به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) ،به موجب سعی و کوشش جمعی از متخصصان و کارگران مجموعههای صنعتی فعال در این پروژه و همچنین بهرهمندی از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان داخلی، پس از ۱۸ ماه تلاش بی وقفه و مجدانه، فرآیند ارتقاء سطح داخلی سازی قطعات قطار مترو از ۲۵ الی ۳۰ درصد قبلی به ۸۵ درصد در روزهای اخیر به سرانجام رسید تا در مرحله عمل، گامی بلند در زمینه شکست انحصار تولید قطار از سوی شرکتهای خارجی برداشته شود
با در نظر گرفتن ۱۸ زیرسیستم قطار مترو و تغییرات اعمال شده در آنها، براساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از ۳ نسل واگنها صورت پذیرفته است. به این ترتیب میتوان گفت با همافزایی شرکتها و نهادهای داخلی و به مدد شکلگیری عزم ملی در دوران سخت تحریمهای بین المللی، نسل چهارم قطارهای مترو متولد شده است و حالا میتوان امیدوار بود فرآیند رهایی از وابستگی به دیگر کشورها در این زمینه و تولید انبوه قطارهای ساخت داخل، در سال آتی رنگ واقعیت به خود بگیرد.
نخستین نمونه از قطار ملی مترو که در قالب یک رام ۳ واگنه شکل گرفته است، در واقع آزمونی برای اثبات توانایی دستیابی به دانش و فناوری ساخت قطارهای استاندارد برای استفاده در شبکه خطوط مترو سراسر کشور بود که به فضل پروردگار و تلاش و جدیت مجموعههای فعال در این پروژه ملی، به ثمر نشست.
گام بعدی در این زمینه، تولید قطار ۷ واگنه است که با برنامه ریزیهای صورت گرفته، تا پایان اسفند ماه سال جاری این امر محقق خواهد شد.
علیرغم فراهم بودن زمینه رونمایی از قطار ۳ واگنه در ایام دهه فجر امسال اما مدیریت شهری پایتخت تصمیم بر آن گرفته است تا رام کامل ۷ واگنه را در اسفندماه به مرئا و منظر عمومی بگذارد در واقع این نوع قطار عموماً در خطوط مترو به حرکت درمیآید و قطار ۳ واگنه نمونهای است که در حال حاضر فقط در خط فرودگاه مهرآباد مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وعده داده شده مبنی بر تولید قطار ملی مترو با ۳ واگن و سطح داخلی سازی ۸۵ درصد، در زمان مقرر محقق شده و این امر مقدمهای برای رسیدن به قطار ۷ واگنه با همین سطح از داخلی سازی است.
به این ترتیب قطار ۷ واگنه ملی در اسفندماه ۱۳۹۹ رونمایی خواهد شد و در پس آن رویداد، متعاقب انعقاد قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن بین شرکت مترو و شرکت واگن سازی تهران، قطار ملی مترو به تولید انبوه خواهد رسید.
نظر شما