۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 8578

یادداشت تصویری بیست و سوم

شهر انسان محور چگونه شهری است؟

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران
شهر انسان محور چگونه شهری است؟

موضوع انسان محوری در شهرها موضوعی است که در ادبیات شهرسازی سال‌هاست بهانه گفت و گوهای فراوان شده است.

شهر اصولا محل تبادل کالاهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. شهر بدون مردم معنی نخواهد داشت. شهر عاری از فضاهای حضور مردم، شهری بی روح و خسته کننده خواهد بود. اصولا فضاهای شهری جایی هستند که جان شهر در آن جاری می شود.

شهرهایی که در حافظه تاریخی ملت ها به عنوان شهرهای دلنشین از آن‌ها یاد شود، حتما آنچه که باعث دلنشینی می شود فضاهای شهری است، فضاهایی که  پر از حضور مردم است. مردمی که با خود شادمانی، نشاط، تحرک، صمیمیت، انسجام و یکپارچگی می‌آورد. شهر انسان محور شهری است که فضای مناسب برای حضور مردم را فراهم کرده باشد. فضایی برای حرکت پیاده و رسیدن از محل زندگی به محل کار و برعکس. شهری برای حضور دائم در فضاهای شهری برای همه اقشار و همه سنین بنابراین شهر انسان محور شهری است که بتواند چنین فضاهایی را برای مردم فراهم کند.

شعار تهران شهری برای همه موضوع محوری است که به شهر انسان محور منجر می شود، شهری برای همه یعنی شهری برای همه گروه‌های سنی، برای همه افرادی که دوست دارند در فضاهای شهری حضور داشته باشند.

حتما یکی از ویژگی های شهر انسان محور این است که در فضای شهری احساس آسایش و آرامش  بکنیم و خود را بر فضا چیره بدانین نه اینکه فضا بر انسان چیره باشد.

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 8578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =