تغییر پارادایم در اداره شهر، مگاپروژه این دوره بود

شهر: شهردار تهران معتقد است روند اداره امور شهر به شیوه قبل شهر را به بن بست می رساند و کیفیت زندگی شهروندان را کاهش می داد بنابراین زمان آن بود که شهرداری یک تغییر پاردایم در اداره شهر داشته باشد و این اصلی ترین مگا پروژه ما در این دوره بوده است.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار تهران شنبه- ۲۵ بهمن-در نشستی که با اصحاب رسانه داشت ، در ابتدا ضمن تبریک ماه رجب و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: در دوره جدید از نیمه سال ۹۶ به مردم قول هایی داده بودیم ، انتقاد می کردیم و اعتقاد داشتیم روند اداره امور شهر ما را به بن بست می رساند. به این معنا که عارضه های شدیدی برای اداره شهر به وجود می آید و این روش چرخه ای باطل بود.

حناچی اداره شهر به این روش را منجر به کاهش کیفیت زندگی در شهروندان دانست و افزود: زمان آن بود که ما یک تغییر پاردایم در اداره شهر داشته باشیم شاید اصلی ترین مگا پروژه ما نیز همین بود.

 به وعده ها در حوزه شهرسازی جامه عمل پوشاندیم
 شهردار تهران اظهار کرد: از سال ۹۰ تا ۹۹، ۲هزار و ۱۳ پرونده دارای افزایش طبقه در سیستم شهرداری ثبت شده است‌. ادعا می کنیم قولی که در حوزه شهرسازی به مردم داده بودیم، جامه عمل پوشاندیم.
او با اشاره به اهمیت بودجه شهرداری گفت: لایحه منابع پایدار در مجلس شورای اسلامی فرستادیم و به تصویب رسید . همچنین لایحه مالیات محلی در این مجلس در حال بررسی است. قول هایی که در حوزه برنامه ریزی شهری به مردم داده بودیم، سعی کردیم انجام بدیم.
شهردار تهران با بیان اینکه ما نیز می توانستیم با تراکم فروشی و مسیرهای نادرست دیگر درآمدزایی کنیم، گفت: امیدواریم دیگر از این مسیر ها استفاده نشود.
اودر خصوص ماده ۱۰۰ خاطرنشان کرد: این ماده را مورد توجه قرار دادیم و پرونده های انباشته شده را جدی تر مورد بررسی قرار دادیم. افرادی تخلف کردند و اگر این موضوع پیگیری نشود، ظلم به مردم است‌.

 اقدامات زیباسازی و شهروند
شهردار تهران با بیان اینکه سخت ترین مطالبی که نمی توانیم در آن به اتفاق نظر برسیم زیبایی و زیبایی شناسی است، گفت: این مبحث موضوعی است که بخشی از آن اصولی و بخشی به روحیه افراد بستگی دارد. سازمان تلاش خود را در حوزه های مختلف انجام می دهد بخشی از این کارها مرمت و خرید خانه های تاریخی است که در واقع کار میراث است ولی آن ها را در شهرداری تهران انجام می دهیم. دوم مناسبت های متناسب با شهر است که در تقویم تاریخی وجود دارد و در شهرداری برای اجرای آنها برنامه ریزی می شود. 
او یکی از کارهای خوبی که توسط زیباسازی انجام شده است را  استفاده از ویدیومپینگ در مناسبت های بین المللی عنوان کرد و گفت: ما مناسبت های مختلفی را در کشور داشتیم و برخی از اقدامات جهانی شده است. وقتی برای ووهان ویدیو مپینگ زدیم چینی ها برای تشکر به ما در کرونا کمک کردند. یا اتفاقی که زمان «جان پدر کجاستی» افتاد مسئولین افغانستان از ما تشکر کردند حتی مسئولین  دیپلماسی داخلی هم تشکر کردند. 

آمار دقیقی از زباله گردها نداریم

او با بیان اینکه سازماندهی متکدیان به عهده ما نیست، گفت: بر اساس آمار ۹۰ درصد متکدیان غیر ایرانی هستند.

شهردار تهران از صدور بخشنامه جدید در باره کودکان زباله گرد خبر داد و گفت: در این بخشنامه در بخش قراردادها با پیمانکاران تجدید نظر شده است. مسئولیت هایی به عهده پیمانکاران گذاشته شده است. به گفته او همه خدمات در حوزه کودکان زباله گرد بر روی تهران من آورده شده است.

 او با بیان اینکه آمار دقیقی از تعدا زیاله گردها وجود ندارد، تصریح کرد: بخشی از مساله زباله گردها به شیوه مدیریت زباله ما بر می گردد.

او همچنین گفت: طرح جامع مدیریت پسماند نیز به تصویب رسید و لایحه آن دو هفته پیش به شورا ارائه شد تا بررسی شود.

رد مال پرونده شریفی و پادگان ۰۶

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره عیسی شریفی گفت: او دستکم تا قبل از بازداشت در ۱۲ سال قبل مسئولیت رسمی دیگری نداشت و نمی شد تصور کرد که موضوع مربوط به نهاد دیگری است. پرونده قضایی او به مسئولیت اصلی او ارتباط دارد و چون پرونده در نیروهای مسلح است ما اطلاعات لازم نداریم. اما ما هم جزو شاکیان آن پرونده هستیم .

او در توضیح مساله شکایت شهرداری از شریفی گفت: بر اساس اسناد و چرخش مالی منابع به آنجا که باید بر می گشت برنگشته است.

شهردار تهران در باره وعده گشایش ۱۲ ایستگاه تا پایان سال افزود: اگر در دریافت منابع ملی و اوراق مشارکت مشکلی پیش نمی آمد تمامی ایستگاه ها بر اساس زمان بندی افتتاح می شد. همینک نیز ایستگاه های باقی مانده تا پایان خرداد به بهره برداری می رسد

حناچی درباره پادگان ۰۶ نیز گفت: به نظر می رسد ارتش می خواهد موزه داری کند و تقاضایشان از شهرداری این است که خودشان این پروژه را پیش ببرند. این کار شاید به مصلحت نباشد.در عین حال اگر آنچه ما می خواستیم اتفاق نیفتد تمامی مصوباتش باطل می شود.

شهرداری برای جلوگیری از تخریب ملک های ارزشمند و تاریخی تلاش می کند

حناچی درباره ملک های تاریخی و میراث فرهنگی تهران گفت: اگر قانونی و حقوقی صحبت کنیم آثاری واجد ارزش هستند که ثبت ملی شده اند و میراث فهرست آنها را به ما اعلام کرده است. اینها طبق ضوابط رعایت می شوند. معمولا بحث آنجاست که اثری واجد ارزش باشد ولی ثبت نشده باشد و مردم نیز دوست ندارند تخریب شود. برای حفظ و نگهداری از این آثار شهرداری تهران تا جای ممکن تلاش می کند.

او افزود: اما در برابر رویه قضایی دستمان خالی است و مالک اگر تلاش کند می تواند  با رای دیوان برای صدور پروانه مراجعه کند. ما نیز مذاکره می کنیم که تخریب نشود گاهی هم موفق می شویم ولی گاهی هم مالک رضایت ندارد و ملک تخریب می شود.

او ادامه داد: در این زمینه همه باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که این اتفاق رخ ندهد و تا آنجا که بضاعت شهرداری اجازه دهد نمی گذاریم این اتفاق بیفتد.

او درباره لایحه گردشگری شهر تهران نیز گفت: این لایحه در حال بررسی است و باید مسیر تصویب شورا را طی کند.

ایمنی ساختمان های عمومی با مشارکت دادستانی پیگیری می شود

شهردار تهران درباره ایمنی ساختمان های پایتخت گفت: آموزش ها و هشدارها و جدیت همکارانم و تجهیزات امروز آتش نشانی با قبل از پلاسکو قابل مقایسه نیست.نه این که مشکلی نداریم به طوری که حادثه سینا اطهر نشان داد که هنوزخلاء های قانونی داریم.

او درباره معرفی ساختمان های نا ایمن شهر گفت: پلاک های ناایمن و خطرساز شناسایی شده اند ولی اگر این اطلاعات را منتشر کنیم مشکلات دیگری پیش می آید و ممکن است برای خرید و فروش املاک مشکلاتی ایجاد شود.

حناچی افزود: ما به دنبال ایمنی هستیم،به مالکین خصوصی نیز مهلت می دهیم برخی ضوابط را اجرا کنند. این مسایل توسط آتش نشانی ابلاغ و پیگیری می شود اما ساختمان ها در محیط های عمومی به طور جدی با حضور دادستانی پیگیری می شود.

رابطه شهرداری با دولت بد نیست

شهردار تهران درباره ارتباط شهرداری تهران با دولت، گفت: افتتاح ایستگاه های مترو را با حضور رییس جمهور داشتیم؛ انشاءالله با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و  معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی از قطار ملی را داریم و ایستگاه های بزرگ دیگر را با حضور دولت افتتاح می کنیم.

او افزود: ممکن است حاضر نشدن ما در دولت کارها را سخت تر کرده باشد؛ اما با مکاتبه مسائل را حل می کنیم ، رابطه شهرداری با دولت بد نیست.

شهرداری، مشکلی با سامانه شفافیت ندارد

حناچی با بیان اینکه شهرداری مشکلی با سامانه شفافیت ندارد، گفت: بر اساس روال کنونی قراردادها در این سامانه می نشیند و این موضوعی است که اساسا در قبل در شهرداری وجود نداشته است.

او همچنین درباره پرسش های اعضای شورا از شهرداری گفت: این حق نمایندگان شهروندان در شورای شهر است و راه دیگری هم برای نظرات آنها وجود ندارد. نماینده سوالی می پرسد و ممکن است از پاسخ کتبی که طبق وظیفه داده می شود، راضی نشود.

۱۰ گود پرخطر پرشد

شهردار تهران  با بیان اینکه ،۲۴۹ گود رها شده در تهران وجود دارد گفت: مورد جماران  هم یکی از گودهای پرخطر بود و اجازه ساخت داده شد تا از وضعیت خطر در بیاید.

او افزود: بعد از اخطارهای شهرداری ۱۰ گود پرخطر از سوی مالکان مقاوم سازی نشد که با هماهنگی دادستانی پر شدند. ۱۲ گود پرخطر هم اخطار گرفتند که لایحه ای هم برای این موضوع به شورا داده شده است.

نمای شهر مناسبتی تغییر می کند

حناچی، درباره مناسبت‌های مذهبی در شهر گفت: تلاش کردیم آنچه که وجدان عمومی و فضای مذهبی شهر به آن حساس است با ملاحظه رعایت شود و متناسب با مناسبت ها شهر تغییر کند که البته کار بسیار سختی است  چراکه برخی مناسبت ها فاصله کمی باهم دارند.

حمایت شهرداری از جشنواره فجر، ایجاد بستر برای کار فرهنگی است

حمایت از جشنواره، بسترسازی فرهنگی است

شهردار تهران درباره حمایت شهرداری از جشنواره فیلم فجر، گفت: جشنواره فجر فرصتی است که تولیدات سینمایی و هنری ایران بسط یابد، این فرصتی ملی و حاکمیتی است و ما در شهرداری تهران سعی می کنیم از آن حمایت کنیم. مثل شهرداری های سایر کشورها حتی در برخی جاها متولی اصلی هستند ولی ما اینجا متولی نیستیم ولی بستر را فراهم می کنیم.

او افزود: شهرداری درباره رعایت حقوق شهروندی، آپارتمان نشینی ، آلودگی هوا و ترافیک کلیپ هایی ساخته و در جشنواره منتشر شده است که اگر می خواستیم این را برای انتشار سفارش دهیم گران تر بود. شهرداری این کار را سال گذشته نیزانجام داد.

او افزود: خوشبختانه فیلمی که سال گذشته شهرداری از آن حمایت کرد خورشید بود که یکی از کاندیداهای اسکار شد.

موتور وسیله ای برای دورزدن قانون است

حناچی درباره توسعه حمل ونقل های پاک در پایتخت نیز گفت: دوچرخه یک مد حمل و نقل است که قابل قیاس با مترو نیست ولی کم هزینه ترین نوع حمل و نقل است.

او افزود: میزان استفاده از دوچرخه در تهران مثل هلند-  ۲۷ درصد- نیست؛ در تهران زیر یک درصد دوچرخه سواری می کنند ولی می توان تصور کرد که اگر کسی برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده کند چقدر تاثیر گذار است.

او گفت: شهرداری تهران از شرکت‌های سرمایه‌گذار برای توسعه دوچرخه‌سواری استقبال می‌کند.

او به راه اندازی پویش موتورسوارها در تهران اشاره کرد و افزود: باید فضا طوری در نظر گرفته شود که موتور هم مثل سایر وسایط حمل و نقل عمومی رعایت قانون کند.

این در حالی است که موتور در حال حاضر وسیله ای برای دور زدن قانون است که باید جلوی آن گرفته شود.

بلیت فروشی تک نفره مترو نیازی به کارت ملی ندارد

شهردار تهران درباره خرید بلیت مترو با کد ملی گفت: در ستاد کرونا اعلام کردند ۸۰ درصد کووید مثبت ها در جامعه جابه جا می شوند و این حرکت باعث انتشار آلودگی می شود . گرفتن کد ملی در مترو نیز برای شناسایی اینها بود.

او افزود: این سیستم در مورد افغان ها و همسایگان مهاجر کارآیی ندارد بنابراین بلیت فروشی تک سفره متوقف نیست و این افراد می توانند از آن استفاده کنند.

صعود سه پله ای رتبه تهران در هوشمندسازی

شهردار تهران درباره هوشمند شدن پایتخت، گفت: شهرداری تلاش ویژه برای بالابردن رنکینگ تهران کرده است؛ شرایط کروناهم  این را مهیا کرده است.

حناچی با بیان اینکه بستر زیرساخت فضای دیجیتال و مجازی تهران خیلی قوی است، افزود: اطلاعات جغرافیایی(GIS) تهران یکی از اولین هاست و شهرداری تلاش کرده بسیاری از خدمات را در این بستر ارائه کند.

به گفته او تهران من، سرویس هایی را در خود دارد که از این طریق به کاهش سفرهای درون شهری انجامیده است. رتبه بندی هوشمندی تهران سه رتبه ارتقاء یافته است .

برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارم
او همچنین با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در انتخابات سال آینده به هیچ عنوان از کاندیدای خاصی طرفداری نمی‌کند، گفت: تاکید ما این است که شهرداری و اداره امور شهر را از مسائل سیاسی دور نگه داریم و بر این موضوع تاکید داریم.
شهردار تهران  همچنین با تاکید بر اینکه بنده هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آتی ندارم گفت:‌ اگرچه این موضوع در شهرداری‌های سراسر کشور فی‌نفسه به دلیل گستردگی کارشان انجام می‌شود اما بنده برای این موضوع برنامه‌ای ندارم.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 8527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =