افزایش ۱۹ درصدی بودجه به معنای افزایش توان مالی شهرداری نیست

شهر: نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: صرف مقایسه عددی و ریالی ارقام بودجه ۹۹ با ۱۴۰۰ گویای تفاوت های سند بودجه سالانه نیست . با این حال در لایحه پیشنهادی، مصارف اختصاصی را برای به ثمر رساندن پروژه های خاص از مصارف عمومی جدا کردند و در مجموع شاهد حدود ۱۹ درصد رشد در بودجه شهرداری تهران هستیم.

سیدحسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۰ گفت: پیروز حناچی، شهردار تهران در موعد و مهلت قانونی لایحه بودجه را ضمن حضور در صحن به شورای اسلامی شهر تهران، ری وتجریش تقدیم کرد و هیأت رئیسه برنامه زمان بندی نحوه بررسی تبصره ها و ردیف های درآمدی و هزینه ای را در قالب یک نظام نامه تصویب کرد و به کمیسیون ها ابلاغ شد.

او ادامه داد: در عمل به این نظام نامه اعضای شورا مطابق جدول زمان بندی با استفاده از حق قانونی خود نسبت به همه سرفصل های بودجه اعم از تبصره ها، بخش درآمدی، هزینه ای، شرکت ها و سازمان ها نقطه نظرات خود رابه کمیسیون برنامه و بودجه اعلام می کنند و در مرحله بعدی از طریق کمیسیون برنامه و بودجه وارد گفتگو با سایر کمیسیون های تخصصی می شویم و بررسی های مشترک را با مدیران مرتبط، معاونان شهردار و خود شهردار انجام خواهیم داد و تلاش می کنیم به سرعت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه را تقدیم کمیسیون تلفیق کنیم.

او افزود: در کمیسیون تلفیق اصلاح های نهایی انجام خواهد شد و پس از آن این گزارش تقدیم صحن خواهد شد.

خزانه دار شورای شهر درباره اعداد و ارقام بودجه نیز گفت: بودجه امسال (سال ۹۹)  شهرداری تهران که به تصویب شورای شهر رسیده و سند دخل و خرج سال جاری است با احتساب سازمان ها و شرکت ها به صورت گرد شده ۴۰ هزار میلیارد تومان است که کمی بیشتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان آن متعلق به خود شهرداری است و مابقی برای سازمان ها و شرکت ها است.

اعلام بار مالی تبصره ها در ردیف های بودجه

او ادامه داد: این عدد در لایحه پیشنهادی شهردار ۶۳ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ است که در بخش های مختلف تفاوت هایی با بودجه سال ۹۹ دارد. یکی از مهم ترین تفاوت های شاکله بودجه ۱۴۰۰ با ۱۳۹۹ تجمیع منابع درآمدی و هزینه ای تعریف شده در تبصره های پیشنهادی در قالب ردیف های درآمدی و هزینه ای شهرداری تهران است به گونه ای که بار مالی این تبصره ها کلا در ردیف های بودجه آمده است.

رسولی توضیح داد: در پاره ای از تبصره های بودجه سال ۹۹ نیز فراتر از ارقامی که گفته شد (رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان)، شورا به شهرداری اجازه کسب درآمد به صورت اقتصادی و هزینه کردن در بخش های تعیین شده داده بود. امسال بار مالی همه تبصره ها در ردیف های بودجه به صورت شفاف آورده شده است.

او ادامه داد: تفاوت دیگر لایحه شهردار با سال گذشته این است که  مصارف اختصاصی را برای به ثمر رساندن پروژه های خاص از مصارف عمومی جدا کردند و در مجموع شاهد حدود ۱۹ درصد رشد در بودجه شهرداری تهران هستیم که این رقم به استثنای سازمان ها و شرکت ها ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان است و با احتساب بودجه شرکت ها و سازمان ها، لایحه پیشنهادی شهردار به ۶۳ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران؛  صرف مقایسه عددی و ریالی ارقام بودجه ۹۹ با ۱۴۰۰ گویای تفاوت های سند بودجه دو ساله نیست. به دلیل کاهش قدرت خرید ریال و پیش بینی حداقل ۴۰ درصد نرخ تورم نمی توانیم به صورت خام نتیجه گیری کنیم که این لایحه نسبت به لایحه سال قبل از رشد واقعی و کیفی به معنای افزایش قدرت خرید شهرداری برخوردار است. طبعا مسیری که در قالب برنامه زمان بندی از سوی هیأت رئیسه تعیین شده باید طی شود و گزارش نهایی از سوی کمیسیون تلفیق به صحن ارائه شود و در صحن اعضای شورا و کمیسیون های تخصصی نقطه نظرات خود را بیان کنند و بودجه مصوب نهایی شورای شهر تهران رقمی خواهد بود که از تصویب شورای شهر گذشته باشد.

عدالت اجتماعی بودجه

رسولی درباره سرانه خدماتی بودجه در شمال شهر نسبت به جنوب شهر گفت: چنین استنباطی از لایحه بودجه شهردار نمی توان داشت. بحث توازن و تعادل منطقه ای یکی از جهت گیری های اصلی بودجه بوده که در ردیف های مربوط به مناطق در لایحه بودجه منظور شده است. مضافا اینکه عددی که امسال برای توسعه محلات و پروژه های کوچک مقیاس اولویت محور گذاشته شده است ۲ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته و سهم بودجه مناطق به معنای کل افزایش پیدا کرده است.

او توضیح داد: این افزایش متناسب با برخورداری و عدم برخورداری مناطق ۲۲ گانه نسبت به هم از یک مدل کمک کننده به تحقق عدالت اجتماعی و توازن منطقه ای برخوردار است. البته این ارقام هنوز پیشنهادی است و در مورد ارقام نهایی بعد از تصویب مفصل اطلاع رسانی خواهیم کرد.

قدم تکمیلی شافیفت بودجه

رسولی درباره شفافیت بودجه پیشنهادی شهرداری نیز بیان کرد: در بودجه سالیان گذشته نیز همواره یکی از اهداف مهمی که درجهت رسیدن به شهرداری شیشه ای تعقیب می کردیم شفافیت مجموعه فعالیت های مالی و محاسباتی شهرداری بوده است که مصوبات گوناگونی در این خصوص داشتیم. امسال با اضافه کردن بار مالی تبصره ها به ردیف ها قدم تکمیلی در جهت شفاف سازی بودجه برداشته شده است.

او افزود: کلیات بودجه اعم از تبصره ها و ردیف ها به تفکیک شهرداری، مناطق، سازمان ها و شرکت ها پس از تصویب و تأیید هیأت تطبیق مستقر در فرمانداری تهران در سامانه شفافیت قرار خواهد گرفت که عموم شهروندان به ویژه تحلیلگران و کارشناسان حوزه مدیریت و اقتصاد شهری بتوانند با دسترسی به همه این اعداد و ارقام از یک طرف و با گزارش ماهیانه ای که بنده به عنوان خزانه دار از میزان تحقق این بودجه به صورت یک دوازدهم ارائه می کنم بدون هیچ مانع دسترسی داشته باشند و بهره برداری کنند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 8279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =