درآمد حاصل از افزایش عوارض طرح ترافیک برای خرید دارایی سرمایه‌ای هزینه می شود

شهر: همزمان با تصویب افزایش ۲۵ درصدی عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۰، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به این افزایش اعتراض کردند. اما به گفته یک مقام مسئول در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، این افزایش بسیار کمتر از تورم ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی دارایی سرمایه‌ای (وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، واگن و ...) که درآمد حاصل از طرح ترافیک برای آن هزینه می‌شود، است.

مهدی همتی مقدم، مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با شهر، درباره افزایش ۲۵ درصدی عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۰، بیان کرد: افزایش درآمدها متناسب با بودجه بندی و سیاست تأمین مالی است. یکی از ابزارهای درآمد پایدار مدیریت شهری برای اجرای  بسیاری از پروژه‌ها، همین طرح ترافیک است. حدود دو-سه سال است که درآمد حاصل از طرح ترافیک برای هزینه‌های سرمایه‌ای (نه هزینه جاری)، خرج می‌شود؛ یعنی درآمد حاصل از طرح ترافیک، حقوق و دستمزد داده نمی‌شود بلکه خرج تملک دارایی سرمایه‌ای در شهر می‌شود. مصداق مهم این اقدام، خرید اتوبوس‌های درون شهری است.

او ضمن اشاره به افزایش تورم در دارایی سرمایه‌ای، توضیح داد: برای مثال ابتدای سال، قیمت خرید یک دستگاه اتوبوس برابر با یک میلیارد و ۸۰۰ تومان بود اما نیمه دوم سال زمانی‌که از ایران خودرو دیزل اتوبوس خریداری کردیم، یک دستگاه برابر با ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شد و الان که درحال مذاکره برای خرید بعدی هستیم، قیمت هر دستگاه اتوبوس حداقل چهار میلیارد تومان است.

به گفته همتی مقدم؛ لذا زمانی‌که از عوارض یکی ابزارهای درآمد پایدار، دارایی سرمایه‌ای خریداری می‌شود و قیمت این دارایی افزایش می‌یابد، باید عوارض ناشی از ابزار درآمد پایدار به اندازه تورم افزایش داده شود. اما عوارض طرح ترافیک برای سال ۱۴۰۰ به اندازه تورم افزایش داده نشده بلکه به میزانی افزایش یافته که بتواند کسری‌های موجود برای خرید دارایی سرمایه‌ای را تا حدی جبران کند. منفعت این کار درنهایت متوجه شهروندان می‌شود.

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه افزود: کسانی‌که تمایل ورود به مرکز شهر دارند، باید عوارض و جرائم ورود را پرداخت کنند. درنهایت از محل این عوارض به شهروندانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، خدمات رسانی می‌شود. فردی که از خودروی شخصی استفاده نمی‌کند و نقشی در ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و صوتی و ... ندارد،  مستحق ناوگان حمل و نقلی تمیز با سرفاصله زمانی کم است. این پاداشی است که شهروندان در ازای مدیریت بهتر شهر دریافت می‌کنند.

او درباره تغییرات ارزی و افزایش قیمت خرید اتوبوس، واگن، ساخت مترو و ...، گفت: زمانی‌که تورم ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی در خریداری دارایی سرمایه‌ای در طول یک سال داریم، طبعاً باید میزانی از این کسری از طریق منابع‌ درآمد پایدار نظیر طرح ترافیک جبران شود. البته این اطمینان باید برای شهروندان وجود داشته باشد که این عوارض خرجِ هزینه‌های جاری شهرداری نمی‌شود بلکه برای تملک دارایی سرمایه‌ای شهر هزینه می‌شود. در سراسر جهان از عوارض دریافتی برای بهبود وضعیت شهر و خدمات رسانی به شهروندان استفاده می‌شود.

مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پیش بینی امسال از درآمد طرح ترافیک را حدود ۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: احتمالاً باتوجه به تعطیلی بسیار و شیوع کرونا، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از آن محقق می‌شود.

به گزارش شهر، ۱۲ بهمن ۱۳۹۹، در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰، اصلاح شد. در این مصوبه تغییراتی نسبت به سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفت. شهرداری تهران در لایحه ارسالی خود افزایش ۲۰ درصدی عوارض را پیشنهاد داده بود که در کمیسیون مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه این نرخ به ۲۵ درصد افزایش یافت و درنهایت در شورا به تصویب رسید.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 8433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =