن روش و رفتار آتش به اختیاری که هر بخشی فکر می کرد می تواند در مورد دارایی ها، واگذاری ها، عقد قراردادها و به طور کلی منابع و دارایی های شهرداری تصمیم بگیرد انجام شد. هنوز هم بعد از گذشت سالیان سال می بینیم تصمیم گیری های غیرضابطه مند تا چه اندازه تلفات و هزینه ایجاد کرده است و همین امر نیز باعث شد که شهرداری به سمت یک تحول و نگاه برنامه ریزی برود.

میرلوحی بیان کرد: تیم اول شهرداری باتجربه و آشنا در حوزه برنامه ریزی بودند و این امید را ایجاد کردند که قبل از پایان سال ۹۶ برنامه سوم را ارائه کنند و نسخه اولیه ای هم تدارک دیده شد. به همین دلیل برنامه سوم در بهار ۹۷ به شورا آمد. شورا هم با اینکه مقداری فراز و فرود در بررسی داشت در نهایت این برنامه را تصویب کرد.

به گفته این عضو شورا؛ شهر تهران امروز دارای برنامه است و می داند قرار است چه کاری انجام دهد و بر همین اساس نیز برنامه های سال ۱۴۰۰ و ۹۹ هم از قبل پیش بینی شده است.

او گفت:علاوه بر برنامه ای که نوشته شده جلسات فشرده  هماهنگی با پیروز حناچی، معاونان و کمیسیون ها فعال شد و در باقی مانده دوره پنجم شورا فکر کردیم وظیفه ماست که برنامه ای را که تدوین کرده بودیم بررسی کنیم و ببینیم تا چه اندازه این برنامه عملی است. برای سال ۹۹ برنامه ای تحت عنوان «اولویت محور تحقق پذیر» با توجه به مجموعه شرایط کنونی از جمله تحریم، کرونا، سیاست ها، برنامه ها و منابعی که داشتیم تدوین کردیم.

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر افزود: امروز با وجود ترامپ، تحریم و کرونا با خوشحالی سخن از تحقق ۷۵ درصدی منابع شهرداری می زنیم و این امر نشان می دهد که این شورا و مدیریت شهری با وجود بحران های گسترده و فراگیر توانسته است در مسیر پر پیچ و خم کار و فعالیت، کسب و کار و درآمد، بار را به مقصد برساند.

او با اشاره به مشکلاتی که در سال ۹۶ و به ویژه در مرداد و تیر در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری وجود داشته است، گفت: امسال با وجود همه بحران ها در پرداخت های حقوق کارکنان مشکلی نداشتیم. همچنین در طول این مدت فعالیت شهر محدود نشده است. خیابان ها رفت و روب شده اند. سیلاب های دو سه سال اخیر با یک غفلت می توانست مشکلات زیادی ایجاد کند اما بخش ساماندهی آب های سطحی نه تنها روی زمین بلکه در تونل ها به خوبی ادامه پیدا کرده است. در دو سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون تن آسفالت در معابر تهران ریخته شد و چاله ها و مسائلی که در گذشته وجود داشت دیگر وجود ندارد.

هیچ پروژه رها شده در شهر وجود ندارد

او به تکمیل طرح های نیمه تمام اشاره کرد و گفت: به خصوص در جنوب تهران در طرح هایی مانند نجفی رستگار که یک دهه بود بلاتکلیف مانده بود، شهید بروجردی، هفت تیر  و ... گره های این طرح ها که برای مدت طولانی در مقابل چشمان مردم آزار دهنده شده بود گشوده شد و به سرانجام رسید و در حال حاضر هیچ پروژه رها شده در شهر وجود ندارد.

او افزود: مدیریت شهری به این جمع بندی رسید که ۳۵۲ محله را از جهت خدمات ۷ گانه مطالعه کند و هر جا نواقصی وجود دارد به آن بپردازد. ۲۸ باغ را خریده ایم و به عرصه عمومی اضافه کرده ایم. بعضی از مناطق مانند ۷ و ۸ که سرانه فضای سبز کمی داشتند به جد به آنها پرداخته شد. طرح مدیریت شهری این است که دیگر محله بدون بوستان نداشته باشیم. ساختن سرویس های بهداشتی، ایجاد بازارهای میوه و تره بار در دسترس محلات و... کارهایی است که با همه تنگناهای امسال انجام شد.

او ادامه داد: در حوزه حمل و نقل خط ۶ و ۷ مترو با همه تحریم های سخت  که در این دوره داشتیم در حال تکمیل است. امسال و و نهایتا سال آینده این پروژه ها تکمیل و بهره برداری شود. کلنگ خط ۱۰ هم زده شد. در منطقه ۱۹ خط آنتنی پیش بینی شده از دولت آباد تا شاه عبدالعظیم انجام شد و به شکرخدا کار در حال انجام است.

میرلوحی بیان کرد: دو بسته محرک اقتصادی به خاطر کرونا تصویب شد. هم مسائل جاری و روزمره کار خوب پیش رفته و هم اینکه طرح های جدید متناسب با رویکرد شورا با تأکید بر توسعه فضای سبز و حفظ باغات، حمل و نقل عمومی و توجه به توسعه قلمرو عمومی از جمله باغات به خوبی به سرانجام رسیده است. پروژه نیلوفری روی خط راه آهن جنوب و امثالهم کارهایی است  که به دقت، برنامه ریزی و توجه به خصوص انضباط مالی و توجه به اولویت ها و دقت در تخصیص منابع نیاز داشت. نبود این دقت می توانست بحران هایی داشته باشد.

انجام اقدامات ناممکن در شهر تهران

عضو شورای شهر تهران توضیح داد: برخی از کارهایی که شاید در یک دهه گذشته ناممکن به نظر می آمد انجام شده است. بالاخره اتوبوس های جدید به شهر وارد شده، واگن ملی در حال ساخت است. بعضی فعالیت هایی که به نظر در شرایط تحریم وکرونا غیر ممکن می رسید شروع شده است.

او گفت: در بودجه سال آینده هم همین مسیر را ادامه خواهیم داد. بر منابع پایدار تأکید خواهیم داشت چراکه شهر تهران دارای ظرفیت قابل توجهی است و سال ۱۴۰۰ نیز آغاز قرن جدید است و باید طوری عمل کنیم که این سال در طول تاریخ مانند سال ۱۳۰۰ در حافظه مردم می ماند.

میرلوحی توضیح داد: رویداد ۱۴۰۰ را از قبل تصویب کردیم امیدواریم بتوانیم کاری کنیم که اگر شرایط تحریم برطرف شود و کرونا مجال فعالیت بدهد در سال ۱۴۰۰ تهران نقاط ضعف گذشته را رفع کند و نقاط قوت را بیشتر پررنگ کند. تهران بالاخره باید از حیث  اقتصاد، درآمد و کسب و کار و نزدیک شدن به شاخصه های درآمدی پایتخت های برتر دنیا و ایجاد درآمدهای جدید و نوآورانه و فناورانه و جاذبه های گردشگری و توسعه جاذبه های اقامتی، گردشگری و اوقات فراغت در شهر و به خصوص حفظ محیط زیست و هوای سالم به درجات بالایی برسد.

او گفت: در گزارش بودجه ای که شهردار تهران داده است طبق اولین تورقی که کردم حدود ۵۰ هزار میلیارد پیش بینی شده است. قبلا هم در برنامه سوم مشخص کرده بودیم که تهران می تواند دو بودجه داشته باشد؛ یک بودجه عمومی و یک بودجه توسعه ای و برنامه ای خاص که مبتنی بر کار و فعالیت مشارکتی و امثال اینها است که متأسفانه توجه نشده و نخواستند. حتی در زمان برجام با وجود رفت و آمد های هیأت های مختلف هیچ پروژه ای در مترو  و اتوبوسرانی تعریف نشده است.

میرلوحی بیان کرد: امیدواریم اگر این موانع رفع شود با توجه به اینکه سند جامع را تصویب کردیم، با رفتن و سقوط ترامپ شرایط کار و فعالیت در حوزه بین المللی و منطقه ای بهترمی شود  و بتوانیم قراردادها و توافقنامه های همکاری اقتصادی و توسعه ای را  برای تهران امضا کنیم و به رقم های بالاتر از ۵۰ هزار میلیارد برسیم. اما اگر قرار باشد بر همین مدل مبتنی بر منابع ساخت و ساز و عوارض و ... حرکت کرد بیشتر از این مجال نیست.

او گفت: شهردار تهران بودجه ۴۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تئمانی را  ادامه مسیر سال ۹۹ ارائه کرده و ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به حساب ۲۳ پرژه توسعه ای و عمرانی به نوعی به این بودجه پیوند زده است  که با منابع حاصل از جایجایی دارایی ها و تهاتر ها به دست خواهد آمد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 8104

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =