کلنگ زنی پاتوق عمو عباس در نفرآباد

شهر: شهرداری تهران بخش فریز شده محله نفرآباد را در راستای باززنده سازی فضاهای شهری به یک پاتوق تبدیل میکند.این طرح که امروز-١٦ بهمن-کلنگ آن به زمین خورد تا پایان بهار ١٤٠٠ به بهره برداری می رسد.

به گزارش شهر، پنجشنبه -۱۶ بهمن ۱۳۹۹- ساخت پاتوق محله عمو عباس واقع در محله نفرآباد و هاشم آباد (منطقه ۲۰ تهران) با حضور عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران؛ کاوه حاج علی اکبری، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران؛ فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰؛ محمد سالاری، حسن خلیل آبادی و احمد مسجد جامعی اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلنگ زنی شد.

کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ابتدای این مراسم، ضمن اشاره به قدمت ۴۰۰ساله محله نفرآباد، گفت: این محله در دهه ۸۰ دچار رهاشدگی و بلاتکلیفی شده بود. مجموعه تملکات در این محله به جای اینکه مسئله اصلی و مشکل محله را حل کند، سبب رهاشدگی محله نفرآباد شد.

او در ادامه افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری به همراه سازمان نوسازی، طرح موضعی محله نفرآباد و استفاده از اصول ویژگی‌های معماری اسلامی-ایرانی را در برنامه خود قرار دادند. خوشبختانه پس از یک‌سال، طرح در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید.

به گفته مدیرعامل سازمان ‌نوسازی شهرداری تهران؛ یکی از مهم‌ترین مطالبات و خواسته‌های مردم، خروج محله از فریز و تعیین تکلیف املاک بود.

حاج علی اکبری درباره بازآفرینی محله نفرآباد توضیح داد: در طرحی که برای محله تهیه شده، مجموعه‌ای از پروژه‌ها پیش بینی شده که می‌توانند نقش محرک توسعه‌ای را داشته باشند و همچنین شروعی برای بازآفرینی و باز زنده‌سازی هویت تاریخی محله باشند.

او در ادامه درباره چگونگی تعیین نام این پاتوق، گفت: این فضا با مساحت ۵۶۰ متر مربع، هیئتی به نام عمو عباس بوده که پس از تملک و فریز به پاتوقی برای گردهمنشینی اهالی محله تبدیل شد. تلاش شد طرحی تهیه شود که حداقل‌ترین مداخلات در آن فضا صورت گیرد و به نوعی ساماندهی فضای رها شده شهری باشد.

رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران در پایان بیان کرد: امیدواریم که پاتوقی جذاب برای محله نفرآباد ایجاد شود. به اهالی محل قول می‌دهیم که حداکثر تا پایان خرداد ۱۴۰۰ این پاتوق ساخته شود.

همچنین عبدالرضا چراغعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در ادامه  مراسم کلنگ زنی پاتوق محله عمو عباس، گفت: امروز یکی از سیاست‌ها و الویت‌های دولت، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و بازآفرینی است که تبلور آن در محله قدیمی و تاریخی نفرآباد مشاهده می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران بیان کرد: باید پروژه‌هایی از این دست با سرعت و وسعت بیشتری در کل پهنه استان تهران دنبال و پیگیری شوند. بازآفرینی شهری باید با مشارکت مردم صورت گیرد. باید این الگو برای تمامی پهنه‌های استان تهران مدل‌سازی شود که در الویت‌های ما هم خواهد بود. اهالی محل باید کمک کنند تا مشارکت اجتماعی خوبی رقم بخورد.

حمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه مراسم، بیان کرد: این محله ۴۰۰ سال قدمت دارد که علت آن، تکیه نفرآباد است. نقطه عطف این محله، تکیه نفرآباد است. این تکیه به هفت نسل در یک خانواده تا به امروز رسیده و حفظ شده است. باید این تکیه حفظ و نگهداری شود چرا که اگر این تکیه نبود، محله نفرآبادی هم به وجود نمی‌آمد.

او با طرح این پرسش که چرا به این محله نفرآباد گفته می‌شود، بیان کرد: اینجا محلی برای رفت و آمد از تهران به سایر نقاط بوده است و خانواده‌ای در اینجا شتربان بودند؛ واحد شمارش شتر هم نفر است که از این جهت به آن نفرآباد می‌گفتند.

مسجد جامعی استفاده از معماری ایرانی-اسلامی در محلات را ضروری دانشت و گفت: باید بالاخره الگوی شهر ایرانی-اسلامی در یک‌جایی ساخته شود. این محله جای چنین کاری است. باید به فضای معماری ایرانی-اسلامی در این محله‌ای که ۴۰۰ سال قدمت دارد، توجه شود.

او با تأکید براینکه خواست مردم باید درنظر گرفته شود، افزود: این فضایی که قرار است پاتوق عمو عباس در آن ساخته شود، مکانی برای گردهم‌نشینی مردم بوده و توسط همان مردم ایجاد شده بود. کنار این درخت حوضی بوده که مردم گرداگرد آن می‌نشستند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان از رویکرد جدید مدیریت شهری برای بازآفرینی محلات تاریخی و قدیمی تهران تشکر کرد.

خبرنگار:ملیکا هاشمی

۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 8358

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =