۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 8254
بهای خدمات آتش نشانی چقدر است؟

شهر: شهرداری تهران در بودجه سال آینده بهای خدمات آتش نشانی را مشخص کرده است که تماما از سوی خود شهرداری پرداخت می شود. جزییات این خدمات و بهای هرکدام امسال برای نخستین بار در لایحه پیشنهادی ۱۴۰۰ به تفکیک آمده است.

به گزارش شهر، شهرداری تهران اخیرا لایحه بودجه سال آینده را برای تصویب به شورای شهر فرستاده است، یکی از سرفصل های بودجه شهرداری بخش بهای خدمات در حوزه مراقبت های ایمنی و آتش نشانی است.

شهرداری تهران در بودجه امسال یک گام به سوی شفافیت برداشته و برای خدماتی که شهرداری به مردم و نهادهای ساکن در شهر می دهد، بهایی تعیین کرده است که البته خود آن را می پردازد. حسن این کار در این است که می توان بر اساس آن برای شهروندان روشن کرد که جزئیات هزینه اداره شهر چگونه است و اگر آنها عوارضی می دهند بدانند این عوارض در چه بخش هایی و در ازای چه خدماتی دریافت می شود.  

در بخشی از بودجه ارائه شده به شورای شهر جدولی از خدمات آتش نشانی و بهای آن منتشر شده است،  طبق لایحه بودجه ارائه شده به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در قبال خدماتی که به شهروندان ارائه می دهد، مبالغ مشخصی دریافت خواهد کرد.

البته این مبالغ از شهروندان دریافت نخواهد شد بلکه صورتی از اقدامات به شهرداری اعلام می شود و شهرداری هم مطابق با آن، هزینه خدمات را پرداخت خواهد کرد.  

به عبارتی شهرداری تهران در قبلا خدماتی که به مردم ارائه می کند، بهایی به سازمان های مرتبط پرداخت می کند که شهروندان اطلاع چندانی از آن ندارند و پیشتر هم به شکلی که در بودجه ارائه شده است، اعلام نشده بود. طبعا ممکن است بسیاری از مردم فکر کنند اعزام گروه های اطفای حریق یا مقابله با حوادث از سوی آتش نشانی صرفا یک وظیفه ذاتی است و شهرداری به جز هزینه کارکنان و خدمات ذیربط بهایی بابت این خدمات پرداخت نمی کند.

در جدول شماره یک (نرخ بهای خدمات عملیاتی) شهرداری بابت اعزام یک خودروی اطفای حقریق برای اطفای حریق به ازای یک ساعت یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان به آتش نشانی پرداخت خواهد کرد. اما هزینه اعزام خودروی امداد و نجات به ازای هر دستگاه در ساعت ۸۵۶ هزار و ۲۵۰ تومان و هزینه اعزام یک دستگاه خودرو احتیاط حریق در هر ساعت۵۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هزینه اعزام  یک دستگاه خودرو احتیاط نجات، ۳۵۶ هزار و ۲۵۰ تومان است. اما در این میان هزینه اعزام خودروی تخلیه سوخت برقی ۳ فاز به ازای هر ساعت ۱۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان است که احتمالا در موتورخانه هایی که مخازن سوختشان مشکل پیدا کرده یا جایگاه های سوخت مورد استفاده دارد.  

در جدول دیگری مربوط به نرخ بهای خدمات عملیاتی اگر سازمان آتش نشانی بخواهد یک پمپ تخلیه شش اینچی به محل سیل زده یا محیطی که آب گرفتگی دارد بفرستد بابت هر ساعت ۳۵۰ هزار تومان از شهرداری دریافت خواهد کرد. آتش نشانی پمپ چهار اینچی را به ازای هر ساعت  ۳۲۵ هزار تومان ارائه می دهد و ارائه یک الکتروپمپ یا موتور پمپ ۳ یا چهار اینچنی ۸۱ هزار و ۲۵۰ تومان برای شهرداری هزینه دارد.  

آتش نشانی اگر یک خودروی تویوتا به محل حادثه اعزام کند ۱۴۳ هزار و ۲۵۰ تومان از شهرداری دریافت می کند و اگر موتورسیکلت اعزام کند ۸۷ هزار و ۵۰۰ بهای خدمات دریافت خواهد کرد. اعزام خودروی کاروان، چرثقیل نیمه سنگین و یا جرثقیل سبک به ترتیب، ۳۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ۳۷۵ هزار تومان فاکتور بهای خدمات در بر خواهد داشت که طبعا پرداخت آن با شهرداری است.  

سازمان آتش نشانی بر مبنای جدول بهای خدمات آموزشی در لایحه بودجه ای که شهرداری به شورای شهر داده است و در صورت تصویب در شورای شهر اجرایی خواهد شد،   شهریه های آموزش آتش نشانی را تعیین کرده است. بر اساس این جدول آتش نشانی در ازای آموزش «نجات در ارتفاع سطح ۱» در ۲۵ جلسه، یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۵۰ تومان شهریه دریافت خواهد کرد.   شهریه آموزش دوره «تصادفات جاده ای سطح یک» هم برای ۲۵ جلسه ۲ میلیون ۴۴۶ هزار و ۷۵ تومان خواهد بود. دوره های «تهویه تاکتیکی» در ۲۵ جلسه،   «دستگاه تنفسی (تکنیک های جستجو و نجات)» در ۲۵ جلسه، «آشنایی مواد خطرناک» در ۲۵ جلسه  و «رفتارشناسی حریق» در ۶۰ جلسه  هم شهریه هایی به ترتیب  ۲ میلیون ۷۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان، یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۷۵۰ تومان، ۳ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان و ۴ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان خواهند داشت.  

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 8254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =