۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 8164

لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران/۷

سهم منتفعان از افزایش قیمت مسکن در سند دخل و خرج شهرداری

۳۲ پروژه شهری که بودجه تکمیلی را به خود اختصاص می دهند کدامند+جدول
سهم منتفعان از افزایش قیمت مسکن در سند دخل و خرج شهرداری

شهر: بررسی‌ها از سند دخل و خرج ۱۴۰۰ شهرداری تهران در بخش بودجه تکمیلی نشان می‌دهد، منبع اصلی این بخش به میزان ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان از «درآمدهای ناشی از توسعه شهر» است.

به گزارش خبرنگار شهر، شهرداری تهران در حالی نسخه دخل و خرج پایتخت در سال ۱۴۰۰ را به شورای شهر ارایه کرد که تفاوت‌های اساسی با آنچه تا به حال به عنوان بودجه سالیانه در اداره شهر باب بود، داشت. شهرداری تهران در بودجه سال ۱۴۰۰ علاوه بر بودجه اصلی یک سطح دیگر به عنوان «بودجه تکمیلی» به سند مالی خود اضافه کرده است. در صورت موافقت اعضای شورای شهر تهران، ۲ هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به بودجه تکمیلی هم اضافه می‌شود و کل بودجه به عدد ۴۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان می‌رسد. آنگونه که مدیران شهری گفته‌اند، منابع اعتبارات بودجه تکمیلی قرار است از کسانی که به گفته آنان «منافع بیشتری از افزایش قیمت املاک‌ می‌برند» تامین دریافت شود. با بودجه تکمیلی قرار است، شهرداری ۳۲ پروژه را تامین مالی و تکمیل کند. اما منابع اعتبارات بودجه تکمیلی از کجا قرار است تامین و درآمدهایش صرف چه پروژه‌ها و برنامه‌هایی خواهد شد؟  

بر اساس آنچه که در جدول شماره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران آمده است؛ قرار است ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان بودجه تکمیلی از درآمدهای ناشی از عوارض عمومی تامین شود، بخشی از این عوارض مربوط به عوارضی مانند کالا و خدمات، آلایندگی، عوارض بلیط (حمل ونقل هوایی، زمینی، دریایی) و ... است که از سوی دولت پرداخت می‌شود و بخشی دیگر مربوط به شهر تهران و شهروندان است.

مدیران شهری، منبع اصلی اعتبارات بودجه تکمیلی را «درآمدهای ناشی از توسعه شهر» به میزان  ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند. گرچه درباره جزییات و نوع درآمدهای ناشی از توسعه شهر ابهام‌هایی وجود دارد اما؛ آنچه مسلم است این است که جنس این درآمدها از نوع عوارض شهرسازی است. درواقع عوارض جدید ساخت و ساز و پروانه ساخت با توجه به مناطق و یکسری پهنه‌ها در شهر تهران تعیین می‌شود. آنان باید ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان از منابع بودجه تکمیلی را تامین کنند.

در صورتی که اعضای شورای شهر تهران با ابتکار شهرداری درباره گنجاندن بودجه تکمیلی موافقت کنند، آنگونه که مدیران شهری توضیح داده‌اند درآمدهای ناشی از سطح دوم بودجه قرار است صرف تکمیل ۳۲ پروژه که همگی از جنس تملک دارایی سرمایه‌ای هستند، شود و مهم ترین منبعش هم دریافت پول بیشتر از کسانی است که از افزایش قیمت ملک در تهران سود بیشتری می‌برند.

طراحی و اجرای مکانیزاسیون سیستم آبیاری فضای سبز، احداث پل- باغ آیت اله هاشمی رفسنجانی، احداث و تکمیل بزرگراه شهید کاظم نجفی رستگار و تقاطع های مربوطه، احداث دوربرگردان بزرگراه حکیم - بلوار تعاون، احداث تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید نواب – تندگویان، احداث تقاطع غیر همسطح بهاران، مطالعه و اجرای مسیر طبیعت، ایجاد و توسعه مرکز پایش و کنترل شهر هوشمند، احداث و تکمیل پایانه ها و پارکینگ های خطوط مترو تهران و ... بخشی از این ۳۲ پروژه هستند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 8164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =