۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 8370

لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران/۱۳

نخستین‌هایی که بودجه ۱۴۰۰ را شفاف کرد

در لایحه بودجه سال آینده برای نخستین بار سیستم قیمت تمام شده راه اندازی شد
نخستین‌هایی که بودجه ۱۴۰۰ را شفاف کرد

فاطمه رحمانی: دریافت اجاره‌بها از ساختمان‌های در اختیار سازمان‌و شرکت‌های شهرداری و همینطور گنجاندن مواردی مانند بهای تمام شده خدمات و برخی جداول در سند دخل و خرج شهرداری تهران برای سال آینده از نقاط قوت و در جهت شفافیت هر چه بیشتر بودجه ۱۴۰۰ است.

محمود اولاد، کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شهر، به افزایش ۵۰ درصدی سقف بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ شهرداری تهران نسبت به بودجه مصوب امسال اشاره کرد و توضیح داد: بخشی از این افزایش، به مواردی بازمی‌گردد که برای نخستین بار و با هدف شفافیت هرچه بیشتر در لایحه بودجه گنجانده شده است. مانند لحاظ کردن اجاره‌بهای ساختمان‌هایی که در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری است که گفته شده که هم در بخش هزینه‌ها و هم درآمدها اضافه شود.

 به گفته او؛ در حالی که در گذشته ساختمان‌هایی که در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها بود نه اجاره‌ای پرداخت می‌کردند و نه ملزم به پرداخت بودند اما؛ در لایحه بودجه سال آینده گفته شده ما به ازای اجاره آنها در درآمدها هم لحاظ شود و از طرف دیگر معادل همان ارقام در هزینه‌ها هم بیاید. این مورد سبب شده تا رقم سقف بودجه به ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند درواقع باید تاکید کرد که این رشد سقف بودجه نیست بلکه بخشی از شفاف‌سازی است.

این کارشناس مسایل اقتصادی، به بخش دیگری از لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۰ اشاره کرد که به گفته او «بخش مهم و یکی از نقاط قوت بودجه است» و بیان کرد: یکی از بحث‌های مهم درباره سند بودجه و مساله‌ای که بارها از نظر تئوری‌های اقتصادی مطرح می‌شد، این بود که در شهرداری هر پولی که از شهروندان دریافت می شود، باید محل هزینه‌کرد آن هم مشخص باشد. برخی از این درآمدها  مابه‌ازا دارد، یعنی زمانی که مثلا عوارض ورود به طرح ترافیک از شهروندان دریافت می‌شود درآمدهای حاصل از این بخش باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود، یا درآمد قطع اشجار باید در راستای توسعه و احیای درختان و بوستان‌ها شود، در شرایطی که در بودجه‌های سنوات گذشته این موضوع  گنجانده نمی‌شد، اما در لایحه سال آینده دقیقا در بودجه آمده که این درآمدها در کدام بخش قرار است هزینه شود.  

آنطور که اولاد گفته است: «قیمت تمام شده» برخی از خدمات هم در لایحه ۱۴۰۰ آمده است، درواقع  سال ها بود که مدیران شهری به دنبال استانداردسازی قیمت برخی خدمات بودند که مشخص شود مثلا رفت و روب شهر در هر مترمربع چقدر هزینه دارد. خوشبختانه در لایحه سال آینده سیستم قیمت تمام شده راه اندازی شده است.

او یکی دیگر از نقاط قوت سند دخل و خرج شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۰ را گنجاندن جدول‌هایی مانند بهای خدمات آتش نشانی دانست که به گفته او سبب شفافیت بیشتر بودجه شده است.

عوارض ساخت و ساز درآمد نیست، ثروت شهر است

این کارشناس مسایل اقتصادی در عین حال اما انتقاداتی هم به بودجه پیشنهادی شهرداری دارد، به گفته او؛ درآمدهای حاصل از مازاد تراکم و عوارض تغییر کاربری که تحت عنوان درآمد ساخت و ساز است تا پیش از این با عنوان واگذاری دارایی سرمایه‌ای مطرح می‌شد که درست بود چرا که؛  این نوع درآمدها اثرات بلندمدت دارند و زمانی که مثلا مجوز تراکم به ساختمانی بیش از ۱۲۰ درصد تراکم پایه داده و ما به ازای آن پول دریافت می‌شود، رانتی است که طرح ایجاد کرده است در حالیکه در لایحه سال آینده با عنوان «عوارض ناشی از ارزش افزوده طرح ها» آمده است.

اولاد تاکید دارد: تصمیمات در حوزه ساخت و ساز اثرات بلندمدت دارد و فقط برای شهروند امروز نیست و برای آیندگان هم است و باید در واگذاری دارایی سرمایه ای بیاید، در شرایطی که متاسفانه در بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش درآمد لحاظ شده است. البته درست است که در بخش هزینه‌ها، معادل آن هزینه‌سازی نشده اما واقعیت این است که این پول، درآمد نیست و منابع حاصل از ثروت شهر است.

روز یکشنبه ۵ بهمن امسال، شهرداری تهران لایحه بودجه ۱۴۰۰ این نهاد را به شورای شهر ارایه کرد، بودجه‌ای که در دو سطح و با سقف ۴۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان تدوین شده است و نسبت به بودجه ۳۰ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومانی مصوب سال ۱۳۹۹، چیزی در حدود ۵۰ درصد رشد دارد.

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 8370

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =