نتایح ممیزی مکمل بازنگری طرح تفصیلی است

فاطمه رحمانی: ششمین دوره ممیزی املاک شهر تهران آغاز شده و برخی معتقدند نتایج این ممیزی کمک زیادی به بازنگری طرح تفصیلی می‌کند چراکه؛ اطلاعات و آمار را به روز رسانی کرده و در بخش ساختمان و بلوک‌های شهر اطلاعات خوبی را به همراه دارد.

به گزارش شهر تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران، ممیزی املاک را یکی از ابزارها و الزامات شهرداری برای مدیریت شهر عنوان کرد و گفت: شهرداری‌ها در هر بازه زمانی پنج ساله برای یکبار ممیزی املاک را در سطح شهر انجام میدهند و املاک را به لحاظ تغییرات در تراکم و کاربردها بررسی می‌کنند تا مشخص شود شهر در چه وضعیتی قرار دارد.

به گفته او؛ شاید رویکرد کلی این موضوع نگاهی باشد که شهرداری صرفا نگاه درآمدی نسبت به ممیزی املاک دارد؛ در صورتی که اینچنین نیست و ممیزی یکی از ابزارها و امکانات مهمی است که شهرداری میتواند با اتکا به آن هم وضعیت موجود شهر را آسیب شناسی و هم برای آینده شهر برنامه ریزی کند. ضمن اینکه در کنار این موضوع بحث های درآمدی هم مطرح می شود و به دنبال آن پرونده‌ها برای رسیدگی به مراجع شبه قضایی یا قضایی ارسال می شود و برخی هم در منطقه قابلیت رسیدگی دارند.

شهردار منطقه ۶ تهران بیان کرد: اما فراتر از این مباحث، طرح تفصیلی و طرح جامع است که اولی در سال ۱۳۹۱ و دومی در سال ۱۳۸۶ ابلاغ شده و  قاعدتا در بازه پنج ساله قرار بوده بازنگری درباره آنها انجام شود اما؛ به هر دلیل این مهم، رخ نداده است در حالی که  تقریبا باید در سال ۱۳۹۶  بازنگری را آغاز و امروز پایان می دادیم.

فرهادی با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید هم باید از آسیب شناسی رخدادهای گذشته و ضوابط جاری انجام شود، گفت: با این حال قدمی مهمی که در این راه برداشته شده شکل گیری دوباره نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری است که گام مثبتی است و در کنار انجام ممیزی املاک می‌تواند اثرگذار باشد.  درواقع در بازنگری طرح تفصیلی به آمارهایی نیاز است که از طریق ممیزی املاک به دست می‌آید.

او افزود: ممیزی املاک در این برهه زمانی برای شهرداری تهران بسیار مهم است؛ هم از لحاظ بازنگری در اسناد فرادست و هم اینکه کمک بزرگی به ساماندهی شهر می‌کند. از طرف دیگر در شهر رخدادهایی بوده که دور از چشم مدیریت شهری اتفاق افتاده که هم مشکلات شهری ایجاد کرده و هم به حواشی و توالی فاسد دامن زده که خود سبب آسیب‌های زیادی به شهر و شهروندان شده است.

فرهادی این را هم گفت که: از سال گذشته کار ممیزی املاک به صورت محدود در منطقه ۶ آغاز و تقریبا ۱۰ درصد از بلوک های منطقه در مدت چند ماه گذشته ممیزی شده که البته این ممیزی بیشتر از نظر تغییر کاربردها بوده است.

به گزارش شهر پیشتر؛ فرایند ششمین دوره ممیزی املاک شهر تهران پس از ۱۱ سال از آبان ماه سال گذشته آغاز شده و در فاز نخست طرح  به دلیل شیوع کرونا و محدودیت زمانی، ممیزی در مناطق ۸-۱ و ۲۲-۱۲-۱۱ که دارای تراکم غیر مسکونی بیشتری هستند اجرا می شود.

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 8410

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =