۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 8546

اظهارات مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی درباره واگذاری مراکز بهاران

وظیفه شهرداری فقط واگذاری زیرساخت در حوزه آسیبها است

اگر بهزیستی تمایلی به اداره مراکز نداشته باشد بهاران به بخش خصوصی واگذار می شود
وظیفه شهرداری فقط واگذاری زیرساخت در حوزه آسیبها است

شهر: مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران درباره حواشی واگذاری دو مرکز بهاران به بهزیستی اعلام کرد: اتفاق خوبی است که بهزیستی مشکل زیر ساخت نداشته باشد و استقبال می کنیم اما همچنان چون قانون برای شهرداری مشخص کرده است که در حوزه آسیب زیرساخت ارائه دهد این اقدام در دستور کار ما است و مثل گذشته و در صورت نیاز به ایجاد زیرساخت در حوزه آسیب های اجتماعی با بهره برداری بخش غیردولتی را ادامه می دهیم.

سید مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره مراکز بهاران گفت: با توجه به تفسیری که ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران از بند «ث» جز ۳ ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه داشت، شهرداری موظف بود زیرساخت های لازم را برای راه اندازی مراکز صیانت از بهبودیافتگان اعتیاد (مراکز بهاران) در اختیار بهزیستی قرار دهد.

او ادامه داد: با این استناد، ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران خواهان آن بود که مراکز بهاران در اختیار بهزیستی قرار بگیرد . شروع این تصمیم از  خرداد سال ۹۸ بوده است و در تیر و مرداد در دستور ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران قرار می گیرد و الزام به انجام این کار صورت می گیرد. 

حسینی گفت: در همان ابتدا و در پی این الزام بنا به نیاز آنی در همان ستاد ، توافق می کنند که از مراکز بهاران دو مرکز را در اختیار بهزیسیتی قرار دهند. یکی  منطقه ۵ و همچنین بهاران منطقه ۸ برابر درخواست سازمان بهزیستی و مصوبه ستاد بر اساس صورتجلسه ای که تنظیم شده به منظور ساماندهی کودکان کار در اختیار بهزیستی تهران  قرار می گیرد.

حسینی افزود: نگاه شورای شهر این بود که این واگذاری نیازمند تدوین لایحه است که این لایحه مشمول ماده ۵۵ بند ۶ می شود که واگذاری املاک شهرداری به خارج از آن باید تحت هر عنوانی مجوز شورای شهر را داشته باشد. 

به گفته مدیرعامل  سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ؛ در این فاصله زمانی صحبتی که با ستاد داشتیم و پیگیری هایی که انجام دادیم مشخص شد که ماده ۸۰ الزامی برای واگذاری ندارد و می گوید که شهرداری ها با همکاری بهزیستی این کار را انجام می دهند و معنای آن واگذاری زیرساخت نبوده است.

او ادامه داد: دلیل اینکه لایحه را از شورا پس نگرفتیم این بود که تفسیر ستاد وجود داشت و نگاه شورا هم این بود که واگذاری مشمول می شود و الزام هم برای ما وجود داشت. رأیی که شورا به این لایحه می داد برای ما از نظر نهاد بالادستی اتمام حجت بود. لایحه در شورا مطرح شد و به اتفاق در شورا رای نیاورد. 

او افزود: این توضیح نیز ضروری است که اصولا مراکز بهاران را در گذشته و حال شهرداری اداره نمی کند بلکه زیر ساخت تدارک دیده شده برای این کار را در اختیار موسساتی قرار می دهد که این موسسات حتما باید مجوز بهزیستی داشته باشند. چون ملک به نام شهرداری است و افکار عمومی هم آن را به نام شهرداری می شناسد طبیعتا اگر اتفاق خوب یا بدی بیافتد شهرداری باید پاسخگو باشد. به همین دلیل روی کار مراکز نظارت وجود دارد. 

حسینی گفت: بر همین مبنا با فرآیند واگذاری مخالف بودیم اما چون نهاد بالادستی باید برای ما تعیین تکلیف می کرد که پاسخگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر باشیم اجازه دادیم که شورا در مورد لایحه تصمیم گیری کند که برای ما اتمام حجت باشد. 

او ادامه داد: بعد از این لایحه در سازمان بهزیستی موضع گیری کردند که این موضع گیری دو نکته اصلی داشت که اصولا خواهان در اختیار گرفتن مراکز بهاران نبودیم و اینکه دو مرکزی هم که در نظر گرفته شده خود شهرداری پیشنهاد داده است. من هم مصوبات قبل را بررسی کردم و هم با چند مسئول در بهزیستی که در آن زمان در جلسات حضور داشتند صحبت کردم و مشخص شد که در بیان این موضوع دقت نظر  نشده است. اصولا طرح واگذاری مراکز بهاران درخواست بهزیستی بوده است و برای کودکان کار هم به این شکل بوده است. 

او ادامه داد: این اتفاق خوبی است که بهزیستی مشکل زیر ساخت نداشته باشد و ما استقبال می کنیم اما همچنان چون قانون برای شهرداری مشخص کرده است که در حوزه آسیب زیرساخت ارائه دهد این اقدام در دستور کار ما است و مثل گذشته و در صورت نیاز ایجاد زیرساخت در حوزه آسیب های اجتماعی با بهره برداری بخش غیردولتی را ادامه می دهیم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 8546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =