جزئیات اجرای TOD در شعاع ۸۰۰ متری ۷ ایستگاه مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ تهران از انتخاب ۷ ایستگاه مترو در سطح این منطقه برای اجرای طرح TOD خبر داد و گفت: در راستای اجرای این طرح، ۱۸ نقطه نیز برای ایجاد پاتوق محله‌ای شناسایی شده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ تهران، محمد عندلیب با اشاره به فعالیت کمیته TOD در منطقه ۶ تهران به ریاست شهردار منطقه، گفت: بر اساس طرح TOD به عنوان یکی از سیاست‌های ابلاغی شورای شهر تهران، باید یک ایستگاه انبوه‌بر را به عنوان مرکز در نظر بگیریم و حول آن ضوابط ناظر بر TOD با رویکرد انسان‌محور را پیاده‌سازی کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ تهران با بیان اینکه ایستگاه‌های متروی میدان هفت تیر، میدان ولی عصر، جهاد، میرزای شیرازی، نجات‌اللهی، پارک لاله و کارگر شمالی در فاز اول پیاده‌سازی TOD در سطح منطقه ۶ تهران مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: ایستگاه میدان هفت تیر به دلیل موقعیت خاصی که دارد، به عنوان اولویت اول اجرای این طرح قطعی شده است اما اولویت‌بندی بقیه ایستگاه‌ها همچنان در دست بررسی است.

عندلیب افزود: ۴۰ کارشناس بررسی TOD در سطح منطقه آموزش دیده و از آنها امتحان نیز گرفته شده است و مقرر شده تا فرآیند مطالعاتی اجرای این طرح با استفاده از این کارشناسان پیش برود. قرار است فاز مطالعاتی این طرح بر روی ایستگاه‌های تبادلی مترو یا ایستگاه‌هایی که در برداشت اولیه، پتانسیل اجرای آن را دارند، اجرا شود.

او با بیان اینکه همه ایستگاه‌های انتخابی به غیر از ایستگاه متروی میدان هفت تیر، تا شعاع ۸۰۰ متری در داخل منطقه ۶ قرار دارند، اضافه کرد: در ایستگاه هفت تیر با منطقه ۷ تهران مشترک هستیم و اجرای طرح در این ایستگاه نیازمند همکاری تنگاتنگ دو منطقه است. هر چند که به طور کلی اجرای TOD در شهرهایی که شکل گرفته و سابقه تاریخی دارند، کاری زمان‌بر به شمار می‌رود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ تهران در تشریح یک جنبه دیگر اجرای TOD، به محدودسازی تردد سواره در برخی نقاط شهر با هدف ایجاد پاتوق‌های محله‌ای اشاره کرد و گفت: هدف از ایجاد پاتوق محله، فراهم ساختن یک محیط ایمن برای گردهم‌آیی و فعالیت‌های جمعی مردم محله است. اصلی‌ترین شرط ایجاد یک پاتوق محله، محدودسازی تردد سواره در آن محدوده است.

عندلیب از شناسایی ۱۸ نقطه در سطح منطقه ۶ تهران توسط کمیته TOD منطقه و کمیته TOD شورای شهر تهران برای راه‌اندازی پاتوق‌های محله‌ای خبر داد و گفت: در فاز اول، طراحی ایجاد پاتوق محله در سه نقطه از این ۱۸ نقطه را انجام داده‌ایم که به محض اخذ مصوبات لازم، عملیات اجرایی را آغاز می‌کنیم.

او افزود: این سه نقطه شامل خیابان مشاهیر، میدان شهید طومانیان و میدان سنایی است که هر سه در محله سنایی قرار دارند و مثلثی را تشکیل می‌دهند که با یک سری اقدامات جزئی در معابر منتهی به آنها می‌توان یک محوطه وسیعی را در قالب پاتوق محله سنایی ایجاد کرد.

عندلیب با بیان اینکه در محله سنایی تهران هیچ پارک وسیع یا فضای سبز اصلی نداریم،افزود: در عین حال، میدان شهید طومانیان دارای فضای سبز نسبتا مناسبی است و چند فضای سبز به صورت لکه‌هایی در نزدیکی میدان وجود دارد که اگر با یکدیگر تجمیع شوند، می‌تواند به فضای سبز اصلی محله سنایی حتی با قدرت جذب فرا محله‌ای و فرا منطقه‌ای تبدیل شود.

معاون شهردار منطقه ۶ تهران ادامه داد: میدان شهید طومانیان در حال حاضر میدان کاملا ترافیکی است که پس از اجرای TOD در آن محدوده، تردد سواره در این میدان حذف می‌شود و از میدان ترافیکی به پلازای شهری با کارایی فرهنگی در قالب پاتوق محله تبدیل خواهد شد.

او در پایان از دستور شهردار منطقه ۶ تهران برای اجرای TOD به صورت مشارکتی در نقاط شناسایی شده در محله سنایی خبر داد.

۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 8121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =