همبستگی دی اکسید گوگرد و بوی نامطبوع به روایت شاخصها

شهر: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طبق مطالعات دقیق و آماری که انجام داده، سهم مجتمع آراد کوه در استشمام بوی نامطبوع در مناطق جنوبی تهران را ناچیز ذکر کرده است.

به گزارش شهر، براساس مطالعات انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا، عوامل جوی در کنار فعالیت منابع، نقش مهمی در استشمام بوی نامطبوع در شهر تهران ایفا می‌کنند. به عبارتی وجود شرایطی همچون پایداری جوی و رخداد پدیده وارونگی هوا، سرعت پایین وزش باد و همچنین جهت جنوبی و جنوب غربی باد، عواملی هستند که تشدید کننده بوی نامطبوع در شهر تهران شده‌اند.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از روی حرکت توده‌های هوای عبوری، منابعی که پتانسیل بالاتری برای انتشار بوی نامطبوع در تهران را دارند، شناسایی کرده‌ است. همچنین دیگر بررسی و مطالعات کارشناسان این شرکت نشان می‌دهد که وقوع پدیده بوی نامطبوع در شهر تهران همراه با افزایش آلاینده گوگرد دی اکسید بوده است.

ضمن اینکه مناطق جنوبی تهران دارای بالاترین پتانسیل برای انتشار بوی نامطبوع در شهر بوده‌اند و تقریباً در تمامی موارد استشمام بوی نامطبوع در شهر، جهت باد از سمت جنوب و گاهی متمایل به جنوب غربی با سرعت پایین بوده است.

توده‌های هوای عبوری از مناطق مجاور پالایشگاه تهران و تصفیه خانه فاضلاب واقع در جنوب تهران، بیشترین پوشش شهری را در زمان وقوع بو و همچنین بیشترین تطابق را با زمان رسیدن توده‌های هوای حاوی بوی نامطبوع و غلظت بالای گوگرد دی‌اکسید به ایستگاه‌های سنجش داشته است. 

از آنجایی که عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و دبیر شورای ‌عالی حفاظت محیط زیست، هفته گذشته اعلام کرده بود که بررسی‌های سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد بیش از  ۴۵ درصد بوی نامطبوع جنوب شهر تهران به آرادکوه مرتبط است، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بررسی جداگانه‌ای روی مجتمع آراد کوه انجام داد. طبق این اطلاعات، با توجه به فاصله زیاد مجتمع آرادکوه نسبت به سایر مناطق ذکر شده در محدوده پالایشگاه و تصفیه‌خانه فاضلاب به شهر تهران و همچنین سرعت پایین وزش باد در مواقع استشمام بوی نامطبوع که زمان زیادی را برای رسیدن توده عبوری از آن منبع به سطح شهر صرف خواهد کرد، سهم مجتمع آراد کوه را نسبت به سایر منابع کاهش می‌دهد. همچنین توده‌های عبوری از مجتمع آرادکوه پوشش کمتری نسبت به سایر منابع ذکر شده داشته به طوری که از بسیاری از مناطق که بوی نامطبوع استشمام شده و همچنین ایستگاه‌های سنجش موجود در آن مناطق نیز افزایش غلظت دی‌اکسید گوگرد را نشان داده‌اند، عبور نکرده است.

البته چندی پیش، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در انتقاد به اعلام ارقام نادرست از سهم آرادکوه در بوی نامطبوع تهران توسط عیسی کلانتری، دبیر شورای عالی حفاظت محیط زیست بیان کرد: در پی مطالعاتی با همکاری اداره کل محیط زیست استان تهران، ۲۴ کانون شناسایی شده که در انتشار بوی نامطبوع قسمت‌های جنوبی پایتخت نقش دارند.  سه کانون از جمله آب و فاضلاب، مجتمع‌های دامی-کشاورزی- لبنی و آرادکوه به عنوان سه کانون اصلی انتشار بوی نامطبوع شناسایی شدند. ارائه آمار بدون استدلال باعث می‌شود، در منشایابی بوی نامطبوع جنوب تهران هم مانند آلودگی هوا به ارائه آمارهای متفاوت روی می‌آوریم و از آنجایی که اطلاعات، آزمایش و مطالعه دقیق پشت آن نیست مشکل لاینحل باقی می‌ماند، چرا که با عدم شناخت علل امکان حل آن وجود ندارد. 

 مسیر حرکت بسته‌های هوا در جهت معکوس از ایستگاه‌های شادآباد، منطقه ۱۹ و منطقه ۲۱ در تاریخ ۸ آذر ۱۳۹۹

بنابراین طبق اطلاعات دقیق و کارشناسی شده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که سهم مجتمع آراد کوه در استشمام بوی نامطبوع بسیار اندک است. ضمن اینکه در زمان استشمام این بو، ایستگاه‌های سنجش موجود در مناطق تهران، افزایش غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد را نشان می‌دهند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 8264

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =