باید به همه اجزای خیابان ولیعصر توجه شود

شهر: باید به همه جزییات خیابان بااهمیت ولیعصر پرداخته شود تا این خیابان را به نقش و جایگاهی که می تواند در شهر تهران داشته باشد، نزدیکتر کند.

به گزارش خبرنگار شهر، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در « کارگاه مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولیعصر» که با هدف تبدیل خیابان ولیعصر به خیابانی کامل و حرکت در مسیر ثبت جهانی با حضور ۱۴ گروه معمار و طراح شهری، در سه پنل تخصصی برگزار شد، گفت: تهران شهر متروکه‌ها است. محور فدائیان اسلام را به دلیل آن که برای ما ارزش داشت بیش از ۳۰ سال فریز کردیم و تبدیل به ظرفیتی نازا شد. پادگان ۰۶ هم همین ویژگی را دارد، چون برای ما با ارزش است جرات نمی‌کنیم به آن دست بزنیم و به احتمال زیاد آن هم روزی متروکه خواهد شد.

او با اشاره به وجود عناصر متعدد منفرد در تهران افزود: در تهران المان‌ها و عناصر زیادی وجود دارد که می‌شود آن‌ها را به هم متصل و یک مجموعه عناصر معنادار خلق کرد.

گلپایگانی همچنین در حاشیه این مراسم به خبرنگار شهر گفت: به واسطه اهمیتی که خیابان ولیعصر (عج) در شهر تهران دارد باید به تمام جزئیات آن پرداخته شود تا ولیعصر را به نقش و جایگاهی که می‌تواند در شهر تهران داشته باشد نزدیک تر کند.

او افزود: تاثیری که احداث خیابان ولیعصر در طول زمان بر محلات پیرامونی و ساختار فکری و ذهنی شهر تهران و تأثیری که استقرار یکسری عملکردهای بااهمیت مانند دانشگاه ها، مراکز خرید و فروش، مجتمع های مسکونی و پارک ها و بوستان ها از نظر کارکردی داشتند، این خیابان را محل رجوع طبقات مختلف شهروندان کرده است. با توجه به همین اهمیت باید به همه اجزای این خیابان توجه شود و اگر آشفتگی و نقصی وجود دارد را برطرف کرد.

گلپایگانی با بیان اینکه وقتی موضوع خیابان ولیعصر مطرح شد، کارگروهی تشکیل و مدیریتی برای ساماندهی و بهبود وضعیت خیابان ولیعصر تجهیز و مطالعه و بررسی وجوه مختلف آن آغاز شد، ادامه داد: کارگاه امروز در ادامه موضوع طراحانه اندیشیدن به خیابان ولیعصر است که گروه های علاقه مند در آن ثبت نام کردند. این گروه‌ها در نقاطی که پایگاه مشخص کرده بود بررسی های لازم برای بهتر شدن حال خیابان و نزدیک‌تر کردن این خیابان به نقشی که در شهر تهران می‌تواند برای آینده داشته باشد را انجام دادند و در واقع امروز بعد از دو هفته بررسی و شناخت مساله، گروه‌ها ایده‌های نوآورانه خود را ارائه کردند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه وقتی کار به گروه های جوان و علاقمند واگذار می‌شود از روی حس علاقه و تعهد، خروجی‌های قابل تقدیری ارائه می‌شود، عنوان کرد: راهبران گروه ها که معماران صاحب تجربه هستند کار را به سمت اجرایی شدن هدایت می‌کنند. طرح‌های امروز تا حدودی فراتر از تصور بودند و علاوه بر ایده‌های خلاقانه به مسائل اجرایی و روی زمین نیز توجه کرده‌اند.

او با بیان اینکه در پروژه های معماری و شهرسازی استفاده از نقطه نظرات کسانی که به طور مستقیم درگیر موضوع هستند به کیفیت بهتر طراحی کمک می‌کند، توضیح داد: بر همین اساس این گروه‌ها از خود ساکنین خواستند تا آرزوهای خود را برای محله بیان کنند، با استفاده کنندگان از فضا گفتگو کرده بودند و فعالانه روی این بحث کار کردند.

گلپایگانی بابیان اینکه بسیاری از فضاهای شهری خصوصاً در جاهای همگانی تر عموماً بی صاحبند، یادآور شد: مثلاً همین متروکه هایی که گروه ها روی آنها کار می‌کنند کسی احساس تعلق به آنها ندارد و فضاهای رها شده هستند. شناخت ذینفعان این نقاط مساله ای مهم است که باید این ذینفعان کشف شوند و این مساله می‌تواند به پایداری و مراقبت دائمی از کار هم کمک کند و باید احساس تعلق تقویت شود تا شهر برای ساکنین دلپذیرتر شود.

خبرنگار: علی سی پی

۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 8194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =