نمادها و آثار بجا مانده از مبارزات انقلاب باید حفظ شود

شهر: شهردار تهران بر حفظ و بازسازی آثار بجامانده از مبارزات انقلاب تاکید کرد و گفت: برخی از این آثار تخریب شده اند آنها نیز در صورت امکان باید احیا شود.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار تهران در دیداری صمیمانه با مبارزین و فعالین سیاسی پیش از انقلاب که در موزه زندانیان سیاسی باغ موزه قصر و به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: روایت است که شکر نعمت، نعمتت افزون کند. طبیعتا آزادی از استبداد و رهایی از وضعیتی که قبل از انقلاب بود نعمت بزرگی است که باید قدر بدانیم.

حناچی در ادامه با گرامی داشت یاد همه کسانی که آن دوره سخت را تحمل کردند و امروز دیگر نیستند، گفت: بسیاری از بناهایی که مربوط به دوران قبل از انقلاب بود در اثر بی توجهی تخریب شد . مثلا در شرایط جنگی زندان قزل قلعه تخریب شد. اما خوشبختانه ساختمان زندان قصر حفظ شده است. باغ نگارستان هم یک فضای آموزشی بود که قرار بود تخریب شود و به جای آن سه برج ساخته شود که حسن حبیبی معاون اول رییس جمهور  در آن زمان جلوی آن را گرفت .

به گفته او باور مدیریت شهری این است که خیلی از بناهای مربوط به انقلاب را باید حفظ کنیم و اجازه ندهیم که تخریب شود و البته می دانیم در این راه مشکلاتی هم به وجود می آید.

او همچنین بر بازسازی فضاهای اینچنینی تاکید و اضافه کرد: می توانیم به جای زندان قزل قلعه و یا جایی همان نزدیکی نمادی از آن زندان و اتفاقاتی که در آن افتاده است نصب کنیم درست است که آنجا که از بین رفته اما این معنایش این نیست که نمی شود هیچ کاری برای یادآوری این مکان ها و اتفاقات آن انجام نداد.

او با اشاره به حس تحقیر شدن و اختناق ناشی از حکومت پهلوی در آن دوران گفت: متاسفانه بدی این فضاها و شرایط را نتوانتسیم به نسل جدید منتقل کنیم هر چند تلاش های زیادی شد و در کتاب های بعد از انقلاب هم اشاراتی شده است. اما اینها کافی نیست .

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر ادامه استفاده زندانیان سیاسی از ساختمانی که شهرداری در اختیارشان گذاشته است تاکید کرد و گفت: تلاش کنید خاطراتی که واقعیت آن دوران را منعکس می کند به شکل یک کتاب منتشر شود و ما هم در این راه به شما کمک می کنیم تلاش کنید آن خاطرات از بین نرود و فراموش نشود ملتی که خاطرات خود را فراموش می کند ممکن است یک اشتباه را بارها تکرار کند.

حناچی گفت: برنامه بعدی شهرداری این است که بر اساس اسناد و عکس های موجود در صورت امکان برخی فضاهای تخریب شده را بازسازی شود تا برای آیندگان بماند به گفته او بهترین واصیل ترین نقطه منزل مرحوم آیت اله اکبر هاشمی رفسنجانی است و انصافا همان طور که بود حفظ شده است. منزل حضرت امام هم تقریبا خوب حفظ شده است.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 8486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =